شنبه 7 مهر 1403

صحبت از غدیر به زبان کودکان

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
صحبت از غدیر به زبان کودکان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، واقعه غدیر خم بنابر باور شیعیان از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر (ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در 18 ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، حضرت علی (ع) را جانشین خود معرفی کرد. سپس، حاضران که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند در آنجا با امام علی (ع) بیعت کردند. سوالی که ممکن است برای بسیاری از...

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین، واقعه غدیر خم بنابر باور شیعیان از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر (ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در 18 ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، حضرت علی (ع) را جانشین خود معرفی کرد. سپس، حاضران که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند در آنجا با امام علی (ع) بیعت کردند.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از والدین به وجود آید این است که چگونه می‌توان کودکان را با رویدادهای مهم دین اسلام، همچون واقعه غدیر، آشنا ساخت؟ یکی از راه‌های آشنا کردن بچه‌ها، کتاب‌های مناسبی است که در این زمینه برای کودکان و به زبان خودشان نوشته شده است.

باتوجه به نزدیکی عید بزرگ غدیر، مواردی از کتاب‌های کودک با موضوع این رویداد را معرفی می‌کنیم:

کتاب «خبر بزرگ»

«خبر بزرگ» به قلم سیده زهرا برقعی، شامل 10 داستان کوتاه با موضوع عید غدیر خم و ولایت حضرت علی (ع) برای کودکان است. داستان‌های مذهبی و زیبای این کتاب به همراه تصویرگری‌های زیبا، برای کودکان دبستانی مناسب خواهد بود.

کتاب «برکه آفتاب: داستان غدیرخم برای کودکان»

در کتاب مصور «برکه آفتاب: داستان غدیر خم برای کودکان»، که به قلم ناصر نادری به رشته تحریر درآمده، ماجرای غدیر خم به انضمام بخشی به نام «بیشتر بدانید» برای کودکان به تصویر کشیده شده است. این کتاب در 24 صفحه با زبانی کودکانه و ساده نگارش شده است. محمدحسین صلواتیان تصویرگر این کتاب، کاریکاتوریست، نویسنده کتاب و نشریات کودک و نوجوان و مربی هنر کودک و نوجوان است که کتب بسیاری تالیف و تصویرگری نموده است.

دو کتاب «زیباترین جشن» و «زیباترین عید»

کتاب «زیباترین عید»، روایت کودکان از واقعه غدیر است که در تمام مراحل حج و آماده‌سازی واقعه غدیر حاضر بوده‌اند و اتفاقات بازه زمانی معرفی حضرت امیرالمومنین (ع) به عنوان جانشین رسول خدا را بازگو کرده‌آند.

کتاب «زیباترین جشن»، روایت حضور بچه‌ها در جشن‌های عید غدیر و فعالیت‌های آن‌هاست که هر ساله یاد غدیر را زنده نگه می‌دارند و با توجه به سن شان از معارف بیشتری نسبت به قبل برخوردار می‌شوند.

انتشارات کتاب جمکران دو کتاب «زیباترین جشن» و «زیباترین عید» که به قلم سید محمد مهاجرانی هستند را درباره این رویداد تاریخی در قالب یک مجلد جلد منتشر کرده است. به این ترتیب، مخاطب هم روایت کودکان حاضر در واقعه غدیر را می‌خواند و هم با فعالیت بچه‌های امروزی برای برپایی جشن‌های غدیر آشنایی پیدا می‌کند.

کتاب «جشن بزرگ برکه»

«جشن بزرگ برکه» کتابی به نویسندگی آقای علی باباجانی و تصویرگری خانم سارا دستمالچیان است. این کتاب آموزشی برای گروه سنی 7 سال تا 12 سال به رشته تحریر درآمده است. این داستان نگاهی نو به ماجرای غدیر خم دارد. نویسنده با استفاده از تشبیه و استعاره و با نماد‌های «برکه» و «نسیم» این واقعه را توضیح داده است. «جشن بزرگ برکه» با نثری روان، توانسته است موضوع غدیر و اثبات خلافت امیرالمومنین علی (ع) را به کودکان آموزش دهد.

کتاب «روزی که محبت گل کرد»

کتاب «روزی که محبت گل کرد» به قلم فریبا کلهر، کتابی خواندنی است که به موضوع عید غدیر خم و انتخاب حضرت امام‌علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر اسلام (ص) پرداخته است. امیر نساجی تصویرگری این کتاب را برعهده داشته و انتشارات نبا آن را به چاپ رسانده است.

در بخشی از کتاب آمده: «آن روز پیامبر من، پیر و خسته بود. اعمال حج رابه پایان رسانده و به سوی مدینه می‌رفت که به محل غدیرخم رسید. می‌دانستم که اگر پیامبر من از غدیرخم برگذرد، بیشتر مردم از او جدا می‌شوند و هر یک به شهر و دیار خود می‌روند. پس اراده کردم که پیامبر، مردم را یک‌جا جمع کند. می‌خواستم دین شما را به کمال برسانم. که من هرچه خواهم همان کنم...»

صحبت از غدیر به زبان کودکان 2
صحبت از غدیر به زبان کودکان 3
صحبت از غدیر به زبان کودکان 4
صحبت از غدیر به زبان کودکان 5