دوشنبه 2 مهر 1403

شناسایی منابع آلاینده خاک در مناطق 22 گانه تهران

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شناسایی منابع آلاینده خاک در مناطق 22 گانه تهران

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه بدون داشتن خاک سالم، حیات و زندگی روی زمین امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: 95 درصد غذای انسان از زمین حاصل می‌شود بنابراین برنامه‌ریزی برای برخورداری از خاکی سالم و تولید کننده لازمه بقای انسان است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا پدیدار با اشاره به روز جهانی خاک مصادف با 15 آذرماه (5 دسامبر) و با یادآوری اینکه خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت است و یک پالاینده طبیعت محسوب می‌شود، گفت: خاک علاوه بر آنکه تأمین کننده مواد غذایی است، خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد که حاصل خواص فیزیکی (عمل نفوذ آب از منافذ)، شیمیایی (جذب سطحی و تبخیر) و خواص زیستی (تجزیه و فساد مواد آلی) آن است.

وی خاطرنشان کرد: ورود انواع مواد و آلاینده‌های حاصل از فعالیت‌های انسانی و صنعتی به درون خاک از جمله مشتقات نفتی، فلزات سنگین و مواد آلی سبب تغییر کیفیت آن شده است و همین مسئله باعث خارج شدن خاک از حالت طبیعی خود و در نتیجه آلودگی آن می‌شود.

رئیس اداره پایش، مدیریت منابع و شاخص‌های محیط زیست ادامه داد: لذا به منظور حفاظت از خاک در شهر تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار اقدام به شناسایی و پایش منابع آلاینده خاک و تهیه اطلس آلودگی مناطق 22 گانه کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، پدیدار در پابان اظهار کرد: در این راستا تعداد 613 نقطه آلاینده خاک در سطح مناطق 22 گانه شناسایی شد و 338 نقطه نیز از نظر آلودگی عناصر سنگین و شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی خاک مورد اندازه‌گیری قرار گرفت.

انتهای پیام