یک‌شنبه 15 مهر 1403

رکورد جابه جایی مسافران زده شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رکورد جابه جایی مسافران زده شد

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: طی 4 ماهه ابتدای امسال رکورد جابه جایی 10 میلیون و700 هزار نفر زده شد.

آقای سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری امروز گفت: طی سال های 97 و 98 جهش هایی در حوزه ریلی کشور داشته ایم. اما در سال 1400 با توجه به ناترازی های موجود با انباشتی از بدهی ها، فرسودگی ناوگان و مشکلات جدی در حوزه ریلی مواجه شدیم.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، صنعت حمل ونقلی ریلی نقش مهمی در اعتلای کشور داشته است، اما اکنون با وضعیت موجود نه تنها نقشی در پیشران و اعتلای کشور داشته بلکه شاهد عقب ماندگی جدی شده است.

او می‌گوید: سال ها حوزه ریلی کنار گذاشته شده بود و بیشتر توجه به سمت حمل ونقل جاده ای بود و حوزه ای که بیشترین یارانه سوخت را دریافت کرده و بیشترین تصادفات و کشته را داشته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بنابر بند الف ماده 57 یک درصد از سهم نفت دولت به حوزه ریلی باید پرداخت شود، اما متاسفانه هرساله با وجود آنکه وزارت راه وشهرسازی پیگیر بوده، هرسال خط خورده است.

او گفت: طی 5سال گذشته 7هزار و700 میلیارد تومان سازمان برنامه وبودجه تخصیص نداده و کمر این حوزه را خم کرده است که این امر باعث شده که 3هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشیم و سه هزار میلیارد تومان در ناوگان ریلی انباشت ناوگان تعمیراتی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران از مهرماه سال گذشته، بار را از روسیه به هند ترانزیت کردیم.

او توضیح داد: ما نیاز به یک جهش اقتصادی داریم که یکی از عوامل و ستون آن حوزه حمل ونقل ریلی است.

این مقام مسئول گفت: در 10 سال گذشته 37هزار کیلومتر چین خط پرسرعت احداث و بهره برداری کرده است، اما ایران هنوز یک کیلومتر هم ندارد و تمامی تفاهم نامه ها در این حوزه باقی مانده که یکی از آنها احداث خطوط پرسرعت ریلی بوده است.

صالحی گفت: 100 کیلومتر متراژ لوکوموتیوران حقوق آنها به صورت متوسط 101 درصد افزایش داده ایم و در 4ماهه 1402 نسبت به چهارماهه سال گذشته 43 درصد حوادث راه آهنی کاهش یافته است که نتیجه اقدامات منظوره ای است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه 43 درصد افزایش سیر مسافر در سال 1401 را داشته ایم، افزود: با 29 میلیون و670 هزار نفر رکورد مسافر سال گذشته را شکستیم و هدف گذاری برای امسال بالای 30 هزار نفر بوده است.

او گفت: در 4ماهه ابتدای امسال 10 میلیون و 700 هزار نفر جابه جا کرده ایم.

صالحی افزود: در سال 1401 نسبت به 1400،48 درصد افزایش تولید واگن باری نو داشته ایم.

او گفت: در شاخص حمل طی دو سال گذشته و همچنین 4ماهه امسال 5درصد رشد داشته ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی