چهارشنبه 18 مهر 1403

شرایط وحوش پارک پردیسان بجنورد بهبود می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شرایط وحوش پارک پردیسان بجنورد بهبود می‌یابد

بجنورد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شرایط نگهداری وحوش در پارک پردیسان بجنورد نامناسب است و تلاش داریم تا با واگذاری شماری از این حیوانات به بخش خصوصی، وضعیت را ساماندهی کنیم.

مهدی اله پور روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پارک پردیسان بجنورد گونه های مختلف وحوش از جمله آهو، کل و بز و قوچ و میش نگهداری می شود که هر کدام از این حیوانات زیستگاه مختص خود دارند اما در سال های گذشته در یک مجموعه کنار هم آورده شده اند.

وی افزود: در سال های گذشته، چهار گونه وحوش که زیستگاه متفاوت دارند در یک مجموعه محصور، کنار هم رها شده اند و در این سال ها شاهد رقابت درون گونه ای و رقابت غذایی این وحوش بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه اخیرا یک راس آهو در پارک پردیسان بجنورد تلف شده است خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا محل نگهداری چهار گونه که اکنون در یک منطقه متمرکز نگهداری می شوند، جدا شود.

وی گفت: تمام مرال ها و 15 راس از قوچ و میش های پارک پردیسان با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی با بیان اینکه سه راس آهو در پارک پردیسان نگهداری می شود افزود: آهوان هم در یکی از مناطق تحت مدیریت، همچون میاندشت جاجرم و یا سالوک شهرستان اسفراین رهاسازی می شوند.

اله پور گفت: در منطقه سالوک، مجموعه ای حصار کشی ایجاد شده است که آهوان پارک پردیسان قابل انتقال به این مجموعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: فعلا کل و بزها را در پارک پردیسان نگه می داریم.

برآورد جمعیت وحوش استان

اله پور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به انجام برآورد جمعیت وحوش استان افزود: در این اقدام، جمعیت گونه های مختلف پستانداران و پرندگان در مناطق مختلف استان بررسی می شود.

وی گفت: طرح سرشماری که هر ساله در فصل پاییز انجام می شد، امسال به علت شیوع کرونا لغو شده است اما ادارات شهرستانی، برای برآورد جمعیت حیات وحش اقدام کرده و گزارش را ارائه می دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: برآورد جمعیت وحوش استان تا پایان آذرماه ادامه دارد.

در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ای افزون بر 197 هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند.

*س_برچسب‌ها_س*