سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

سه گانه در انتظار کسب سهمیه بازی‌های آسیایی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
سه گانه در انتظار کسب سهمیه بازی‌های آسیایی

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون گفت: منتظر حمایت کمیته ملی المپیک برای تعیین ظرفیت ورزشکاران برای بازیهای آسیایی هستیم. رایزنی ها شده و البته از قبل هم گفته بودیم که هدف‌گذاری ما چهار ساله است و می‌خواهیم در بازیهای آسیایی به آن نقطه برسیم.

مهدی گودرزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پایان سال میلادی، در خصوص لزوم جمع بندی عملکرد ورزشکاران در رویدادهای بین‌المللی در سال 2021 و حضور در رویدادهای پیش رو، اظهار کرد: یکی از ورزشکاران خوب ما سه روز قبل از مسابقات قهرمانی قاره به دلیل التهاب آپاندیس رویداد را از دست داد. او چند ماه برای این مسابقه زحمت کشیده و آماده سازی حرفه ای را پشت سر گذاشته بود که می خواهیم در رویدادهای آتی وی را محک بزنیم. علاوه بر او برای ما مهم است که ظرفیت دو یا سه ورزشکار را که در مسابقات آسیایی مقام های ششم، دهم و یازدهم را کسب کرده‌اند، بررسی کنیم. اکنون مسابقات بحرین را پیش رو داریم اما به جهت گرفتن ویزا و روابط بین الملل با بحرین مشکلاتی وجود دارد. بنابراین برای ما سخت است که با قطعیت بگوییم که می‌توانیم ورزشکاران را در آن مسابقه محک بزنیم. البته باید در پایان سال 2021 ارزیابی از ورزشکاران داشته باشیم تا برنامه جدیدی برای آماده سازی حداکثری ورزشکاران برای مسابقات آتی قهرمانی آسیا بویژه بازیهای آسیایی داشته باشیم.

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اعزام کیفی ورزشکاران به بازی های آسیایی آیا ترای‌اتلون هم در این رقابت ها نماینده خواهد داشت گفت: منتظر حمایت کمیته ملی المپیک برای تعیین ظرفیت ورزشکاران برای بازی های آسیایی هستیم. رایزنی ها شده و البته از قبل هم گفته بودیم که هدف گذاری ما چهار ساله است و قرار است در بازیهای آسیایی به آن نقطه برسیم. البته با توجه به شرایط خاصی که حاکم است و با توجه به تغییر و تحولاتی که در سطح کمیته ملی المپیک پیش رو داریم، برنامه سال آینده به طور مشخص ابلاغ نشده که این شرایط مقداری در فضای آماده سازی اثر خواهد گذاشت. ما جلسه‌ای را با ستاد بازیهای آسیایی درخواست کرده‌ایم تا با دعوت از کادر فنی بتوانیم فعالیت‌های پیش رو را با مبنای بازیهای آسیایی سال آینده طراحی کنیم.

وی افزود: ما در مسابقات قهرمانی آسیا در قرقیزستان ششم شدیم و این در شرایطی بود که فاصله ورزشکار ما با نفر سوم دوره قبل بازیهای آسیایی فقط یک دقیقه بود و در بخش شنا تنها بیست ثانیه با ورزشکاران ژاپنی فاصله داشت. اگر مسیر تعالی را در این ورزش ببینیم مشخص است که یک فضای عملی و اصولی آماده سازی برای ورزشکاران ما فراهم بوده است. البته من هم این قول را داده بودم که اگر از چند ماه قبل یعنی درست از زمانی که از مسابقات قهرمانی آسیا برگشتیم، تعیین تکلیف می شدیم با یک برنامه ریزی 10 یا 11 ماهه، کسب مدال خواهیم داشت، اما دو ماه گذشته و هنوز هم شرایط مشخص نیست و برای ما هم هر چقدر جلوتر می‌رویم رقابت با سایر ورزشکاران مدعی سخت‌تر می شود. رقابت در سطح بین‌المللی نیاز به ثبات و برنامه‌ریزی اصولی دارد. بستر فراهم است و توقع می‌رود برای رشته ما که این سطح از توسعه یافتگی را تجربه کرده شرایط حضور در بازیهای آسیایی فراهم شود. این توسعه یافتگی از حیث کسب مدال نبوده بلکه ترای‌اتلون جهانی فاکتورهای زیادی را بررسی کرده تا این جایگاه را به ترای‌اتلون ایران اعطا کند. انتظار داریم این موضوع توسط مسئولان ایران هم دیده شود و اگر نگاه کیفی هم دارند بدانند این رشته با یک ریتم کیفی پیش می‌رود و قطعا خروجی آن کسب مدال خواهد بود.

