شنبه 1 اردیبهشت 1403

ردپای تسلیحات کره شمالی در جنگ اوکراین / بازی برعکس می‌شود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ردپای تسلیحات کره شمالی در جنگ اوکراین / بازی برعکس می‌شود

نائوکو آئوکی، دانشمند علوم سیاسی می گوید: «برای کره‌شمالی انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی برای تامین تسلیحات به روسیه وجود دارد و این دو ممکن است در هم تنیده شوند. نیاز کره شمالی به ارز خارجی واضح‌ترین انگیزه اقتصادی است، اما ممکن است پیونگ‌یانگ درآمد صادراتی خود را از طریق محموله‌های سوخت دریافت کند.»

به گزارش اقتصادنیوز، اقتصاد کره‌شمالی هیچگاه در وضعیت رشک‌آوری نبوده است، اما وضعیت آن پس از همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها از گذشته هم وخیم‌تر شده است. در چنین وضعیتی جنگ اوکراین و نیاز مبرم روسیه به اسلحه و مهمات می‌تواند راه نجاتی برای پیونگ‌یانگ باشد.

ادعای آمریکا درباره نقش اون در جنگ اوکراین

جستجوی روسیه برای یافتن تسلیحات برای شلیک به اوکراین، می‌تواند راه نجاتی برای کره شمالی باشد، جایی که حتی یک معامله تسلیحاتی نسبتاً کوچک می‌تواند به اقتصاد فاقد نقدینگی این کشور کمک کند.

ایالات متحده این ماه اتهامات جدیدی را مطرح کرد مبنی بر اینکه کیم جونگ اون برای جنگ پوتین تسلیحات و مهمات فراهم می‌کند، از جمله ارسال گلوله توپ‌خانه و موشک. در حالی که دولت بایدن می‌گوید که این تسلیحات تاثیر زیادی در میدان نبرد نخواهند داشت، فروش آن‌ها جریان جدیدی از درآمد را برای کشوری باز می کند که از تجارت جهانی جدا شده است.

بحران طولانی‌مدت اقتصادی

بنابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در حالی که کره شمالی اتهامات آمریکا مبنی بر انتقال تسلیحات را رد کرده است، چنین معامله‌ای برای کیم نجات‌بخش خواهد بود. بسته شدن مرزها در طول همه‌گیری، اقتصاد کم‌خون کره شمالی را به سوی یکی از بزرگترین انقباضات خود در دهه‌های اخیر سوق داد.

به گفته بانک کره در سئول، یکی از معدود نهادهایی که ارزیابی‌های منظمی از چشم انداز کره شمالی ارائه می‌دهد، اقتصاد این کشور در سال 2021 رشدی نداشت و سال گذشته با چشم انداز نامشخصی داشت.

در همین حال، غارت‌های ظاهراً پرسود کیم در زمینه سرقت ارزهای دیجیتال، ممکن است پس از فروپاشی صرافی دیجیتال FTX با مشکل مواجه شود.

یکی از چیزهایی که کیم به وفور دارد، تسلیحات است، به ویژه توپخانه‌های ابتدایی قرن بیستم که در خطوط مقدم اوکراین دوباره احیا شده‌اند. کره شمالی ذخایر عظیمی از این تسلیحات دارد؛ تا جایی که موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک تخمین می‌زند زرادخانه‌ای محتوی بیش از 21600 قبضه توپخانه، نیرویی که برای دهه‌ها سئول را در معرض تهدید ویرانی‌هایی مشابه ماریوپل قرار داده است.

جوست اولیمانس، کارشناس تسلیحات و یکی از نویسندگان کتاب نیروهای مسلح کره شمالی گفت: «کره شمالی فرصتی برای خلاص شدن از ذخایر قدیمی مهمات با قیمت مناسب را با دو دست خواهد چسبید.»

اولیمانس همچنین گفت که رژیم تعداد بیشماری توپخانه یدک‌کش قدیمی تولید کرده است که با برخی از سیستم‌های روسی سازگار است،.

ایالات متحده جزئیاتی در مورد میزان تسلیحاتی که معتقد است کره شمالی به روسیه ارسال کرده است، ارائه نکرده است. اما دولت بایدن زمانی که برای اولین بار در سپتامبر این اتهامات را مطرح کرد، گفت که کرملین می‌خواسته میلیون‌ها موشک و گلوله توپ بخرد.

تجهیزات نظامی کره ای در دستان گروه واگنر

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، حدود یک هفته پیش در یک نشست خبری گفت شواهدی وجود دارد که گروه واگنر، یک سازمان شبه نظامی که شدیداً در تلاش برای تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین مشارکت دارد، از کره شمالی تجهیزات و سلاح دریافت می‌کند.

