یک‌شنبه 10 تیر 1403

شنبه‌های جنجالی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

سه روز پس از تصویب تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه در مجلس، موج انتقادها از این اقدام مجلس آغاز شده است‌. مجلس یازدهم روز چهارشنبه هفته گذشته در آخرین روزهای کاری خود به تصویب لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری رای داد که به موجب آن ساعت کاری کارمندان و کارکنان دولت به 40ساعت کاهش می یابد و از سوی دیگر کارمندان دولت جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود. هرچند نهایی شدن آن به تایید شورای...

با این حال طی این مدت برخی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی اعلام کرده بودند که نظر مراجع در استفتاهایی که از آنها گرفته شده در این باره مثبت بوده است. از جمله روز چهارشنبه 24اردیبهشت محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مخالفت‌ها با تعطیلی روز شنبه گفته بود: «برای روشن شدن صحت ادعای مخالفان طرح مذکور از دفاتر آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و نوری همدانی به صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا کرده ایم؛ فحوای مشترک پاسخ کتبی و شفاهی دفاتر این مراجع بزرگوار تقلید بر این نکات تاکید داشت که اصلاح روندها بر اساس سبب انتفاع جامعه اسلامی و مسلمین بلامانع است.» پیرهادی همچنین تاکید کرده بود که دفاتر سه مرجع بزرگوار تاکید داشتند: «صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود.»

او همچنین تصریح کرده بود که «در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.» پیرهادی در ادامه حتی روز چهارشنبه نظر آیت‌الله جوادی‌آملی درباره تعطیلی روز شنبه را منتشر کرد که این مرجع تقلید تاکید کرده بود: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در حل برخی از مشکلان اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.» با این حال روز پنج‌شنبه ساز مخالفت‌ها با تعطیلی روز شنبه کوک شد. مخالفت‌هایی که روز گذشته دامنه آن به نماز جمعه تهران نیز تسری یافت‌.

از جمله روزنامه کیهان که نقل قولی از ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه این کمیسیون در بحث تعطیلی شنبه‌ها به استفتا از دفتر رهبر معظم انقلاب استناد داشته است، منتشر کرد که او گفته بود: «در دفاعیاتی که در صحن علنی داشتیم که مشروح مذاکرات آن هم وجود دارد، استناد ما به بحث اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و صحبت‌هایی بود که با دفاتر برخی مراجع در قم شده بود و اسمی از مراجع هم نبردیم و گفتیم با آنها مشورت شده و نظر آقایان این بوده که تعطیلی شنبه حرمت شرعی ندارد. وی افزود: این یعنی مراجع نه مخالف بودند و نه موافق و گفتند حرمت شرعی برای تعطیلی شنبه نداریم. ما به این استناد کردیم و نامی از دفتر مقام معظم رهبری در صحن علنی مطرح نبوده چون استنادات علمی دقیقی در این خصوص بود و اگر بحث شرعی هم داشته باشد، قطعا شورای نگهبان نظر خاص خود را دارد و هر ایرادی هم داشته باشد، ما موظف هستیم قانونا و شرعا آن را برطرف کنیم.

بخش دیگری از این مخالفت‌ها به حسین شریعتمداری، مدیر‌مسوول روزنامه کیهان برمی گردد که در گفت‌وگو با فارس که روزنامه کیهان روز پنج‌شنبه آن را در صفحه دو خود منتشر کرده، در پاسخ به سوالی که اعلام کرده اند بیت رهبر معظم انقلاب با این تعطیلی مشکلی نداشته است! اظهار کرد: روال و قاعده در بیت شریف حضرت آقا این‌گونه نیست و به یقین در نقل این خبر اشتباهی رخ داده است که خطایی سوال برانگیز است باید هرچه زودتر تکذیب کنند! او همچنین این اقدام نمایندگان را «اهانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی» توصیف کرد. در ادامه این مخالفت‌ها روز گذشته حاج علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها اشاره و تصریح کرد: اجازه بدهید از مجلس بابت تعطیلی روز شنبه‌ها گلایه کنیم. به جامعه مومنین برخورد؛ شاید دلایل خود را داشته باشند، اما شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل و فصل کند. مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها انتقاد آیت‌الله جعفر سبحانی را نیز دربرداشت‌.

به گزارش فارس او در پیامی به نمایندگان مجلس در خصوص تعطیلی روز شنبه به اصل 17 قانون اساسی که تکلیفِ تعطیلی هفته در آن روشن شده است، اشاره کرد و نوشت: استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست که می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنج‌شنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است. او در بخش آخر پیام خود خواستار تجدید نظر دراین رابطه شده است.

--> اخبار مرتبط