دوشنبه 9 مهر 1403

سفر وزیر خارجه انگلیس به سرزمین‌های اشغالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفر وزیر خارجه انگلیس به سرزمین‌های اشغالی

تهران - ایرنا - تنها چند ساعت پس از سفر مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا، دومنیک راب وزیر امورخارجه انگلیس نیز به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در پیام توییتری از ورود وزیر خارجه انگلیس به تل آویو خبر داد.

به گزارش توییتری وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، وزیرخارجه انگلیس در این سفر با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیران دفاع و خارجه رژیم صهیونیستی دیدار خواهد کرد.

سفر راب درحالی به فلسطین و سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود که وزیر خارجه آمریکا نیز از روز دوشنبه سفر دوره‌ای خود را به سرزمین‌های اشغالی، امارات متحده عربی، بحرین و سودان آغاز کرده است.

وزارت امورخارجه انگلیس پیش از سفر راب به سرزمین‌های اشغالی در بیانیه ای اعلام کرده بود، با توجه به عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل و تعلیق طرح الحاق کرانه باختری، راب برای تاکید بر تعهد انگلیس نسبت به جلوگیری از اجرای این طرح و پیگیری راه حل تشکیل دو کشور، راهی «اسرائیل و فلسطین» خواهد شد».

در این بیانیه آمده است که لندن مدت‌هاست مخالفت خود را با طرح الحاق کرانه باختری اعلام کرده و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم هشدار داده که اجرای این طرح روند صلح خاورمیانه را به محاق می‌برد.

راب پیش از این سفر به خبرنگاران گفت: تصمیم اسرائیل برای تعلیق طرح الحاق گام حیاتی در راستای دست‌یابی به خاورمیانه‌ای مسالمت‌آمیز است. اینک مهم است گام‌های بعدی در این رابطه برداشته شود و دولت اسرائیل و مقام‌های فلسطین درباره راه حل تشکیل دو کشور برای رسیدن به صلح گقت‌وگو کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس (پیش از این سفر) آمده که لندن چالش‌های رسیدن به راه حل تشکیل دو دولت را دست کم نمی‌گیرد، اما راب در این سفر، تمایل انگلیس برای کمک به از سرگیری گفت‌وگوهای فلسطینی - اسرائیلی را به عنوان گامی در راستای رسیدن به توافق مسالمت آمیز و پایدار به نفع مردم دو طرف اعلام خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه 23 مرداد در یک پیام توئیتری از آنچه «توافق تاریخی» اسرائیل و امارات برای عادی‌سازی کامل روابط دوجانبه خواند، خبر داد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی، امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با امارات را «یک گام تاریخی» خواند.

همزمان «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی اعلام کرد که با طرف صهیونیستی درباره توقف الحاق اراضی فلسطینی توافق کرده است.

با این حال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده که به طرح اشغال اراضی فلسطینی پایبند است و از آن کوتاه نخواهد آمد. وی گفته است: مسأله الحاق بر روی میز باقی خواهد ماند و همچنان این مساله در دستورکار است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*