شنبه 8 اردیبهشت 1403

سرمایه‌گذار بومی متقاضی ساخت سایت موزه در تپه زاغه سگزآباد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سرمایه‌گذار بومی متقاضی ساخت سایت موزه در تپه زاغه سگزآباد شد

قزوین - ایرنا - یک سرمایه‌گذار بومی متقاضی ساخت سایت موزه در تپه زاغه و محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد شهرستان بوئین زهرا شد و برای اجرای این طرح فرهنگی اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر، اظهار داشت: با این سرمایه گذار وارد مذاکره شده ایم و امیدواریم به زودی برای احداث یک سایت موزه ملی در سگزآباد به توافق نهایی دست پیدا کنیم.

علیرضا خزائلی یادآور شد: کار ساخت سایت موزه سگزآباد در چند فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد که جزییات آن پس از توافق نهایی با سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام می شود.

وی با اشاره به تمدن 9 هزار ساله شناسایی شده در جنوب دشت قزوین از جمله تپه زاغه سگزآباد، اظهار داشت: بیش از نیم قرن از کاوش های باستان شناسی در محوطه های پیش از تاریخ در سگزآباد می گذرد و در طول این سال ها یافته های ارزشمندی از زندگی گذشتگان در دوره های عصر آهن 2 و 3 به دست آمده است.

این مسوول در پایان گفت: پیش بینی شده است که بخشی از این یافته ها برای آشنایی علاقه مندان به تاریخ و همچنین گروه های دانشجویی و باستان شناسان در سایت موزه به نمایش گذاشته شود.

کاوش های باستان شناسی در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد واقع در جنوب قزوین از دهه 40 به بعد در حال انجام است.

ایجاد سایت موزه در این مکان یکی از مطالبات مردم و مسوولان محلی است.

جنوب دشت قزوین با داشتن تمدن 9 هزارساله و وجود محوطه‌های پیش از تاریخ از جمله تپه زاغه، قره تپه و تپه قبرستان در سگزآباد که معرف قدیمی ترین دوران استقرار و زندگی در این منطقه است از مهم ترین کانون‌های شکل‌گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی کشور محسوب می شوند.

*س_برچسب‌ها_س*