جمعه 15 تیر 1403

شرکت سرکل مجوز ارائه استیبل کوین را دریافت کرد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شرکت سرکل مجوز ارائه استیبل کوین را دریافت کرد

شرکت سرکل (Circle)، صادرکننده استیبل کوین USDC، اعلام کرده است که از مقامات کشور فرانسه، مجوز صدور پول الکترونیکی را دریافت کرده است. بدین ترتیب، سرکل نخستین شرکت استیبل کوینی است که از قوانین بازار دارایی‌های دیجیتال اتحادیه اروپا، یا به اختصار میکا (MiCA)، پیروی خواهد کرد.

مجوز صادرشده توسط قانون‌گذار مالی فرانسه (ACPR) به شرکت سرکل، این امکان را می‌دهد تا استیبل کوین‌های USDC و یورو کوین (EURC) خود را در سراسر اتحادیه اروپا، تحت نظارت چارچوب نظارتی جدید، صادر کند.

این گام مهم، سرکل را به عنوان نخستین شرکت استیبل کوینی قرار می‌دهد که از قوانین میکا (MiCA) پیروی خواهد کرد و می‌تواند فعالیت‌های خود را در سطح اتحادیه اروپا گسترش دهد.

دریافت مجوز ارائه استیبل کوین در اروپا توسط سرکل

جرمی آلیر (Jeremy Allaire)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل فعلی شرکت سرکل در بیانیه‌ای در این رابطه گفت:

مطابقت با چارچوب قانونی MiCA همزمان با تلاش ما برای فراهم کردن زیرساخت قوی و قانون‌گذاری شده برای ارزهای دیجیتال، یک گام مهم برای شرکت سرکل است. این نقطه عطف ما را به ادغام ارزهای دیجیتال در سیستم‌های مالی پذیرفته‌شده نزدیک‌تر می‌کند.

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آنها، در اکثر مواقع ثابت و معمولا برابر با یک دلار آمریکاست. این دسته از دارایی‌های دیجیتال به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا از نوسانات معمولا سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین در امان بمانند. علاوه بر این، از این ارزها می‌توان برای انتقال سریع پول به داخل و خارج از بازار کریپتو، بدون نیاز به اتکا به ارزهای فیات در حساب‌های بانکی استفاده کرد.

با اخذ مجوز پول الکترونیکی کشور فرانسه، حالا سرکل با خیال راحت می‌تواند خدمات استیبل کوینی خود را در سراسر اتحادیه اروپا ارائه کند و دسترسی گسترده‌تری به بازار این نواحی داشته باشد.

شرکت سرکل در سال 2018 راه‌اندازی شد و استیبل کوین USDC را به بازار عرضه کرد. از آن زمان، این شرکت موفق شده سهم قابل توجهی از بازار را به دست بیاورد و پس از تتر (با مارکت کپ 112.7 میلیارد دلاری)، دومین استیبل کوین بزرگ در صنعت کریپتو محسوب می‌شود. در حال حاضر 32.4 میلیارد دلار توکن USDC در گردش وجود دارد.

MiCA چیست؟

قانون میکا، نخستین چارچوب قانونی جامع اتحادیه اروپاست که برای نظارت بر فعالیت ارزهای دیجیتال طراحی شده است. این چارچوب، شامل مجموعه قوانین خاصی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و جلوگیری از دستکاری بازار است و تا پایان دسامبر 2024 اجرایی خواهد شد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزهای دیجیتال نیز تا جولای سال 2026 فرصت دارند تا به طور کامل از این قوانین پیروی کنند.

بر اساس قوانین مربوط به صدور استیبل کوین‌ها در چارچوب MiCA که هفته گذشته نهایی شد، حجم تراکنش‌های روزانه استیبل کوین‌های غیریورویی به حداکثر یک میلیون تراکنش یا 200 میلیون یورو (215.2 میلیون دلار) محدود خواهد شد.

استیبل کوین (stable coin) چیست؟

استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات (stable coin) نوعی از رمز ارزهاست که ارزش آن به یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار وابسته است. برای مثال ارزی مثل تتر USDT به پشتوانه دلار همیشه ارزش خود را ثابت نگه می‌دارد. در حقیقت تفاوت استیبل کوین‌ها با سایر ارزها، ثبات قیمت است. برای مثال قیمت اتریوم همیشه متغیر است. اما ارزی مثل تتر همیشه قیمت ثابت خود را حفظ می کند.

استیبل کوین‌ها مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند که باعث شفافیت و امنیت آن‌ها می‌شود. همچنین در مورد استیبل کوین‌ها امکان انجام تراکنش‌های سریع با کارمزد کم نیز فراهم است. استیبل کوین‌ها در سال‌های اخیر به دلیل توانایی آن‌ها در حفظ ارزش و همچنین دسترسی آسان به بازارهای جهانی به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. با افزایش تقاضا، پروژه‌های استیبل کوین بیشتری به منظور رفع نیازهای بازار کریپتو راه اندازی شده است.

استیبل کوین‌ها به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا از راحتی کار با ارزهای دیجیتال و در عین حال از بین بردن خطرات مرتبط با نوسانات قیمت بهره ببرند. این ثبات، استیبل کوین‌ها را به گزینه‌ای محبوب برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند؛ اما نسبت به نوسانات شدید قیمت محتاط هستند، تبدیل می‌کند. استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات علاوه بر ارائه یک فرصت سرمایه‌گذاری، حریم خصوصی بیشتری را در مقایسه با سایر اشکال پرداخت الکترونیکی به کاربران ارائه می‌دهد، زیرا نیازی به ارائه اطلاعات شناسایی شخصی نیست.