چهارشنبه 18 مهر 1403

رئیس جمهوری کوبا اعتراض‌ها در این کشور را توطئه دولت ترامپ خواند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رئیس جمهوری کوبا اعتراض‌ها در این کشور را توطئه دولت ترامپ خواند

تهران - ایرنا - میگوئل دیازکانل رئیس جمهوری کوبا اعتراض های اخیر شماری از هنرمندان به کمبود آزادی بیان را آخرین تلاش دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای سرنگونی انقلاب کوبا دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه؛ دیاز کانل به صدها تن از حاضران در گردهمایی دفاع از انقلاب گفت: آنها می‌خواستند به ما حقه بزنند و سیرک رسانه‌ای به راه انداخته اند. این اعتراض، آخرین تلاش هواداران ترامپ و مافیای ضد کوبا (ناراضیان کوبایی ساکن میامی) بود.

وی این تلاش را بخشی از راهبرد نبرد نامتعارف برای سرنگونی انقلاب دانست.

گروهی متشکل از 14 عضو یا وابسته به جنبش هنرمندان سان اسیدرو اخیرا با تحصن به مدت 10 روز در خانه‌ای در هاوانا، خواستار رهایی دنیس سولیس خواننده شده بودند که به اتهام توطئه به تحمل هشت سال حبس محکوم شده است.

جنبش سن ایسیدرو که نام خود را از محله‌ای قدیمی در هاوانای قدیم و محل مقر جنبش گرفته است، در سال 2018 به منظور مخالفت با حکمی که به گفته جنبش، سانسور در بخش فرهنگی را افزایش داده بود، تشکیل شد.

مأموران پلیس پنجشنبه این تحصن را برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جلوگیری از بیماری کووید 19 برهم زدند، زیرا یکی از این افراد از ایالات متحده و مکزیک بدون قرنطینه مناسب وارد کوبا شده بود.

وزارت امور خارجه کوبا روز شنبه کاردار سفارتخانه ایالات متحده را در هاوانا برای محکوم کردن مداخله آشکار و تجاوزکارانه در جنبش سان اسیدرو احضار کرد.

حدود 200 هنرمند نیز روز جمعه با گردهمایی کم سابقه در برابر ساختمان وزارت فرهنگ کوبا، خواستار آزادی بیان بیشتر شدند که نمایندگان آنان با فرناندو روجاس معاون وزیر فرهنگ دیدار کردند.

*س_برچسب‌ها_س*