جمعه 27 مهر 1403

سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بدهکار بانکی بین دستگاه‌های اجرایی / بیش از 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات فقط برای 3 ماه!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بدهکار بانکی بین دستگاه‌های اجرایی / بیش از 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات فقط برای 3 ماه!

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: قانون بودجه، بانک مرکزی را مکلف کرده است تسهیلاتی را که به دستگاه‌های اجرایی اعطا می‌شود در پایان هر فصل در سایت خود منتشر کند. این قانون که سال گذشته در بودجه درج شد، در جهت شفافیت هرچه بیشتر نظام بانکی کشور بود. بر همین اساس تسهیلاتی که دستگاه‌های اجرایی در فصل بهار سال جاری دریافت کرده‌اند در تارنمای بانک مرکزی قرار گرفته است. بطورکلی در سه ماه ابتدایی...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: قانون بودجه، بانک مرکزی را مکلف کرده است تسهیلاتی را که به دستگاه‌های اجرایی اعطا می‌شود در پایان هر فصل در سایت خود منتشر کند. این قانون که سال گذشته در بودجه درج شد، در جهت شفافیت هرچه بیشتر نظام بانکی کشور بود. بر همین اساس تسهیلاتی که دستگاه‌های اجرایی در فصل بهار سال جاری دریافت کرده‌اند در تارنمای بانک مرکزی قرار گرفته است.

بطورکلی در سه ماه ابتدایی سالجاری، مجموعا حدود 30 هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و سازمان‌ها وام اعطا شده است. سازمان تامین اجتماعی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و صندوق بازنشستگی کشوری سه شرکتی که هستند که بیشترین میزان تسهیلات را به خود اختصاص داده اند.

برخی از این دستگاه‌ها مانند سازمان تامین اجتماعی که اقدام به دریافت وام کرده اند، درخواست خود را از طریق چندین بانک ثبت کرده اند به همین خاطر اسم این سازمان در بین 13 شرکتی که بیشترین تسهیلات را گرفته اند 4 بار تکرار شده است. درکل دو دستگاه تامین اجتماعی و مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بیش از نیمی از تسهیلات فصل بهار را از آن خود کرده اند.

در اطلاعات منتشر شده قسمت جدیدی نیز به چشم می‌خورد که در سال 1402 وجود نداشت. بانک مرکزی اقدام به انتشار بدهی‌های غیرجاری شرکت‌ها کرده است. یعنی میزان و اسم شرکتی که تاکنون وام‌های دریافتی خود را بازپرداخت نکرده است، به طور مشخص درج شده است.

مجموعا 28 هزار میلیارد تومان بدهی غیرجاری وجود دارد که بانک‌ها اقدام به پرداخت آن نکرده اند. بیشترین میزان بدهی با مبلغ حدود 16 هزار میلیارد تومان را شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران دارد؛ درواقع این شرکت به تنهایی بار بیش از 57 درصد کل بدهی‌ها را بر دوش می‌کشد که اغلب آن برای بانک ملی ایران است.

اطلاعاتی که سال گذشته از تسهیلات پرداختی به دستگاه‌ها منتشر می‌شد، دارای نواقصی بود که آن نواقص در بهار امسال تا حدودی برطرف شده است. اما این موضوع حائز اهمیت است که درخصوص بدهی‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها به شبکه بانکی که خود عامل ایجاد ناترازی می‌شود، بانک مرکزی باید نقش خود را به عنوان نهاد ناظر نیز ایفا کند و صرفا به انتشار این اطلاعات بسنده نکند.

سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بدهکار بانکی بین دستگاه‌های اجرایی / بیش از 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات فقط برای 3 ماه! 2
سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بدهکار بانکی بین دستگاه‌های اجرایی / بیش از 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات فقط برای 3 ماه! 3