شنبه 16 تیر 1403

روایت الیگارش‌های روس از پلن شوم پوتین؛ نقشه روسیه برای هراس غرب جواب داد / پایان جنگ اوکراین نزدیک است؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
روایت الیگارش‌های روس از پلن شوم پوتین؛ نقشه روسیه برای هراس غرب جواب داد / پایان جنگ اوکراین نزدیک است؟

اقتصادنیوز: الیگارش های روس باور دارند که جنگ در اوکراین به این سادگی پایان نخواهد یافت. از منظر بسیاری از آنها پوتین به دنبال درگیر کردن ناتو در این جنگ است تا بدین طریق بتواند وحدت حاکم بر این نهاد نظامی را به چالش بکشد، بخشی از الیگارش ها در این باره با تزار هم صدا شدند و برخی دیگر راهی ندارند جز سکوت.

به گزارش اقتصادنیوز، زمانی که جنگ در اوکراین آغاز شد، نخبگان روسیه شوک شدند. با اعمال تحریم‌ها و ممنوعیت‌های تعریف شده در باب سفر این گروه به غرب، شهروندان ثروتمند و مرتبط با ساختار سیاسی روسیه متقاعد شدند که زندگی پیشین آنها به پایان رسیده است. تلفات میدان نبرد به سرعت انباشته شد و بسیاری این حمله را یک اشتباه فاجعه بار تلقی کردند. رومن تروتسنکو، رئیس سابق بزرگترین شرکت کشتی سازی روسیه، در طی یک مکالمه تلفنی که محتوایش آوریل 2023 فاش شد، به یک تاجر دیگر گفت: "روسیه ای که ما عمیقا دوستش داریم به دست احمق ها افتاده است." - ایدئولوژی های این چنینی نمی تواند پایان خوبی داشته باشد و به فاجعه ختم خواهد شد.»

در مکالمه فاش شده دیگری، ایوسف پریگوژین، تهیه کننده معروف موسیقی (که با یوگنی پریگوژین ارتباطی ندارد) ولادیمیر پوتین و دولت او را "جنایتکاران لعنتی" خواند. برخی از الیگارشی ها که در زمان حمله در خارج از کشور بودند از بازگشت به روسیه خودداری کردند، از جمله میخائیل فریدمن، مالک بزرگترین بانک خصوصی کشور. نشریه فارن افرز با انتشار یادداشتی به رویکرد الیگارش های روس در باب جنگ در اوکراین پرداخته است. اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست با عنوان «معمای سکوت الیگارش های روس / چرا تاجران نزدیک به کرملین بعد از طغیان علیه پوتین آرام شدند؟»منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی این یادداشت آمده است.

بازی پوتین در زمین ترامپ

با این حال، برای پوتین، جنگ در اوکراین صرفا به تصرف این کشور محدود نمی شود. افراد نزدیک به رئیس جمهور روسیه می گویند که او اوکراین را تنها یکی از جبهه ها برای درگیری با غرب می داند. این بدان معناست که موفقیت روسیه در میدان جنگ ممکن است برای خشنود کردن پوتین کافی نباشد. پوتین برای شکست دادن دشمنان واقعی خود، در بروکسل و واشنگتن، ممکن است احساس کند که باید به یکی از اعضای ناتو را هدف قرار دهد. به گفته نخبگان روسیه، محتمل ترین هدف استونی یا لیتوانی است: دو کشور بالتیک با اقلیت های بزرگ روسی. مسکو قواعد کتاب بازی آشنا را دنبال می کند. اول، اعضای سرویس امنیت فدرال روسیه از روس زبان ها در یکی از این دو کشور می خواهند ادعا کنند که توسط یک دولت نئونازی سرکوب می شوند و به کمک کرملین نیاز دارند. در پاسخ، نیروهای روسی از مرز عبور کرده و کنترل شهرداری‌های بخش شرقی هر یک از ایالت‌ها، مانند شهر استونیایی ناروا را که عمدتاً روسی زبان هستند، در دست خواهند گرفت. چنین رویکردی چالشی مهم برای ناتو ایجاد خواهد کرد، چراکه ناتو براین اصل بنا شده که حمله به یکی از اعضای آن، هر چقدر هم کوچک باشد، حمله به همه قلمداد خواهد شد. پوتین با گرفتن ناروا، آزمایش خواهد کرد که آیا این بلوک واقعاً مایل است درگیر جنگ جهانی سوم شود یا خیر.

در گذشته، نخبگان روس تمایل چندانی به درگیری هسته ای نداشتند. اما اکنون بسیاری از آنها متقاعد شده اند که ناتو جرات پاسخگویی را نخواهد داشت. آنها غرب را خسته می بینند و بنابراین، علاقه چندانی به مبارزه با روسیه ندارند. آنها معتقدند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رهبران اروپایی ضعیف هستند. در این زمینه، آنها فکر می کنند که ناتو برای حمایت از کشوری که هدف حمله قرار گرفته به اجماع نخواهد رسید در عوض، نخبگان روسی بر این باورند که ناتو چنان در وحشت و هرج و مرج غرق خواهد شد که هیچ کاری انجام نخواهد داد و اعتبار دولت های غربی را از بین می برد.

عامل محرکی چون این می تواند برای روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مفید باشد. کرملین حتی ممکن است بر این باور باشد که چنین بحرانی به طور مهلکی شانس بایدن را تضعیف خواهد کرد. وضعیت اضطراری در بالتیک که بایدن در آن دچار لغزش شود، این قدرت را دارد تا رئیس‌جمهور ایالات متحده را ضعیف و بی‌کفایت جلوه داده و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر منسوخ شدن ناتو را ثابت کند.

پوتین ممکن است تلاش کند بایدن را بدون حمله به بالتیک تضعیف کند. برخی بر این باورند که پوتین می‌تواند به سادگی با پیروزی در نبردهای بیشتر در اوکراین ضربه‌ای جدی به رئیس‌جمهور آمریکا وارد کند، از منظرشان او تلاش خواهد کرد که دقیقاً این کار را انجام دهد. کرملین می‌خواهد بایدن را تضعیف کند تا ترامپ بتواند پیروز شود، بالاخص با توجه به علاقه شدید نامزد دوم (ترامپ) به روسیه. به عنوان مثال، ترامپ وعده داده که در صورت انتخاب شدن، جنگ در اوکراین را «طی 24 ساعت» پایان خواهد داد. اما همه در روسیه فکر نمی کنند که در صورت انتخاب ترامپ، جنگ پایان خواهد یافت.

برخی معتقدند که جنگ در هیچ شرایطی به پایان نمی رسد. همانطور که یک تاجر نزدیک به کرملین گفت، پوتین بیش از حد به جنگ علاقه مند شده است، نبردی که به او کمک کرده جامعه را بسیج کند، برخی از مخالفان را زندانی، دیگران را بکشد، و گروهی را مجبور به خروج از کشور کند. این جنگ همچنین نخبگانی را متحد کرده است که پوتین را تنها امید خود برای یک زندگی خوب می دانند. در نتیجه، این حمله به معنای فشار کمتری بر پوتین نسبت به گذشته است. تصور جنگ بی پایان در اوکراین نخبگان روسیه را که هنوز امیدوارند حمله به پایان برسد، وحشت زده می کند. آنها رویای بازگشت هرچه سریعتر به زمان صلح آمیز 23 فوریه 2022 را در سر می پرورانند. اما فعلاً سکوت کرده اند. چرا که راه برگشت نمی بینند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
روایت الیگارش‌های روس از پلن شوم پوتین؛ نقشه روسیه برای هراس غرب جواب داد / پایان جنگ اوکراین نزدیک است؟ 2
روایت الیگارش‌های روس از پلن شوم پوتین؛ نقشه روسیه برای هراس غرب جواب داد / پایان جنگ اوکراین نزدیک است؟ 3