یک‌شنبه 8 مهر 1403

سرنوشت توافق فروش جنگنده اف 35 به امارات چه خواهد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سرنوشت توافق فروش جنگنده اف 35 به امارات چه خواهد شد

تهران - ایرنا - فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف 35» آمریکایی به امارات، به محل اختلاف رژیم صهیونیستی و اماراتی‌ها تبدیل شده، اما نهایتا تل آویو در ظاهر زیر بار تحویل این جنگنده‌ها به ابوظبی در قبال دریافت تسلیحات پیشرفته‌تر از واشنگتن رفته است.

ماجرای کشمکش‌های پر سر و صدای تل آویو و ابوظبی بر سر این موضوع از زمانی آغاز شد که با افشای خبر توافق بر سر فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده اف 35 به امارات، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این توافق ابراز بی‌اطلاعی کرد و به دنبال آن نیز «الی کوهن» وزیر اطلاعات این رژیم در تاریخ 28 مرداد ماه تاکید کرد که هیچ توافقی برای فروش جنگنده‌های اف 35 از سوی آمریکا به امارات وجود ندارد.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده جنگنده اف 35 در منطقه است و فروش این جنگنده‌های رادار گریز به هر کشور دیگری در خاورمیانه را تهدیدی جدی برای امنیت خود می‌داند. در این راستا آمریکا نیز پشتیبان سر سخت صهیونیست‌ها به حساب می‌آید، تا جایی که کنگره آمریکا از جنگ «یوم کیپور» در سال 1973 به بعد وعده داده تا پیش از فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای عربی، تل آویو و برتری نظامی آن را در نظر بگیرد.

در چند سال اخیر، اماراتی‌ها تمایل زیادی به دریافت تسلیحات پیشرفته به خصوص جنگنده اف 35 نشان داده‌اند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این ارتباط گزارش داده است که آنچه امارات را برای امضای توافق عادی‌سازی با اسرائیل ترغیب کرد، توافقنامه‌ای به ارزش ده‌ها میلیارد دلار است که ابوظبی را صاحب جنگنده‌های اف 35 و دیگر تسلیحات پیشرفته آمریکایی می‌کند. این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت که «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی کل توافق عادی‌سازی را مشروط بر وجود توافق تسلیحاتی با آمریکا کرده است.

احتمالا همین شرط بن زاید برای برقراری روابط عادی‌سازی روابط با اسرائیل، صهیونیست‌ها را راضی کرده تا از موضع خود در ظاهر کوتاه بیایند. یدیعوت آحارونوت گزارش داد: اسرائیل به این نتیجه رسیده که آمریکا جنگنده اف 35 را به امارات خواهد فروخت و از این رو به دنبال دریافت جنگ‌افزارهای پیشرفته از آمریکا در چارچوب کمک‌های امنیتی سالانه‌ای است که واشنگتن در اختیار تل آویو قرار می‌دهد.

اما مخالفت‌های سفت و سخت صهیونیستها در ابتدا با این مساله بسیار در محافل رسانه‌ای و بین‌المللی نمود پیدا کرده بود تا جایی که نتانیاهو به صورت علنی در یک کنفرانس خبری با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی باز هم مخالفت خود با این موضوع را پیش کشید، اما پمپئو بر حمایت از ابوظبی از طریق تحویل تجهیزات مورد نیاز به این کشور در راستای دفاع از خود تاکید کرد.

نگرانی صهیونیست‌ها از تحویل جنگنده‌های اف 35 به امارات، واکنش‌های بسیار جدی مقامات رژیم اسرائیل را همراه داشت. از وزیر جنگ گرفته تا وزیر امور شهرک‌سازی این رژیم با این مساله مخالفت کردند. اما اینکه بالاخره مقامات رژیم صهیونیستی چگونه راضی شدند تا همتای دیگری را در داشتن جنگنده اف 35 در کنارشان ببینند، جای سوال دارد.

اینطور به نظر می‌رسد که نتانیاهو کاملا در جریان توافق فروش جنگنده اف 35 آمریکایی به امارات بوده است، زیرا یک مقام اماراتی 29 مرداد ماه به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توافق تسلیحاتی بین آمریکا و امارات را به عنوان بخشی از روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل آویو پذیرفته است.

همچنین روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع خود گزارش داد که نتانیاهو پیش از انتشار علنی خبر عادی‌سازی روابط با امارات در اواخر ماه گذشته میلادی، با فروش تسلیحات نظامی آمریکا به این کشور موافقت کرده بود. این روزنامه نوشته است که امارات علاوه بر جنگنده اف 35 و پهپادهای پیشرفته، «بوئینگ ئی‌ای - 18جی گرولر» (Boeing EA-18G Growler) نیز دریافت خواهد کرد. هرچند دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از انتشار این گزارش، بار دیگر اطلاع از فروش تسلیحات پیشرفته و جنگنده اف 35 به امارات را رد کرد.

یکی از دلایلی که نتانیاهو این موضوع را تکذیب می‌کند، فشارهای داخلی در این زمینه است. 31 مرداد ماه رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رهبر حزب «آبی‌سفید» با ارسال نامه‌ای به نتانیاهو از احتمال فروش جنگنده‌های اف 35 آمریکا به امارات انتقاد و عدم مشورت با وی به عنوان وزیر جنگ در این زمینه را تخطی از پروتکل‌ها عنوان کرده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کل مقامات حزب آبی‌سفید و مهره‌های تاثیرگذار مانند وزیر جنگ و وزیر خارجه را در جریان روند مذاکرات با امارات قرار نداده بود و به نظر مقامات حزب رقیب نیز از طریق رسانه‌ها از توافق عادی‌سازی روابط این رژیم با امارات با خبر شدند. بالطبع اگر مقامات تندروی صهیونیست از کوتاه آمدن نتانیاهو در مورد تحویل جنگنده اف 35 به امارات با خبر شوند، در داخل وی را تحت فشار عمده قرار خواهند داد.

البته تاکید مقامات آمریکایی در خصوص تحویل جنگنده اف 35 به امارات نیز در نوع خود قطعا تاثیرگذار بوده و روزنه امید واشنگتن برای سرعت بخشیدن به روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در قالب توافق صلح در جهت بهره‌برداری انتخاباتی برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را باز گذاشت.

رژیم صهیونیستی با پذیرش تحویل جنگنده اف 35 به امارات اکنون راهکارهایی را دنبال می‌کنند تا همچنان به لحاظ داشتن تسلیحات پیشرفته دست برتر در منطقه را داشته باشند. مقام‌های صهیونیستی معتقدند که تسلیحات جدیدی که می‌خواهند از آمریکا دریافت کنند باید بتواند برتری نظامی این رژیم را در منطقه در پی داشته باشد و همچنین باید در مقابل با قیمت پایین‌تر در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*