جمعه 13 مهر 1403

روز جهانی دوچرخه در پایتخت گرامی داشته شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روز جهانی دوچرخه در پایتخت گرامی داشته شد

تهران_ ایرنا_ به مناسبت 13 خردادماه روز جهانی دوچرخه مراسمی با رنگ و بوی دوچرخه و دوچرخه سواری در پایتخت برگزار شد.

عصر سه شنبه بوستان شهر پایتخت میزبان حدود 300 دوچرخه سواری بود که به مناسبت روز جهانی دوچرخه گردهم آمده بودند.

غایبان بزرگ این مراسم شهردار و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بودند اما این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی برگزار شد.

دوچرخه سواران با لباس های متحدالشکل آبی رنگ همراه با دوچرخه های خود در ضلع شمالی پارک شهر و در مقابل استیجی که روی آن به زیبایی حک شده بود دوچرخه؛ تهران و زندگی قرار داشتند.

به محض ورود شرکت کنندگان در این مراسم دوچرخه ها ضدعفونی می شدند و فضایی زیبا را در بوستان شهر خلق کردند.

یکی از این دوچرخه سواران به خبرنگار ایرنا می گوید: از سال 2018 سازمان ملل روزی را به دوچرخه سواری اختصاص داد که از آن سال مراسم روز دوچرخه با حضور دوچرخه سواران برگزار می شود.

وی که خود را وحید محمدی معرفی کرد: روزانه حدود 10 کیلومتر با دوچرخه در تهران انجام می دهم و در هیاهوی تردد بی شمار خودرو؛ موتور و حتی افراد دوچرخه سواری در تهران سخت است.

این دوچرخه سوار تهرانی می افزاید: در این چند سال مدیران شهری قول می دهند که مسیر دوچرخه سواری را در تهران توسعه دهند و حتی شهردار تهران در بعضی مواقع با دوچرخه به محل کار می رود اما توسعه مسیر دوچرخه سواری در تهران به کندی پیش می رود.

اپلیکیشن دوچرخه در تهران راه اندازی شد

اما معاون سرویس های شهروندی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران که با دست پر به این مراسم آمده بود از راه اندازی اولین اپلیکیشن دوچرخه برای اولین بار در تهران خبر داد.

غلامرضا ملکی عصر سه شنبه در حاشیه مراسم روز جهانی دوچرخه به خبرنگار ایرنا گفت: این اپلیکیشن در جهت تحقق اهداف «تهران هوشمند» در ترویج حمل‌ونقل عمومی و پاک تولید شده است.

به گفته وی؛ این اقدامات که پیشتر با طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو آغاز شده بود، حالا با تولید این اپلیکیشن، ظرفیت‌های تازه‌ای در توسعه استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از روش‌های حمل و نقل درون شهری ایجاد می‌کند.

معاون سرویس های شهروندی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در ادامه به ویژگی های این نرم افزار اشاره کرد و گفت: مسیریابی‌های مناسب دوچرخه سواران بر اساس حالت‌ها و شرایط مختلف است، بدین صورت که امکان مسیریابی با شرایط مختلفی از جمله راحت‌ترین مسیر، کوتاه‌ترین مسیر ارایه خدمات و یا مسیر متداخل با مترو در این اپلیکیشن وجود خواهد داشت.

به گفته وی؛ امکان اشتراک‌گذاری مسیرها و مسافت طی شده و ارسال تصاویر از مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری نیز برای کاربران فراهم شده است.

ملکی خاطرنشان کرد: مشاهده نزدیکترین فروشگاه‌های دوچرخه فروشی، پارکینگ‌های مسقف دوچرخه، تعمیرگاه‌های دوچرخه و ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است و همچنین امکان اطلاع رسانی در مورد انواع کمپین‌ها و رویدادهای مهم دوچرخه‌سواری در سطح شهر تهران در این اپلیکیشن پیش‌بینی شده است.

به گفته وی؛ امکان مشاهده جزئیات سفرهای قبلی، میزان انرژی مصرف شده توسط دوچرخه سوار، تماس اضطراری به هنگام بروز حادثه، ثبت گزارش مشکلات و موانع موجود در مسیرهای دوچرخه‌سواری از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

به گفته دوچرخه سواران حاضر در این مراسم کلانشهر تهران بیش از 200 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد که این مسیرها در مناطق مختلف شهر قرار دارند که البته به یکدیگر متصل نیستند و از امکانات مناسب برای دوچرخه سواری برخوردار نیستند.

این دوچرخه سواران از مدیران شهری پایتخت خواستند که مسیرهای دوچرخه سواری در تهران را با وجود ترافیک توسعه دهند تا شهروندان تشویق شوند بیشتر از این وسیله استفاده کنند.

از سال 2018 سازمان ملل متحد یک روز را به دوچرخه و دوچرخه سواری اختصاص داد.

*س_برچسب‌ها_س*
روز جهانی دوچرخه در پایتخت گرامی داشته شد 2
روز جهانی دوچرخه در پایتخت گرامی داشته شد 3