جمعه 10 فروردین 1403

ساختمان‌های قدیمی بجنورد، فاقد مسائل ایمنی هستند / اصناف و دستگاه‌ها نسبت به برخورداری از آموزش‌های آتش‌نشانی مقاومت دارند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ساختمان‌های قدیمی بجنورد، فاقد مسائل ایمنی هستند / اصناف و دستگاه‌ها نسبت به برخورداری از آموزش‌های آتش‌نشانی مقاومت دارند

محمد حسن صحراگرد با اشاره به اینکه در سطح شهر بجنورد ساختمان های قدیمی زیادی وجود دارد که مسائل ایمنی در آنها پیش بینی نشده است، گفت: بسیاری از قسمت ها در شهر، چینش ها و کاربری ها اشتباه است و بار حریق خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسن صحراگرد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با مسائل ایمنی واحدهای تجاری اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از صاحبان واحدهای تجاری و مغازه ها در رابطه با اقدامات اولیه حریق اطلاعات مورد نیاز را ندارند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر مغازه ها کسبه ها کپسول آتش نشانی نصب شده دارند، ادامه داد: این در حالی است که خیلی از آنها نسبت به طریقه استفاده از آن آگاهی ندارند که در مواقع بحران و حوادث تا رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه امور اولیه را انجام دهند.

صحراگرد با بیان اینکه در زمستان گذشته نامه ای به اصناف بجنورد جهت درخواست ارائه آموزش های اولیه در مواقع حوادث زده شد، گفت: گفتنی است که هماهنگی اصناف برای ارائه آموزش توسط نیروهای آتش نشانی، متعلق به این مجموعه نیست، براین اساس اعلام شد که صاحبان واحدهای تجاری در بجنورد به صورت جداگانه در محل های مختلف گرد هم بیایند، تا کارشناس آتش نشانی به صورت رایگان آموزش های اولیه مقابله با حوادث و حریق را ر اختیار آنها بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این به تمام ادارات و دستگاه ها نیز برای ارائه آموزش های امدادی در مواقع بحران، نامه زده شده و سازمان آتش نشانی بجنورد اعلام آمادگی کرده و رونوشت نامه برای دستگاه قضای استان نیز ارسال شد، اما متاسفانه خیلی استقبال خاصی در این زمینه از سمت اصناف و دستگاه های دولتی نشد.

صحراگرد گفت: نکته قابل توجه این است که برای داشتن شهر ایمن، باید ایمنی ساختمان های مسکونی، تجاری، دولتی مدنظر باشد، با حضور کارشناسان آتش نشانی و بازرسی از مکان قطعا ایراداتی وجود دارد که با یک پیشگیری کوچک می توان از یک حادثه و بحران بزرگ جلوگیری کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال گذشته برای تمدید پروانه کسب واحدهای تجاری، تاییدیه ایمنی آتش نشانی ضروری شده است، گفت: اما این مسئله خیلی جدی گرفته نمی شود و با بهانه ای از قبیل اینکه کسبه ها ضعیف هستند و توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند، از ادامه روند ایمن سازی ساختمان جلوگیری می کنند که همین قضیه باعث می شود که بعد از رخ دادن حوادث دچار مشکل شوند و اموال و جانشان را به خطر بیاندازند، در حالی که به طور نمونه هزینه یک ساله تاییدیه آتش نشانی برای یک واحد حدود 40 متر کمتر از 100 هزار تومان می شود.

وی ادامه داد: بعد از درخواست صاحب ملک، کارشناس اتش نشانی به محل اعزام و بازرسی ها انجام می شود، در صورتی که ایراد برطرف شود تاییدیه را دریافت می کند، اما متاسفانه گاهی اوقات بعد از بازدید فرد نسبت به برطرف کردن ایراد اقدامی انجام نمی دهد یا خیلی دیرهنگام اقدام می کند که به خود شخص مرتبط است، زیرا کارشناسان اتش نشانی در هر بازدید سریعا به محل اعزام می شوند و در صورت تایید، نامه را به صاحبان املاک ارائه می دهند.

صحراگرد گفت: به طور نمونه رئیس بیمارستان ها در بجنورد به اتش نشانی برای حضور کارشناسان در بیمارستان نامه زدند و تقاضای بازدید برای بررسی نکات ایمنی را داشتند، کارشناسان در محل اعزام شدند و برای رفع ایرادات مراحل در دست اقدام است.

وی افزود: دو هفته گذشته جلسه ای برگزار شد که در نتیجه این جلسه محقق شد تا در بازرسی ها علاوه بر تیم آتش نشانی، شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، نظام مهندسی حضور پیدا کنند و هر مجموعه در حیطه کاری اش نظر دهد، بازرسی ها به صورت تیمی انجام شود و بازدید مکان های پرخطر انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازرسی مکان های عمومی در دست اقدام است، گفت: براین اساس در سال جاری 70 اخطار کتبی از سازمان اتش نشانی برای مکان های پر خطر بجنورد و رونوشت آن به دادستان ارسال شده است.

صحراگرد گفت: نکته قابل توجه این است که قطعا به روند کار اداری بسنده نمی کنیم و در شرایطی که محلی ناایمن باشد، اقدامات پیگیری و بررسی ادامه پیدا می کند.

انتهای پیام /