سه‌شنبه 3 مهر 1403

دیدار بزرگان در نیویورک

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
دیدار بزرگان در نیویورک

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور روز گذشته برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد. او که قرار است با رؤسای 20کشور دنیا در جریان این سفر سه روزه دیدار و گفت‌وگو کند، هنگام ورود به نیویورک پیام ایران را صلح و امنیت اعلام کرد. دیدار با رؤسای‌جمهور فرانسه، ترکیه و پادشاه اردن ازجمله برنامه‌های او خواهد بود. او دیروز ابتدا با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس...

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور روز گذشته در نخستین سفر رسمی خود به نیویورک، برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد آمریکا شد‌. رئیس‌جمهور روز یکشنبه در سفری سه روزه عازم نیویورک شد و پیش از آغاز سفرش بر گفت‌وگو با روسای جمهور کشورهای مختلف برای ایجاد صلح و امنیت در جهان تاکید کرد. براساس گزارش‌ها پزشکیان قرار است بامداد روز چهارشنبه در نشست سازمان ملل سخنرانی کند. او همچنین در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با رهبران سیاسی کشورهای جهان خواهد داشت. همچنان که روز گذشته مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور که پزشکیان را در این سفر همراهی می‌کند، خبر داد که رئیس‌جمهور در جریان سفر به نیویورک با 20نفر از روسای کشورها از جمله رئیس‌جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رئیس‌جمهور فرانسه دیدار دوجانبه خواهد داشت.

پیش از این نیز مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرده بود که در سفرش به نیویورک با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و دبیر شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد‌. سنایی همچنین در شبکه اجتماعی ایکس درخصوص دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک گفت که سخنرانی در نشست سران میثاق آینده در روز دوشنبه و دیدار با اهالی و مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و نمایندگان ادیان و همچنین چند نشست با ایرانیان مقیم آمریکا از برنامه‌های پزشکیان خواهد بود. سنایی تاکید کرد که پزشکیان دیدگاه دولت خویش به تعامل با جهان و همچنین نگاهش در زمینه منطقه متحد و قوی را عرضه خواهد کرد.

شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی دیدار با رهبران ادیان ابراهیمی، علمای شیعه مقیم آمریکا، دیدار با نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، دیدار با نخبگان علمی، کارآفرینان و پزشکان ایرانی، نشست عمومی با ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار با دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای اروپا و دیدارهای دوجانبه با تعدادی از روسای جمهور و نخست‌وزیران کشورهای خارجی از برنامه‌های سفر کاری سه روزه رئیس‌جمهور پزشکیان به نیویورک است. بنابراین اطلاعیه تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل بین‌المللی و تداوم مسیر دیپلماسی فعالانه دولت چهاردهم در تحقق وفاق و صلح از جمله اهداف این سفر است. پزشکیان همچنین با گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و دفتر یادبود این سازمان را امضا خواهد کرد.

پیام صلح و امنیت ایران

هواپیمای مسعود پزشکیان و تیم همراهش روز گذشته در فرودگاه جان اف کندی نیویورک، بر زمین نشست و با استقبال رئیس و جمعی از مسوولان نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، روبه‌رو شد. عباس عراقچی وزیر امور خارجه، مجید تخت‌روانچی و کاظم غریب‌آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از جمله مقاماتی بودند که به استقبال رئیس‌جمهوری در فرودگاه رفتند.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه جان‌اف‌کندی نیویورک، برای شرکت در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی با اشاره به پیام جمهوری اسلامی ایران در این نشست، اظهار کرد: آنچه مشخص است، پیامی است که از طرف کشورمان برای صلح و امنیت داریم و تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با توسعه برای همه مردم است. وی افزود: به جای خونریزی و جنگ و کشتار، باید دنیایی درست کنیم که همه انسان‌ها بتوانند در آن به راحتی زندگی کنند؛ مستقل از رنگ و نژاد و قومیت و منطقه زندگی. پزشکیان تاکید کرد: متاسفانه فعلا دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، به این شکل نیست؛ استانداردهای دوگانه وجود دارد، یک عده خوبند و عده‌ای هم بدون دلیل بدند؛ درنتیجه مشکلاتی که می‌بینیم به وجود می‌آید. رئیس‌جمهوری یادآور شد: فرصتی که برای زندگی در کره خاکی داریم، برای همه انسان‌ها باید برابر باشد.

