سه‌شنبه 10 مهر 1403

سالانه 16 میلیون تن غلات وارد کشور می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سالانه 16 میلیون تن غلات وارد کشور می‌شود

محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن صنفی آردسازان در چهارمین همایش بین المللی غلات و دانه های روغنی گفت: ایران با توجه به جمعیت 86 میلیون نفری که در اختیار دارد، نقش بزرگی در تجارت غلات منطقه دارد که بر این اساس آگاهی بخشی در حوزه تجارت غلات یک ضرورت است.

به گفته او، با توجه به موقعیت آب و خاک کشور، سالانه نیازمند واردات 16 تا 20 میلیون تن غلات بسته به سال های زراعی مختلف هستیم تا بتوانیم ضمن تامین نیاز بازار، ذخایر استراتژیک خود را تکمیل کنیم.

مرتضوی ادامه داد: با توجه به نوسان قیمت غلات در بازارهای جهانی، داشتن آگاهی و حضور به موقع در بازار تاثیر بزرگی در واردات دارد.

رئیس انجمن صنفی آردسازان با بیان اینکه تامین غذا مهم ترین دغدغه کشورهای جهان است، افزود: با توجه به میزان بارش و تولید داخل، میزان واردات سالانه غلات متفاوت بوده به طوریکه در برخی سال ها گندم کمتر وارد و ذرت و جو بیشتری وارد می شود. البته دامنه تغییرات این نیازمندی حدود 2 میلیون تن بوده که پیش بینی می‌شود تا یک دهه آینده همراه ما باشد.

او ادامه داد: امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده که بر این اساس تأمین به موقع غلات از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، در دوره همه‌گیری کرونا به رغم آنکه همه چیز تعطیل بود، اما در خصوص تأمین و دسترسی آسان به نیازهای غذایی نمی توان کوچکترین مکثی داشت. بنابراین حتی در زمانی که تمام فعالیت‌ها تعطیل بود شبکه تأمین و بنادر بیش از گذشته فعال بودند.

خرید تضمینی گندم به 12 میلیون تن رسید

مرتضوی درباره آخرین وضعیت تولید گندم افزود: براساس آمار از ابتدای امسال تاکنون 12 میلیون تن گندم مورد نیاز کشور در داخل تهیه و تامین می شد، در حالیکه بنده معتقدم ذخایر استراتژیک گندم باید به 5 میلیون تن افزایش یابد که بر این اساس تا فروردین برای تامین ذخایر استراتژیک تا این حد باید 2 تا 3 میلیون تن گندم وارد شود.

رئیس انجمن صنفی آردسازان ادامه داد: مذاکرات جدی با دولت پیش از آغاز فصل زراعی انجام شده تا مجوز واردات 2 میلیون تن گندم از روسیه برای تأمین نیاز صنایع غذایی اخذ شود.

او با بیان اینکه روسیه و قزاقستان بدلیل نزدیکی با ایران از بازیگران اصلی تامین غلات هستند، افزود: مذاکرات جدی با دولت پیش از آغاز فصل زراعی انجام شده تا مجوز واردات 2 میلیون تن گندم از روسیه برای تأمین نیاز صنایع غذایی اخذ شود.

مرتضوی با بیان اینکه بازار اصلی غلات در اختیار دولت است، گفت: دولت هر کیلو گندم را با مبلغ 25 دلار از کشاورزان خریداری و با مبلغ 15 دلار در اختیار نانوایان سنتی قرار می‌دهد.

ظرفیت بزرگی در صنایع تبدیلی و آرد وجود دارد

او با بیان اینکه ظرفیت بزرگی در صنایع تبدیلی و آرد کشور وجود دارد، افزود: روسیه و قزاقستان تأمین کنندگان اصلی غلات در جهان بوده و با توسعه بنادر شمالی ایران فرصت تجاری خوبی در اختیار دو کشور قرار دارد.

مرتضوی ادامه داد: ایران 15 میلیون تن ظرفیت خالی در صنعت آردسازی داشته که می‌تواند با واردات موقت گندم از روسیه آن را تبدیل به فرصتی پول ساز کند.

رئیس انجمن صنفی آردسازان با بیان اینکه کارخانجات ایران از سطح بالای تکنولوژی برخوردار است، افزود: دولت‌ها می‌توانند در چهارچوب معاهدات خود نسبت به تعرفه‌های گمرکی بازنگری کرده و با تأمین آرد مورد نیاز کشورهای منطقه از سوی دو کشور ایران و روسیه، شاهد انقلاب بزرگی در بازار همسایگان باشیم چراکه نرخ آسیابانی در کشور ما با توجه به ظرفیت خالی موجود، پایین بوده و این امر برای هر دو طرف سود اقتصادی به همراه دارد.

مرتضوی گفت: مهم‌ترین دستاوردهای ما در این همایش آگاهی بخشی از بازار جهانی و قوانین بین‌المللی، تسهیل‌گری تجاری و... به نفع اقتصاد کشور در منطقه است.

خبرنگار: آزاده محبی