پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

صادرات کاغذ بسته بندی ایران به اروپا و آسیا

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رضا امیدی با بیان اینکه مصرف سالانه کاغذ و مقوا در ایران حدود یک میلیون و 900 هزار تن و حجم واردات نیز سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور سالانه بیش از یک میلیون و 600 هزار تن انواع کاغذ بسته بندی تولید می‌شود که این رقم 40 درصد بیش از نیاز داخلی است. نیاز سالانه کشور به کاغذ بسته‌بندی 850 هزار تن است و مابقی آن به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. در حال حاضر120 کارخانه در زمینه تولید کاغذ در کشور فعالیت دارند که مهم‌ترین مشکل آن‌ها تامین ماده اولیه آخال است.

وی افزود: در زمینه کاغذ تحریر، نیاز سالانه کشور حدود 250 هزار تن است که از این رقم حدود 50 هزار تن در داخل تولید می‌شود. البته ظرفیت ایجاد شده هم کمتر از نیاز داخل و چیزی حدود 180 هزار تن است. همچنین مصرف سالانه کاغذ کتاب درسی 40 هزار تن است.

امیدی با بیان اینکه سالانه 120 هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود، اما تولید در این عرصه بیش از 200 هزار تن است، تصریح کرد: میزان تولید مقوا در کشور نیز سالانه 250 هزار تن و میزان مصرف 110 هزار تن است که حدود 100 هزار تن آن صادر می‌شود. همچنین میزان تولید سالانه تیشو 175 هزار تن و میزان مصرف 160 هزار تن است. به گفته کارشناسان، اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در کشور 22 کیلوگرم، در اروپا 55 کیلوگرم و در آمریکا 160 کیلوگرم است.

حضور چین، هند و اندونزی در نمایشگاه کاغذ

وی در ادامه از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته از یکم تا چهارم مردادماه هر روز از ساعت 8 تا 15 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و گفت: ششمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته با حضور و مشارکت ده‌ها شرکت داخلی و خارجی از ایران به‌وِیژه شرکت‌های دانش بنیان و استارتآپی و همچنین نمایندگانی از کشورهای چین، هند و اندونزی برگزار می‌شود. این نمایشگاه با حضور و مشارکت سازمان ها و نهادهای دولتی و همچنین شرکت‌های خصوصی در سه حوزه اصلی (خودکفائی در تولید داخلی، صادرات و بازاریابی و ماشین آلات، صنایع و تجهیزات) برپا خواهد شد.