سه‌شنبه 12 تیر 1403

رشد 10 برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رشد 10 برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

مجتبی یوسفی نماینده حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان رشد صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم و میزان ورود دانش‌بنیان‌ها به این حوزه گفت: یکی از موضوعاتی که نتیجه ایستادگی مستقیم رئیس‌جمهور شهید است این بود که شاهد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین کالا‌هایی که بخش زیادی از آنها توسط وزارت نفت تامین می‌شود، بودیم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان عمدتا از جوانان تحصیل کرده تشکیل شده است، بیان کرد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1400 در حوزه نفت و گاز 5 میلیون دلار بود، اما دولت سیزدهم به همراه مجلس یازدهم با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌های داخلی این میزان سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌ها در حوزه نفت و گاز را به 50 میلیون دلار رساند که نشان‌دهنده رشد 10 برابری در سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال است.

وی ادامه داد: این میزان رشد سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز در شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش اشتغال در بین فارغ‌التحصیلان ما کمک می‌کند علاوه بر این با رشد صادرات گاز در این چند سال مواجه بودیم و سوخت‌هایی که در دریا و بر روی شناور‌ها انبار کرده بودیم در دولت شهید رئیسی همگی به فروش رسانده شد. نفت‌های استخراج شده سرمایه‌های کشور بود و فقط برای اجاره این شناور‌ها هزینه گزافی پرداخت می‌کردیم و به فروش هم نمی‌رساندیم.

یوسفی اظهار کرد: توسعه میادین مشترک و افزایش برداشت از جمله اقدامات در راستای توسعه استخراج و فروش نفت و گاز بود. توسعه فشارافزایی یکی از بحران‌های آتی ما است، زیرا قریب به 40 تا 50 سال است که از این گاز‌ها برداشت می‌کنیم و باید به سمت فشارافزایی و استفاده از توربو کمپرسور‌ها برویم.

وی بیان کرد: تامین سوخت نیروگاه‌ها و تامین سوخت بخش صنعت و خانگی ازجمله اقداماتی بود که در این دولت انجام شد. در دو سال گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای داشتیم که با تلاش دولت از قطعی گاز بخش خانگی جلوگیری شد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی در برنامه هفتم قطعا یکی از پیشران‌ها حوزه نفت و گاز است. سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز با نگاه به میادین مشترک باید در دستورکار دولت باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس