سه‌شنبه 10 مهر 1403

روزانه 900 تن نخاله ساختمانی در یزد تولید می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روزانه 900 تن نخاله ساختمانی در یزد تولید می‌شود

یزد - ایرنا - رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه روزانه 900 تن نخاله ساختمانی در مرکز استان تولید می‌شود، گفت: طرح ساماندهی خاک و نخاله‌های ساختمانی در دستور کار شورا قرار دارد.

سپنتا نیکنام روز شنبه در نشست هم اندیشی مسوولان و نهادهای حامی محیط زیست شهری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: موضوع ساماندهی نخاله‌های ساختمانی بیش از 13 سال طول کشید، امسال برای اولین بار 15 میلیارد تومان بودجه برای آن تخصیص یافت.

وی اظهار داشت: خرید زباله‌های خشک یکی برنامه‌های این طرح است که به زودی از در منازل شاهد خرید این نوع زباله‌ها و تفکیک شده آن خواهیم بود.

نیکنام ادامه داد: پیمانکار زباله خشک در شهر یزد هم اکنون 2 نفر است در نظر داریم اپلیکیشن جمع آوری و فروش زباله‌های خشک راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: به موضوع محیط زیست شهری در سالیان اخیر کمتر توجه می شود و محیط زیست بیشتر به فضاهای طبیعی، دشت ها و کوه ها نگاه می کنند در حالی‌که محیط پیرامون و محیط شهری به عنوان بخش اصلی محیط زیست است که باید به آن توجه کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد هم در این نشست از تولید روزانه 300 تن زباله خانگی در شهر یزد خبر داد و گفت: این زباله‌ها پس از جمع آوری به صورت بهداشتی دفن می‌شود اما در زمینه پسماندهای صنعتی و بهداشتی و درمانی اصلا مدیریت وجود ندارد زیرا مدیریت پسماند آنها بر عهده تولیدکنندگان است اما الان مدیریت پسماند شهرداری این مسوولیت را بر عهده گرفته است.

حسین صالحیان افزود: باغ ها یکی از محورهای اصلی محیط زیست شهری است برخی مواقع در شهرداری ناتوان هستیم زیرا ممکن است شبانه ده‌ها مترمربع باغ نابود شود و تنها مبحث جریمه به عنوان ابزاری برای ما باشد در حالیکه وظیفه تک تک ما نگهداری این فضاها و باغ هاست.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در این نشست گفت: حفاظت از محیط زیست نیازمند ایجاد دغدغه در بین مردم و مسوولان است

مهدی مختاری افزود: پسماندهای صنعتی به عنوان یکی از دغدغه‌های ماست که شاهد تخلیه شبانه آنها هستیم، در صورتی که رسانه ها به آن نپردازند این دغدغه بوجود نمی آید و ما تنها از طریق آموزش و فرهنگ سازی می توانیم مدیریت پسماند داشته باشیم.

نشست یاد شده به همت شورای اسلامی شهر یزد به مناسبت هفته محیط زیست (17 تا 23 خردادماه) برگزار شد.

60 درصد از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت یزد در مرکز این استان زندگی می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*