دوشنبه 9 مهر 1403

سمپاشی با آفت سن گندم در بیش از پنج هزار هکتار اراضی یزد پایان یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سمپاشی با آفت سن گندم در بیش از پنج هزار هکتار اراضی یزد پایان یافت

یزد - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به سپماشی علیه سن گندم گفت: در سال جاری در 11 هزار و 600 هکتار اراضی استان گندم و جو کشت شد که مبارزه با این آفت در پنج هزار و 636 هکتار پایان یافت.

محمدعلی حاتمی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این طرح به صورت زمینی و با استفاده از 2 هزار دستگاه انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی از سوی کشاورزان و با نظارت کارشناسان سازمان که بیشتر در مزارع ابرکوه، خاتم و بهاباد قرار دارد، اجرا شد.

وی با تاکید بر تامین پنج هزار لیتر سموم دفع آفات نباتی توسط کشاورزان، اظهار کرد: 35 کارشناس پهنه و حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان در سمپاشی مزارع نظارت داشتند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی یزد با اشاره به اینکه کار سپماشی با توجه به شرایط آب و هوایی 2 ماه ادامه داشت، تصریح کرد: مبارزه با آفت سن علاوه بر بالا بردن کیفیت گندم برای تولید نان بسیار تاثیرگذار است و با سمپاشی نوین یک تن گندم در هر هکتار بیشتر برداشت می شود.

حاتمی زاده همچنین بابیان اینکه اواخر خرداد ماه جاری کار برداشت محصول گندم در استان آغاز می شود، پیش بینی کرد که امسال از 9 هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت 36 هزار تن محصول تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و کاهش آب سفره های زیرزمینی است.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک میلیون و 630 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت70 هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل 790 هزارتن محصول زراعی و باغی، 510 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزارتن محصول دامی است.

یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است، 87 درصد جمعیت آن در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*