دوشنبه 23 مهر 1403

رهاسازی آب سد خانقاه بفراجرد خلخال متوقف می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رهاسازی آب سد خانقاه بفراجرد خلخال متوقف می‌شود

اردبیل - ایرنا - نماینده مجری سد بفراجرد و طرح آبرسانی به شهر خلخال گفت: کار آزادسازی بخشی از آب ذخیره شده در پشت سد خانقاه بفراجرد این شهرستان متوقف می‌شود.

سیامک ستاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش سطح بارندگی در فروردین و اردیبهشت سال جاری در راستای کنترل سیلاب‌های احتمالی و فصلی و همچنین پیشگیری از سرریز آب از روی سد خانقاه بفراجرد و با هماهنگی معاونت حفاظت و بهره‌برداری و مدیر امور منابع آب شهرستان خلخال از چند روز پیش کار آزادسازی 800 لیتر در ثانیه از آب این سد آغاز شده است.

ستاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون سقف آب رهاسازی شده در این سد به 500 لیتر در ثانیه کاهش یافته، اظهارداشت: با پایین رفتن سطح آب ذخیره شده پشت سد خانقاه بفراجرد تا چند روز آینده با توجه به رسیدن به حد مجاز آب در پشت سد کار رهاسازی آب متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه با پایان عملیات اجرایی خطوط انتقال آب از سد به تصفیه‌خانه و پروژه احداث تصفیه‌خانه خلخال آب سد برای مصرف شرب شهروندان خلخال مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: سد خانقاه بفراجرد خلخال که همزمان با سفر رییس‌جمهوری و وزیر نیرو در دی ماه سال 98 به استان آبگیری شده بود، بالغ بر چهار میلیون مترمکعب آب ذخیره کرده بود که با رهاسازی بخشی از آب ذخیره شده در پشت سد هم‌اکنون آب این سد به 2 میلیون و 800 متر مکعب کاهش یافته و لزومی به رهاسازی بیشتر آب این سد در روزهای آینده نیست.

ستاری افزود: سد مخزنی خانقاه بفراجرد خلخال به پیشنهاد وزارت نیرو با هدف تامین آب شرب شهر خلخال در بلند مدت سه ساله و همچنین بخشی از اراضی کشاورزی پایاب سد به همت شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از سال 1373 آغاز و پس از 9 سال مطالعات، در سال 1388 عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اظهارداشت: از کل 6.9 میلیون متر مکعب آب تنظیمی این سد مقدار 4.2 میلیون متر مکعب برای آب شرب شهر خلخال و بخشی نیز برای تامین حقابه کشاورزی 150 هکتار از اراضی پایین دست به میزان 1.2 میلیون متر مکعب است.

سد بفراجرد خلخال به صورت خاکی با هسته رسی با طول تاج 410 متر و ارتفاع پی 40 و عرض تاج 7 متر و حجم کل مخزن 6/945 میلیون متر مکعب و حجم مفید مخزن به میزان 6/690میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی مخزن بطور میانگین 5/4 متر مکعب در کنار روستای خانقاه بفراجرد ساخته شده است.

*س_برچسب‌ها_س*