گودرزی در خصوص عقد تفاهم نامه همکاری با کشور قطر اظهار کرد: فدراسیون ایران در ارزیابی عملکرد در مجمع جهانی سال جاری در سطح چهارم توسعه یافتگی قرار گرفت. در جهان تنها 24 کشور به این سطح و در آسیا هم ژاپن، چین، چین تایپه و ایران به این سطح رسیده اند. این مقبولیت و جایگاه سبب شد که کشورهای اطراف تمایل به همکاری با ما داشته باشند تا از این فضا برخوردار شوند. در این مسیر کشور قطر با توجه به ظرفیت هایی که در ورزش ایجاد نموده است برای ما هم از حیث ارائه رویدادهای مشترک در تقویم جهانی و برگزاری کمپ و حتی لیگ مشترک بسیار جذاب و پر کشش بود. با توجه به تمایلی هم که خود آن کشور داشت در حین مسابقات بین‌المللی توانستیم تفاهم نامه ای را امضا کنیم که در ادامه شاهد برنامه‌های مشترکی با این کشور خواهیم بود. در گام اول شاهد حضور مسئولان فدراسیون ترای‌اتلون قطر در ایران هستیم تا از ظرفیت‌های حوزه ترای‌اتلون و دوچرخه‌سواری بازدید کنند. در قطر رشته ترای‌اتلون و دوچرخه‌سواری به صورت مشترک اداره می شود.

وی در خصوص اتمام همکاری با مربی پرتغالی گفت: این مربی پرتغالی جزو مربیان طراز اول دنیا بود و مدال المپیک را در کارنامه دارد. قرارداد این مربی با فدراسیون دو ساله (از مرداد 97 تا 99) بود. هیئت رئیسه ما زمان زیادی را صرف کرد تا بتواند برای قرارداد 2 ساله سطح نوسانات ارزی را بررسی کند و شرایطی را در نظر بگیرد که در توان فدراسیون باشد. ما در نهایت با توجه به نوسانات ارزی نتوانستیم این سطح از ثبات را تشخیص بدهیم چرا که قرارداد این مربی در سال اول 5500 دلار بسته شده بود و زمانی هم که با دلار 20 تومان پرداخت می کردیم 400 درصد افزایش قیمت داشت.

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون گفت: بنابراین یکی از دلایلی که قرارداد این مربی پرتغالی را تمدید نکردیم همین بود. البته ما به سبب شرایط کرونا 6 ماه از او رایگان خدمات گرفتیم. بعد از آن هم که بحث گزینش المپیک و مسابقات قهرمانی آسیا قرقیزستان بود با توافق هیئت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که قراردادش را به مدت 6 ماه تمدید کنیم. این ها در شرایطی بود که کرونا شایع بود و همه استخرها تعطیل بودند و تلاش ما هم برای بازگشایی آنها بی فایده بود. این مربی انتظار قرارداد دو ساله داشت اما با توجه به این شرایط تمدید قرارداد دو ساله برای مدیر در این شرایط اقتصادی کار سختی است. اکنون این مربی هم از ما هدف می‌خواهد اما ما هم منتظر قطعیت حضور در بازی های آسیایی هستیم و تا زمانی که رویداد مهمی نداشته باشیم نمی‌توانیم هدفی برای مربی تعیین کنیم. اکنون دغدغه مربی خارجی نداریم. با عملکردی که از ما دیده اند خیلی از مربیان خوب پیشنهاد همکاری با ما را می دهند، اما ما اصل را بر این گذاشته‌ایم که ببینیم هدف ما در سال آینده چیست.

وی در پایان گفت: ما توقع داریم که دوستان رشته ترای‌اتلون را درک کنند و این حق را سریع تر به این رشته بدهند. ضمن اینکه ظرفیت رشته ما در بازی های آسیایی سه یا چهار نفر خواهد بود که در میان کاروان تعداد زیادی نیست. ما در حال حاضر دو رشته المپیکی داریم. رشته ها و شاخه‌های ما در مسابقات مهم حضور دارند که باید جدا از ظرفیت به این رشته نگاه شود. ما مدیریت مدرن پنتاتلون را نیز گرفته‌ایم و در حال حاضر دو رشته المپیکی داریم. ما بستر این رشته را فراهم خواهیم کرد و انتظار داریم که با دید متفاوت تری به ما نگاه شود.

انتهای پیام