دیدار با مدیران ارشد رسانه‌ها

نخستین برنامه رئیس‌جمهور در نیویورک، نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی بود‌. مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های مختلف از جمله ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی نیوز، سی‌ان‌ان، نیویورکر، واشنگتن‌پست، آسوشیتدپرس، رویترز و فرانس‌پرس در این نشست حضور داشتند. به گزارش «ایرنا»، پزشکیان را در این نشست عباس عراقچی وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن مجیدی دستیار رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مجید تخت روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، کاظم غریب‌آبادی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و سید‌محمد‌مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور همراهی کردند. دومین دیدار رئیس‌جمهوری در نیویورک با گروه الدر بود. گروه الدر شامل روسا و نخست‌وزیران پیشین برخی کشورها است که برای تحقق صلح و امنیت پایدار تلاش می‌کنند. سومین دیدار پزشکیان با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا بود‌.

سفری با کمترین همراهان

اما همزمان با آغاز سفر رئیس دولت چهاردهم به نیویورک خبرسازی‌های مبنی بر سفر برخی از اعضای خانواده پزشکیان با او منتشر شده بود که شورای اطلاع‌رسانی دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و با دستور مسعود پزشکیان، تیمی چابک و کارآمد، رئیس‌جمهور را همراهی کرده و بنابراین تاکید می‌شود که خبرسازی‌های شائبه‌دار درباره همراهان در این سفر نادرست است. پیش از این هم یکی از فرزندان رئیس‌جمهوری همراهی‌اش با رئیس‌جمهوری را در این سفر تکذیب کرده بود‌. عصر روز یکشنبه «ایرنا» اعلام کرد با وجود برخی خبرسازی‌ها، در این سفر هیچ‌کدام از پسران پزشکیان حضور ندارند و فقط دختر رئیس‌جمهور وی را همراهی می‌کند.

خبرگزاری رسمی دولت محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن مجیدی دستیار رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سید‌محمد‌مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور را ازجمله همراهان رئیس‌جمهوری در این سفر اعلام کرد. این گزارش هم‌چنین از احسان بیسادی، یوسف گوهری و زهره فراهانی نیز به عنوان تیم رسانه‌ای و مستندساز پزشکیان درجریان این سفر سه روزه یاد کرد. در همین حال آن‌طورکه اصلاحات‌نیوز روایت کرده است، در سفر پزشکیان به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تنها 12 نفر وی را همراهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس این گزارش، رئیس دولت چهاردهم ایران برخلاف ادوار گذشته که همراهان بسیار زیادی رئیس‌جمهور را در سفر به نیویورک همراهی می‌کردند، تنها تعداد محدودی را همراه خود به نیویورک برده است. از همین‌رو سفر او با این تعداد از همراهان در فضای مجازی با نخستین سفر سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات به نیویورک که تنها 12نفر او را همراهی می‌کردند مقایسه شده است و سفر پزشکیان را پس از خاتمی کم شمارترین تیم همراهان روسای جمهور ایران، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل توصیف می‌کنند.

تبریک روز ملی عربستان

همزمان با سفر پزشکیان به نیویورک، او با ارسال پیام‌های جداگانه به «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و «محمدبن سلمان» ولی‌عهد این کشور، روز ملی عربستان را به آنها و دولت و ملت پادشاهی تبریک گفته و بر گسترش روابط دو کشور برادر در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد. ازسوی دیگر محمد‌جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور نیز در حاشیه سفرش به نیویورک همراه با رئیس‌جمهوری، شهادت «ابراهیم عقیل» فرمانده بزرگ جهادی لبنان را به دبیرکل حزب‌الله لبنان تبریک و تسلیت گفت‌.

--> اخبار مرتبط