سه‌شنبه 10 مهر 1403

سه گونه مار در طبیعت بافق رهاسازی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سه گونه مار در طبیعت بافق رهاسازی شد

یزد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بافق گفت: سه گونه مار پس از پرورش و تیمار با کسب آمادگی لازم، در زیستگاه طبیعی روستای قطرم این شهرستان رهاسازی شد.

سید جلال موسوی روز یکشنبه به ایرنا اظهار کرد: این روستا به دلیل موقیت جغرافیایی و محیطی و داشتن آب و هوای مناسب، از بهترین زیستگاه‌های مار در استان یزد است.

وی افزود: این مارها زخمی بودند که پس از پرورش و مراقبت به همت دوستداران محیط زیست به طبیعت روستای یاد شده بازگردانده شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بافق تعداد این مارها را پنج حلقه اعلام کرد و گونه‌های شترمار، تیرمار و مارقیطانی را از جمله مارهای غیرسمی رها شده برشمرد.

وی ادامه داد: در منطقه بافق بیش از 10 گونه مار شناسایی شده که 2 گونه آن افعی شاخدار و مار جعفری سمی و مابقی غیرسمی و نیمه سمی هستند که خطری برای انسان ندارند.

موسوی تاکید کرد: افرادی که به طبیعت می‌روند در صورت مشاهده مار به این حیوان آسیب نرسانند و زیستگاه مارها را تغیبر ندهند.

وی، مار قیطانی را غیرسمی خواند و افزود: اگر این مار را اطراف محل زندگی خودتان دیدید لازم نیست نابودش کنید به ماموران محیط زیست اطلاع دهید تا با کمک آن‌ها این گونه به طبیعت و زیستگاه خود بازگردد.

وی از تیرمار به عنوان یکی از جالب‌ترین گونه‌های مار در ایران نام برد و خاطرنشان کرد: شتر مار از گونه مارهای غیرسمی است اما رفتاری مشابه رفتار مارهای سمی دارد که باعث می‌شود آن را با مار جعفری اشتباه بگیرند در حالیکه شترمار دارای جثه ای بزرگتر از گونه جعفری است.

منطقه حفاظت‌شده کوه بافق با مساحتی حدود 88 هزار و 500 هکتار در سال 1375 به عنوان منطقه حفاظت‌شده تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

در این منطقه انواع خزندگان، پرندگان، بزکوهی، کل، قوچ، میش، جانوران وحشی، گربه سانان به ویژه پلنگ ایرانی و آسیایی زیست می‌کنند.

منطقه حفاظت شده در فاصله 10 کیلومتری شمال شرق شهر بافق، و مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*