جمعه 28 اردیبهشت 1403

رونق کسب و کار با برند سازی صنایع دستی در جنوب شرق

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رونق کسب و کار با برند سازی صنایع دستی در جنوب شرق

بهروز عیسی زهی با تاکید بر برندسازی هنرهای دستی در سیستان و بلوچستان گفت: داشتن یک برند یا نام تجاری قدرتمند در معرفی و فروش صنایع دستی به هنرمندان استان کمک شایانی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز عیسی زهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به برنامه های آموزشی این معاونت در سطح استان بیان کرد: برنامه ها در بخش های آموزش، حمایت از تولید، بازرگانی و تجاری سازی تقسیم می شود که عمده فعالیت ها در بخش آموزش به 2 قسمت در رشته های صنایع دستی و برگزاری دوره های کوتاه مدت در مراکز آموزشی است.

وی با بیان اینکه آموزش ها در رشته‌های بومی برای هنرجویان در طول سال فراهم است، افزود: در منطقه سیستان و بلوچستان آموزش ها به صورت عمده و پوشاک سنتی بانوان شامل بلوچ دوزی، سوزن دوزی، خامه دوزی، سکه دوزی است که مواد اولیه مصرفی و آموزش ها در این دو منطقه متفاوت است. معاون صنایع دستی استان تصریح کرد: آموزش حصیر بافی پرده های حصیری در منطقه سیستان و آموزش حصیربافی محصولات عمده انواع ظروف مورد استفاده مردم در منطقه بلوچستان است و سفال سنتی یکی دیگر از رشته های آموزشی که به صورت عمده آموزش سفالینه‌های کلپورگان است. وی گفت: آموزش رشته های صنایع دستی دریایی در جنوب استان و در شهرستان های کنارک و چابهار برگزار می شود و علاوه بر آموزش صنایع دستی بومی و رشته های غیربومی شامل معرق و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به دلیل ارزش افزوده بالا در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است. عیسی زهی با بیان اینکه تمامی آموزش ها رایگان است اذعان کرد: هنرجویان در قبال آموزش و گذراندن دوره هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند و در سال بین 2 تا 3 هزار نفر هنرجو آموزش می بینند. وی گفت: برند برای داشتن یک هویت، تصویر و جایگاه مشخص در بازار میتواند در جلب رضایت خریداران و افزایش فروش و تولیدات نقش مهمی ایفا کند و به همین منظور توانمند کردن هرچه بیشتر صنعتگران در یکی از رشته هایی که مشغول به فعالیت هستند رسیدن به یک نام تجاری قدرتمند و هدف نهایی ما برندینگ در استان است. وی افزود: طی تفاهم نامه کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان امور زندان ها سعی شد به هنرجویان آموزش داده می شود و همچنین با بعضی از نهادهای دیگر هم تفاهم‌نامه هایی امضا شده که از ظرفیت‌های سازمان ها برای امر آموزش استفاده شود که در این راستا دانشگاه پیام نور هم اعلام آمادگی کرده است. وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به طور میانگین بین 100 تا 150 نفر با همکاری پارک علم و فناوری دوره های آموزشی تخصصی گذراندند که این ظرفیت در امسال به 2 برابر افزایش داده می شود. انتهای پیام /