یک‌شنبه 15 مهر 1403

رایزنی آمریکایی‌ها برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن / ریاض و ابوظبی نباید وارد ائتلاف شوند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رایزنی آمریکایی‌ها برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن / ریاض و ابوظبی نباید وارد ائتلاف شوند

صفا تاج گفت: آمریکایی‌ها به دنبال تطمیع کشور‌های عربی برای حضور در ائتلاف دریایی علیه انصارالله یمن هستند.

مجید صفا تاج کارشناس فلسطین و غرب آسیا درباره سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه و رایزنی برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن اظهار کرد: همان‌گونه که خودشان اعلام کردند دلیل این سفر برای تشکیل ائتلاف دریایی با امارات، عربستان و بحرین و شاید برخی کشور‌های دیگر در دریای سرخ و تنگه باب المندب برای مقابله با ابتکار عمل انصارالله یمن است.

وی ادامه داد: انصارالله یمن بعد از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه عملا این تنگه و گلوگاه را به عنوان یک اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی و حامی آن‌ها آمریکا قرار داده است؛ لذا این ابتکار عمل باعث شده بیش از 50 درصد از شرکت‌های کشتیرانی عمدتا مقصد خود را تغییر دهند و یا فعلا از هر گونه نقل و انتقال بار برای اسرائیل اعلام انصراف کنند و این موضوع برای صهیونیست‌ها ضرر آفرین است.

صفاتاج افزود: آمریکایی‌ها نیز ناو خود را از خلیج فارس بیرون کشیدند و به این سمت می‌برند و به نظر می‌رسد ائتلافی تشکیل می‌دهند و البته آمریکایی‌ها نیز در این عملیات علیه انصارالله تنها نیستند.

وی تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی پیش آید قطعا انصارالله یمن همانطور که در طول این سال‌های جنگ آماده بود اکنون نیز آماده است و این جنگ و یا مقابله با انصارالله یمن دامنه و گستره جنگ را از سرزمین‌های اشغالی فلسطین به نقاط پیرامونی منتقل می‌کند و برای آمریکایی‌ها نه تنها خوب نیست بلکه بسیار نتایج وحشت انگیزی را خواهد داشت.

کارشناس سیاست خارجه اظهار کرد: لذا به نظر می‌رسد برخی از این کشور‌های عربی هر چند تحت فشار هستند، اما برای خودشان ملاحظاتی داشته باشند به ویژه عربستان و همچنین امارات، به صورتی که اماراتی‌ها در ماه‌های گذشته از ائتلاف دریایی با آمریکا کنار کشیدند و به آمریکایی‌ها پاسخ منفی دادند.

وی ادامه داد: اکنون وزیر دفاع آمریکایی‌ها برای همین به منطقه آمده که این کشور‌ها را تطمیع، تهدید و تحریک کند که وارد این ائتلاف شوند و علیه انصارالله یمن دست به اقدام بزنند.

وی افزود: اکنون بهانه بحث اقدامات حوثی‌ها و همچنین موضوعات دریایی است. افکار عمومی جهان در شرایط فعلی به شدت علیه اسرائیل‌ها و به نفع فلسطینی‌ها و همچنین محور مقامت و انصارالله یمن است و به نطر می‌رسد عربستان و امارات اگر بخواهند به موضوعات منطقی نگاه کنند نباید وارد این ائتلاف شوند و دست رد به سینه آمریکایی‌ها بزنند. اما اگر تحت فشار قرار بگیرند همچنان که در این سال‌ها و در جنگ با یمن خسارات پرداخت کردند باید مجدد منتظر خسارات‌های دیگری هم باشند.

صفا تاج گفت: انصارالله یمن هم اعلام کرده که اگر عربستان و یا هر کشور دیگری بخواهد از اقدامات آن‌ها جلوگیری کند، آن‌ها تاسیسات نفتی عربستان و دیگر زیر بنا‌های اقتصادی آن کشور را مورد حمله قرار می‌دهند. اکنون انصارالله نسبت به گذشته قوی‌تر شده و موشک‌های بیشتری داردو عملا با قدرت بیشتری مقابل آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

وی درباره واکنش احتمالی ایران گفت: وقتی از نقش کشورمان حرف می‌زنیم به این معنی نیست که در عملیات‌ها مشارکت مستقیم داشته باشیم. به روش‌های فراوانی می‌توان به محور مقاومت کمک کرد. همانطور که در غزه و لبنان و یمن در سال‌های اخیر شاهد بودیم.

صفاتاج در انتها گفت: اینجا بحث مشارکت معنای عام‌تری دارد و به معنی حضور و نبرد مستقیم با آمریکایی‌ها نیست و البته اگر که به منافع ملی ایران لطمه بخورد طبیعی است که یک تصمیم دیگری را جمهوری اسلامی می‌گیرد، اما همچنان از محور مقاومت و انصارالله و غزه دفاع خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی