یک‌شنبه 8 مهر 1403

سرمایه صندق نوآوری با توجه به رشد دانش بنیان‌ها نیازمند افزایش است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سرمایه صندق نوآوری با توجه به رشد دانش بنیان‌ها نیازمند افزایش است

تهران - ایرنا - معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی خواستار افزایش سرمایه این صندوق شد و گفت: شمار شرکت‌های دانش بنیان در زمانی که اعتبارات این صندوق سه هزار میلیارد دلار در نظر گرفته شد، کمتر از 100 شرکت بود که در حال حاضر این تعداد رو به افزایش است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سیاوس ملکی‌فر در هفتمین رویداد خوشامدگویی ویژه شرکت‌های دانش بنیان جدید در صندوق نوآوری وشکوفایی افزود: بیش از6 هزار و 700 شرکت دانش بنیان در حال حاضر فعالیت می کنند و با فرمان رهبر معظم انقلاب این تعداد شرکت تا پایان سال 2 برابر می شود از این رو نیاز به افزایش سرمایه این صندوق داریم.

وی با یادآوری این که این صندوق متولد قانون دانش بنیان ها درسال 87 است، افزود: براساس قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد تامین کننده مالی شرکت های دانش بنیان است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سرمایه اولیه این صندوق سه هزار میلیارد دلار بود، تصریح کرد: بر اساس قانون دانش بنیان مقرر شد سرمایه این صندوق طی سه سال تامین شود ضمن آنکه سالی نیم درصد از بودجه‌های عمومی به این صندوق وارد شود، اگر این اعتبارات محقق می‌شد، سرمایه امروز صندوق نوآوری و شکوفایی به 10 تا 12 میلیارد تومان بالغ می‌شد ولی تاکنون 2 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه اولیه این صندوق محقق شده است.

ملکی فر ادامه داد: اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برخاسته از ابلاغ این قانون است، این صندوق نهادی سرمایه‌ای است که با سرمایه دولت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

دانش بنیان ها به هم پوشانی حمایت های صندوق نوآوری و معاونت علمی ریاست جمهوری توجه کنند

وی همچنین گفت: این صندوق به صورت مستقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کند، صندوق نوآوری و معاونت علمی در برخی از حمایت‌ها همپوشانی دارند و شرکت‌های دانش بنیان باید این دو نهاد را از یکدیگر تفکیک دهند تا موجب نشود که با دریافت حمایت از یکی از این نهادها از تسهیلات نهاد دیگر جا بمانند.

معاون توسعه صندوق نوآوری وشکوفایی، احراز دانش بنیانی شرکت‌ها را ماموریت معاونت علمی دانست و ادامه داد: این صندوق تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را بر عهده دارند و در حال حاضر 60 خدمت از سوی ما به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود.

ارایه خدمات به دانش بنیان ها؛ تسهیلات شرکتی و محصولی

ملکی فر با بیان اینکه فهرست شرکت‌های دانش بنیان در ساعت 24 هر شب به ما اعلام می‌شود، گفت: در هر فهرست ممکن است تعدادی شرکت به لیست اضافه و تعدادی حذف شود و همچنین به ما اعلام می‌شود که هر شرکت بر اساس کدام یک از محصولات خود دانش بنیان شده است و ما بر اساس فعالیت‌های شرکت‌ها دو نوع حمایت به این شرکت‌ها اعطا می کنیم.

وی، خدمات نوع یک این صندوق را تسهیلات شرکت محور عنوان کرد و افزود: در این دسته از حمایت‌ها، تسهیلات این صندوق بر اساس فعالیت‌های شرکت‌ها پرداخت می‌شود و دسته دوم نیز تسهیلاتی است که به محصولات شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود.

فعالیت 69 صندوق پژوهش و فناوری در کشور

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری را زاییده ماده 100 قانون سوم توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: این ماده قانونی در اوایل سال 1380 یعنی زمانی که دانش بنیان‌ها مطرح نبودند به تصویب رسید. این صندوق‌ها نهادهای غیر دولتی برای حمایت از پژوهش و فناوری بدون قید "دانش بنیان"ها هستند و ماموریت اصلی آنها حمایت از شرکت‌ها از طریق اعطای تسهیلات و خدمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

ملکی فر با بیان اینکه در حال حاضر 69 صندوق پژوهش و فناوری در کشور راه اندازی شده است، ادامه داد: از این تعداد 31 صندوق استانی راه اندازی شده است و در هر استان حداقل یک صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شد.

وی صندوق‌های تخصصی و دانشگاهی را از دیگر انواع صندوق‌های پژوهش و فناوری نام برد و افزود: این صندوق‌ها در دانشگاه‌های مادر و بزرگ چون صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین و علم و صنعت راه اندازی شده است.

وی، کارمزد تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری را 14 تا 18 درصد ذکر کرد و یادآور شد: این صندوق نیز همانند سایر کشورها، وام‌هایی بدون چک و سفته به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌کند، ما هم همانند سایر کشورها تسهیلات بدون وثیقه اعطا می‌کنیم مشروط بر آنکه شریک طرح‌ها شویم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: این روند در سایر کشورها نیز اعمال می‌شود. این نحوه تامین سرمایه، به عنوان تامین سرمایه مبتنی بر بدهی است و در این روش نهاد مشارکت کننده، در سود و زیان شرکت‌ها مشارکت ندارد.

ملکی فر تامین سرمایه بلاعوض را از دیگر روش‌های تامین سرمایه دانست و گفت: برای ثبت اختراعات خارج از کشور از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی تا سقف 200 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. برای دریافت CE مبلغ 200 میلیون تومان، برای دریافت "اَتکس" 200 میلیون تومان، برای ثبت اختراع در امریکا 200 میلیون تومان وبرای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی 150 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

وی با تشریح عملکرد این صندوق یادآور شد: از آذرماه سال 97 که بر اساس حکم ریاست جمهوری، هیات عامل این صندوق تغییر یافت، تاکنون یک ریال به اعتباران این صندوق اضافه نشد ولی در سال 96 به میزان 225 میلیارد تومان به شرکت‌ها تسهیلات داده شد و این میزان در سال 98 به 2872میلیارد تومان و در سال 99 به میزان 5388 میلیارد تومان رسید.

همکاری 12 بانک برای حمایت از دانش بنیان ها 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اظهار داشت: میزان تسهیلات اعطایی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1400، چهار هزار و 709 میلیارد تومان بود، ما برای اعطای این میزان تسهیلات علاوه بر اعتبارات صندوق، اعتبارات بانک‌ها را به میدان آوردیم و در حال حاضر 12 بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با ما همکاری دارند.

ملکی‌فر یادآور شد: از آذرماه سال 97 تا پایان اسفند 1400 تعداد سه هزار و 334 فقره ضمانت نامه به مبلغ هفت هزار و 96 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل صادر شد و با دریافت این ضمانت‌نامه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان موفق به انعقاد بیش از 35 هزار و 480 میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند.

برچسب‌ها