دوشنبه 9 مهر 1403

ساختار حزب الله پنج لایه است / رژیم صهیونیستی از نظر روحی در شرایط بدی قرار دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ساختار حزب الله پنج لایه است / رژیم صهیونیستی از نظر روحی در شرایط بدی قرار دارد

سیدحمزه صفوی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه خبر درباره وضعیت آینده حزب الله لبنان بیان کرد: اگرچه اتفاقی که در لبنان افتاده ضربه سنگینی بر پیکر حزب الله است، اما این اتفاق پیشتر هم در سال 1992 رخ داد و شهید سید عباس موسوی هم ترور شد. اما سوال است که در این 32 سال آیا حزب الله توان خود را از دست داد؟ با بررسی پیشینه حزب‌الله می‌توان به آینده هم نگاه کرد، ممکن است حزب الله دچار شوک شده باشد، اما باز هم قدرت بازسازی خود را خواهد داشت. عزیزانی که ساختار حزب الله را چیدند یک ساختار 5 لایه برایش در نظر گرفتند، به این صورت که اگر نفر اول شهید شد نفر دوم، نفر سوم و تا نفر پنجم باقی خواهد ماند. به خاطر دارم که حدود ده سال قبل که با سید حسن نصرالله حرف می‌زدم احتمال ترور خود را در هر زمانی می‌داد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی از نظر روحی در شرایط بدی قرار دارد و با حمله اخیر خود می‌خواهد قدرت برد هوایی خود را به رخ بکشد. احتمال حمله زمینی به لبنان جدی است. سناریو دوم حمله به بلندی‌های جولان و حمله به سوریه است رگه‌هایی از نیاز رژیم صهیونیستی به تغییر و تحول را می‌بینیم؛ اگر یمنی‌ها بتوانند پاسخ دهند باز هم رژیم صهیونیستی حمله خواهد کرد. سناریو دیگر هم ممکن است حمله به زیر ساخت‌های هسته‌ای دیگر کشور‌ها باشد که برای این‌هم تدارکاتی دیده شده است.

صفوی با اشاره به همدستی آمریکا و اسرائیل بیان کرد: موشک و بمبی که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دارد تماما آمریکایی است؛ چه دلیلی دارد که 10 تا 15 هزار کماندوی آمریکایی به رژیم صهیونیستی منتقل شوند؟ بنابراین آمریکا مستقل از این اقدامات نبوده است. برخی از کشور‌ها در جهان اسلام حتی در حد پاپ و مسیحیت هم به کشتار غزه واکنش نشان ندادند بنابرین باید به دنبال وحدت در جهان اسلام باشیم و واکنش‌ها باید شدیدتر باشد. حملات یمن افزایش خواهد داشت و احتمالا به زودی محور مقاومت واکنش شدیدی نشان خواهد داد، زیرا تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد جسارت رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

این کارشناس سیاست خارجی درباره شخصیت سید حسن نصرالله بیان کرد: سید حسن نصرالله چند وجه داشت، برای مثال در جنگ 33 روزه ثابت کرد که افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی صحت ندارد. آن زمان می‌گفتند تانک‌های مرکاوای رژیم صهیونیستی امکان انفجار ندارد در حالی که اولین کاری که کرد انفجار این تانک‌ها بود. تقویت جهان عرب اقدام مهم دیگر سید حسن نصرالله بود. سید حسن توانایی بالایی در انسجام لبنان داشت و زیر ساخت‌های بسیاری را در این کشور ایجاد کرد.