جمعه 10 فروردین 1403

شاخصه‌های کارگروه مدنظر مقام معظم رهبری در دیدار دانش بنیان‌ها چیست؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شاخصه‌های کارگروه مدنظر مقام معظم رهبری در دیدار دانش بنیان‌ها چیست؟

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی گفت: شاخصه‌های کارگروهی که رهبری دستور تشکیل آن را در دیدار اخیر با دانش بنیان‌ها را دادند کاملاً مشخص بود و این کارگروه باید دو شاخص "مقررات‌زدایی کردن و مراقبت‌زدایی نکردن" را پیگیری کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمید ذوالفقاری؛ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار کرد: در 20 سال گذشته که ادبیات اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی شکل گرفت یک جِرم کانونی خوبی از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شد که پتانسیل این را دارد که به یک حجمی از اقتصاد تبدیل شود.

دلایل و ریشه تشکیل معاونت اقتصاد دانش بنیان

ذوالفقاری گفت: در نسل چهارم معاونت علمی که از سال 1401 آغاز شده است با توجه به ابزار مترقی قانون جهش تولید دانش بنیان که نمایندگان مجلس آن را تصویب کردند و ریاست جمهوری نیز آن را ابلاغ کرد، مردم انتظار دارند که این ابزار در کنار آن جِرم کانونی بتواند نقش بسزایی در اقتصاد دانش بنیان شکل بدهد و در زنجیره‌های تولید و ارزش کشور نقش‌آفرینی کند.

وی ادامه داد: لازمه این کار متمرکز شدن این حوزه بود و به جهت اینکه در حکم تنفیذی ریاست محترم جمهوری تأکید بر اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال، در دیدار با نخبگان و دیدار با صنعتگران تأکید بر این موضوع بود، تصمیم بر این شد که معاونت متمرکزی در معاونت علمی تحت عنوان معاونت اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد که الحمدالله این اتفاق افتاد.

ایجاد یک دولت کوچک در معاونت علمی برای رفع چالش‌های دانش بنیان‌ها

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی تصریح کرد: گره‌ها و مشکلات، واقعاً در کشور پیچیده نیست و سال‌ها است که این گره‌ها و حتی راه‌حل‌های آنها شناسایی شده است. در فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع "بهره‌وری" مطرح شده است که سال‌ها در دنیا درباره آن فکرشده و برای آن راه‌حل‌های زیادی ارائه کردند. اما چرا ما باید به عنوان مثال در حوزه کشاورزی مشکل آب داشته باشیم؟ گلوگاه‌ها در سال‌های گذشته مشخص شده است و از طرفی بسیاری از نکاتی که، گره‌های کور ایجاد اقتصاد دانش بنیان در کشور است در فرمایشات مقام معظم رهبری مشخص شده است.

ذوالفقاری گفت: در اقتصاد دانش بنیان به دنبال اقتصاد کلان نیستیم و البته در حوزه اقتصاد کلان به وزارت اقتصاد کمک می‌کنیم و همکاری‌های خوبی را آغاز کردیم درواقع ما به دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیانِ بخشی هستیم.

وی گفت: اگر قرار است اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد باید همه دستگاه‌ها باید خودشان را متولی بدانند. در بازار اقتصاد دانش بنیان در حوزه تولید داخل واکسن و در اولین جلسه ریاست جمهوری، ایشان دستور دادند اگر 70 درصد قیمت برند خارجی در داخل تولید شد از تولیدکننده‌های داخلی خریداری شود. در نمایشگاهی که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان یک جمله‌ای را از ما خواستند و آن این بود که تضمین و توسعه این محصولات را باید معاونت علمی تضمین کند.

ذوالفقاری ادامه داد: ما در دهه مبارک فجر در این حوزه کار را با دستگاه‌ها انجام خواهیم داد که در تعامل با دستگاه‌های اجرایی، معاونت علمی باید خواسته‌های آنها را دریافت کند و از طرفی با حمایت‌های خود سرمایه‌گذاران را راغب کند. سرمایه‌گذار اگر مشاهده کند که شما یک بازار تضمین‌شده و یک پوشش ریسک و بیمه‌ای بسیار خوبی در کنار فناوری‌های تولید داخل دارید، بسیاری از مردم به این حوزه علاقه‌مند می‌شوند.

دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل کارگروهی با حضور فناوران به عنوان مشاور و تشریح شاخصه‌های این کارگروه

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل کارگروهی با حضور فناوران به عنوان مشاور و مباشر برای رسیدن به رشد اقتصادی گفت: شاخص‌های این کارگروه در سخنان مقام معظم رهبری کاملاً مشخص بود، این کارگروه باید مقررات‌زدایی کند و مراقبت‌زدایی نکند، یعنی این کارگروه باید این دو شاخص را پیگیری کند. این کارگروه با حضور فعالان بخش خصوصی تشکیل خواهد شد و درنهایت توسعه اقتصاد دانش بنیان بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان بخش خصوصی شکل نخواهد گرفت.

وی تأکید کرد: اهتمام دولت و شخص آقای رئیس جمهور و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان براین است که بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را به صورت ملموس نشان دهیم تا بتواند بخشی از GDP کشور را بگیرد.