کربی گفت: «ما آشکارا اقدامات کره شمالی را محکوم می‌کنیم و از کره شمالی می‌خواهیم که فوراً ارسال این محموله‌ها را به واگنر متوقف کند». کربی با اشاره به مزایای چنین مبادله‌ای برای رژیم کیم گفت: «بیایید صادق باشیم. این یک اقتصاد رو به رشد نیست.»

اقتصاد کره شمالی تحت شرایط همه گیر و تحریم ها دست و پنجه نرم می کند / واحد: وون کره شمالی

اولیمنس گفت: «برخی از اقلام کره شمالی که احتمالاً در فهرست آرزوهای پوتین قرار دارند، گلوله‌های توپخانه 122 میلی‌متری و 152 میلی‌متری و همچنین راکت‌های 122 میلی‌متری هستند.» به گفته این کارشناس تسلیحات، قیمت راکت‌های 122 میلی‌متری تا چند سال پیش حدود 6000 دلار بود، اما در حال حاضر قیمت‌گذاری بر روی اقلامی که کره شمالی ممکن است برای روسیه ارسال کند دشوار خواهد بود.

اولیمنس گفت که یک معامله بزرگ می‌تواند صدها میلیون دلار ارزش داشته باشد و افزود: «برای روسیه منطقی است که ابتدا محموله‌های کوچک‌تر را خریداری کند» و کیفیت و اثربخشی آنها را قبل از تعهد به خرید بزرگ‌تر ارزیابی کند. تنها یک خرید به ارزش 300 میلیون‌دلار می‌تواند 1 درصد به تولید ناخالص داخلی کره شمالی اضافه کند.

بازی برعکس می‌شود

هر گونه معامله تسلیحاتی نشانه‌ای از تغییر در نقش بین همسایگان خواهد بود. کره شمالی برای چندین دهه به تسلیحات سرمایه‌گذار سابق خود، اتحاد جماهیر شوروی متکی بود. بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل که روسیه به تصویب و اجرای آن کمک کرده است، پیونگ یانگ بیش از 15 سال از فروش تسلیحات منع شده است، اگرچه به گفته آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، کره شمالی همچنان به کشورهایی مانند ایران، سوریه و اوگاندا سلاح می‌فروشد.

نائوکو آئوکی، دانشمند علوم سیاسی در شرکت رند در واشنگتن گفت: «برای کره‌شمالی انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی برای تامین تسلیحات به روسیه وجود دارد و این دو ممکن است در هم تنیده شوند. نیاز کره شمالی به ارز خارجی واضح‌ترین انگیزه اقتصادی است، اما ممکن است پیونگ‌یانگ درآمد صادراتی خود را از طریق محموله‌های سوخت دریافت کند.

روسیه در ماه‌های اخیر از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی - به دلیل آزمایش‌های موشک بالستیک - استفاده کرده است. کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که «جمهوری‌های خلق» تحت کنترل کرملین را در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین به رسمیت شناخته است.

کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی، هفته گذشته بار دیگر بر حمایت این کشور از روسیه در مبارزه‌اش با آمریکا و «دست‌نشاندگان درجه یک آن» تاکید کرد. وی گفت: «ما همیشه با نیروهای ارتش و مردم روسیه که در مبارزه برای دفاع از عزت و شرافت دولت و حاکمیت و امنیت کشور خود صف کشیده‌اند، در یک سنگر خواهیم ایستاد.»

بر اساس تصاویر ماهواره ای، به نظر می رسد روسیه و کره شمالی در اواخر سال گذشته تجارت خود را از طریق تنها راه‌آهن خود از سر گرفته‌اند. هرگونه محموله تسلیحاتی که از طریق راه‌آهن از کره‌شمالی ارسال شود می‌تواند از طریق خشکی اوراسیا و بدون گذشتن از هیچ کشور سومی به روسیه برسند.

ویکتور چا، معاون ارشد آسیا در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: «کره شمالی علاوه بر پول نقد، ممکن است به دنبال کاهش بدهی و احتمالاً انتقال فناوری باشد. اعتقاد بر این است که بیشتر زرادخانه موشک‌های بالستیک کره شمالی مبتنی بر طرح‌های روسیه است، مانند موشک‌های اسکندر که مسکو به طور روزانه به سمت اهداف اوکراینی شلیک می‌کند.

چا، نماینده سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شش کشور با پیونگ یانگ گفت: «کره شمالی در جنگ اوکراین فرصتی برای نزدیک شدن به روسیه می‌بیند، بنابراین از نیاز روسیه به مهمات برای این کار استفاده خواهد کرد.»

همچنین بخوانید
ردپای تسلیحات کره شمالی در جنگ اوکراین / بازی برعکس می‌شود 2
ردپای تسلیحات کره شمالی در جنگ اوکراین / بازی برعکس می‌شود 3
ردپای تسلیحات کره شمالی در جنگ اوکراین / بازی برعکس می‌شود 4
ردپای تسلیحات کره شمالی در جنگ اوکراین / بازی برعکس می‌شود 5