شنبه 22 اردیبهشت 1403

دیدار و رایزنی امیرعبداللهیان با بن سلمان در جده

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های خود با مقامات عربستان سعودی امروز با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور درشهر جده دیدار و گفتگو کرد.

پیش از این امیرعبدالهیان با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود دیدار و گفتگو کرده بود.

امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر امور خارجه عربستان درباره دیدارشان گفت: خرسندم که امروز گفتگوهای نتیجه بخش و مهمی را در ریاض داشتیم. ایران و عربستان دو کشور مهم در جهان اسلام هستند. خوشبختانه اکنون روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.»

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «گفت‌وگوهای سازنده‌ای با همتای سعودی خودم داشتم و روابط میان دو کشور در مسیر درست پیش می‌رود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: «مصمم هستیم که همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم. در همین راستا بر اراده مشترک تهران و ریاض برای توسعه همه جانبه روابط تاکید شد. اتفاق نظر داریم که موافقت نامه‌های بین دو کشور از جمله در موضوعات امنیت و اقتصاد را پیش ببریم.»

امیرعبداللهیان همچنین گفت: «معتقدیم که می توانیم موضوعات فوری مانند همکاری زیست محیطی را به صورت دوجانبه و چندجانبه سامان دهیم. همچنین در خصوص همکاری های دو و چندجانبه بخش های خصوصی دو کشور و همکاری های تجاری گفتگو کردیم.»

وزیر امور خارجه ایران به دعوت از همتای عربستانی خود و در پاسخ به سفر وی به تهران به ریاض سفر کرده است.

این سفر با هدف تسهیل و تسریع در روند اجرایی توافق میان دو کشور در اسفندماه سال گذشته در پکن و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی صورت گرفته است.

در این سفر علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی نیز حضور دارد و قرار است فعالیت رسمی خود را در ریاض آغاز کند.