یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

سکوت خواص یکی دیگر از عوامل بوجود آورنده فتنه 88 بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سکوت خواص یکی دیگر از عوامل بوجود آورنده فتنه 88 بود

نعمت الله خمش گفت: یکی دیگر از عوامل بوجود آورنده فتنه 88 سکوت خواص بود که خواص جامعه به‌موقع به میدان نیامدند که برای مردم روشنگری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نعمت الله خمش آیا یکی از کارشناسان مسائل فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر به مناسبت روز 9 دی ماه به گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپاس پرداخت.

سپاس: به نظر شما عوامل بوجود آورنده فتنه 88 چه بود؟

یکی از عوامل شکل گیری فتنه 88به اعتقاد بنده نقش آفرینی کشورهای سرمایه داری ا‌ز جمله مریکا و اسرائیل در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی بود.

اتحاد عوامل داخلی چون بخشی از تندرو‌های جریانات سیاسی امثال مشارکت‌چی‌ها و موضوع تقلب در انتخابات هم رمز براندازی و فتنه بود که بعداً خود آنها به این نکته اشاره کردند. اما عوامل میدانی فتنه 88هم سازمان منافقین و کسانی بودند که در واقع نقش پیاده نظام این دو ستاد را عملیاتی و اجرا می‌کردند و نقش اساسی در این فتنه بر عهدهخواصی بود که نامه بدون سلامُ والسلام نوشتند و تهدید و تهیُجی که در آنجا به اسم تقلب شُد.

یکی دیگر از عوامل بوجود آورنده فتنه 88 سکوت خواص بود که خواص جامعه به‌موقع به میدان نیامدند که برای مردم روشنگری کنند.

سپاس: آیا به نظر شما در سال 88شاهد پدیده نفوذ بودیم؟ 

قطعا پدیده نفوذ در سال 88 بسیار مؤثر بود که حضرت آقا فرمودند این فتنه بسیار ریشه دار است و ریشه آن بر می‌گردد به بیست سال قبل، در واقع تفکرات لیبرالیستی که بر عده ای از خواص از بیست سال قبل حاکم شد به این تفکر میدان داد و عناصر دشمن در آنها نفوذ کرد و حتی از نیروهای انقلابی کشور هم یارگیری کردند.

احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین در واقع کسانی بودند که یک زمانی در جبهه انقلاب بودند و توسط دشمن یارگیری و تحت پدیده نفود میدان دار ماجرای فتنه 88 شدند.

سپاس: بسیجیان و سپاه در برابر فتنه چه نقشی ایفا کردند؟

نگاه کنید بسیج و سپاه در برابر فتنه نقش بسیار مهمی ایفا کردند؛ اولا صبوری و خویشتنداری کردند و چون دشمن در آن میدان نیاز به خون داشت اگر بچه های بسیج و سپاه خویشتن داری نمی کردند دشمن از این ماجرا استفاده می‌کرد و به اسم خون خواهی می‌توانست شعله های فتنه را بلندتر کند.

خویشتنداری سپاه و بسیج و چه بسا در بسیاری از موارد کتک خوردن آنها باعث شد دشمن نتواند از این فضای غبار آلود سو استفاده کند. بسیج و سپاه در میدان بودند و اگر جایی میخواست فتنه شعله ور تر شود و به مراکز مهم کشور حمله کنند، مواردی چون جاهای حساس و استراتژیک، آنها سینه شان سپر بود و اجازه نمی‌دادند که دشمن، مراکز اصلی نظام چه مراکز سیاسی، اقتصادی و صنعتی حمله ور بشوند. وجود سپاه و بسیج در کف خیابان و میدان عملا این ماجرا را خنثی کرد.

سپاس: از نظر دیدگاه شما 9 دی چگونه شکل گرفت؟

9 دی از آنجا شکل گرفت که بلاخره این فتنه بسیار طولانی شد؛ چون خیلی عمیق بود و حق و باطل از هم تشخیص داده نمی شد عملا باعث شد این فتنه برخی از مردم را هم دچار تردید بکند. حدودا 8 الی 9 ماه کشور درگیر بود و وقتی که شعار های فتنه گران علنی تر شد و مرگ بر مقدسات انقلاب و ارزش های اسلامی سر دادند و توهین آنها به ساحت مقدس امام حسین (ع) که حتی پرچم آن حضرت را آتش زدند و همچنین آتش زدن مسجد لولاگر توسط فتنه گران در واقع مردم متوجه شدند که اینها بحث تقلب در انتخابات نیست مخصوصا که نظام و نیروهای امنیتی هم خیلی خویشتن داری کرده بودند و با آنها میدان داده بودند که بیایید حرف هایتان را بزنید حتی در صدا و سیما به آنها تریبون می‌دادند که بیایند حرف بزنند ولی نمی آمدند چون آنها حرفی نداشتند و هدفشان اصل نظام بود وقتی این قضایا برای مردم روشن شد ابتدا در رشت و خیلی از شهرها در 8 دی ماه به صورت خود جوش مردم به میدان آمدند و در روز 9 دی ماه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فراخوان داد و جمعیتی ده ها میلیونی در سر تا سر ایران عزیز به صحنه آمدند و به عبارتی فتنه را شست و تمام کرد.

سپاس: استان بوشهر در حوزه نفوذ در چه وضعیتی است؟

نیروهای امنیتی در استان بوشهر خوشبختانه در طی ادوار مختلف، فضایی را مهیا کرده که مردم خود را از آنها جدا نمی‌دانند و شاید بتوان گفت هر خانواده بوشهری خود یک پا نگهبان انقلاب است و جزیره ای با ثبات با شاخص بالای ولایت مداری، استانی الگو ساز از لحاظ امنیت اجتماعی و اقتصادی که مردمان آن با تلفیقی از سنت و مدرنیته و احترام به جایگاه معنوی بزرگان قوم شاخص‌ِهای امنیت اجتماعی سیاسی و اقتصادی را ارتقا داده اند.

اصولا امنیت مسئله ای است که در وجود آحاد مردم نهادینه شده و از دورانهای مختلف مردم این استان دارای روحیه ای استکبار ستیز بوده اند. نباید از این نکته گذشت که نهادهای امنیتی که از بدنه خود مردم هستند، در طی سالیان گذشته توانسته اند وظایف خود را در زمینه امنیت و آرامش دادن به مردم به نحو احسن انجام دهند

سپاس: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب نقش جوانان در اغتشاشات اخیر کشور چیست و آیا مسئولین به این قشر بها داده اند؟

در بیانیه گام دوم انقلاب بیشتر تاکید مقام معظم رهبری روی جوانان و نوجوانان است حتی حدودا نزدیک به چهل بار ایشان به توان و عنصر جوانی تاکید داشته‌اند.

قائدتا در همین فتنه اخیر هم جوان‌های کشور و بسیجیان بودند که در برابر این اغتشاشگران سینه سپر کردند و ایستادند. کسانی امثال آرمان و شهدای دیگر مقاومت کردند و قطعه قطعه شدند ولی در برابر دشمن کوتاه نیامدند.

مسئولان کشور باید بدانند که بار اصلی کشور بر دوش جوان‌ها است و باید بیشتر به آنها میدان داد و قدر این جوانان را دانست و باید کار در حوزه های مدیریتی کشور را به جوانان خلاق در گام دوم انقلاب سپرد که اطمینان داریم در این مسیر کارها سریعتر و گِره ها خلاقانه باز خواهد شد.

پایان خبر /