سه‌شنبه 17 مهر 1403

ضرورت تعیین تکلیف مدیریت سازمان صمت خراسان جنوبی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ضرورت تعیین تکلیف مدیریت سازمان صمت خراسان جنوبی

با توجه به اهمیت و نقش سازمان صمت به عنوان یک سازمان موثر در حل مشکلات تولید، رونق تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی و همچنین اداره این سازمان توسط یکی از مدیران دولت قبل و در واقع بانیان وضع موجود، یکی از دغدغه های فعالان این حوزه، تعیین تکلیف مدیریت سازمان صمت استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان؛ در آذرماه 1400 بود که آقای قناعت به عنوان اولین استاندار دولت سیزدهم در خطه خراسان جنوبی حکم ماموریت گرفت. با توجه به اینکه مهم ترین خواسته مردمی که پای صندوق های رأی آمده بودند، انتخاب دولتی کارآمد و تغییر وضع موجود بود، مهم ترین و اولین اقدام دولت برای ایجاد تغییر به نفع مردم، گذر از مدیران بی انگیزه و بانیان وضع موجود بود. اما همانطور که انتخاب استاندار خراسان جنوبی با معرفی گزینه های متعدد به طول انجامید و به یک روند فرسایشی تبدیل شد که اعتراض مردم و نخبگان را به همراه داشت، اکنون هم تغییر مدیران استان در دولت جدید همین روند فرسایشی را پیدا کرده است.

در واقع اگر چه آقای استاندار بعد از مدت دو سه ماه حضور خود در استان نسبت به تغییر فرمانداران 11 شهر استان اقدام کرد، اما هم اکنون و بعد از گذشت بیش از 6 ماه از سکانداری آقای قناعت، روند تغییر مدیران و بانیان وضع موجود بسیار کند است و همچنان بسیاری از مدیران دولت قبل؛ در دولت سیزدهم هم بر صندلی های ریاست تکیه زده اند که این موضوع گلایه مردم را به همراه داشته است.

این در حالی است که آیت الله رئیسی چه در دوران قبل از انتخابات و چه بعد از آن؛ بارها گفته است که «هرکس کارآمدی دارد می‌توان از او استفاده کرد، اما نباید از بانیان وضع موجود استفاده شود». وی همچنین با تأکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عنوان کرده است: «اگر بنا بر ابقای مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابه‌جایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.»

در واقع یکی از لازمه های تحقق اهداف دولت سیزدهم؛ انتخاب و انتصاب مدیرانی همراه و متعهد است که در این مسیر نقش تعیین کننده ای برعهده دارند. در همین خصوص هم دولت بر انتخاب مدیرانی دارای روحیه انقلابی، جهادی و کارآمد تاکید دارد.

یکی از مهمترین سازمان های استان که دچار خمودگی و رکود است؛ سازمان صنعت، معدن و تجارت است در حالی که روحیه این سازمان از جنس کار و تلاش است و باید همیشه پویایی و فعالیت در آن قابل مشاهده و لمس باشد. در واقع سازمان صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم ترین و راهبردی ترین سازمان های اقتصادی است که بواسطه ارتباط مستقیم با حوزه های تولید و تجارت و تصمیم گیری و برنامه ریزی در راستای توسعه سرمایه گذاری و رشد و پیشرفت استان ها، قابل توجه است و آنچه که در حوزه سرمایه گذاری، تولید، صادرات، ارزآوری و توسعه اقتصادی هر منطقه ای اتفاق می افتد، بیانگر کارکرد و موفقیت این سازمان است.

در خراسان جنوبی هم که به عنوان "بهشت معادن کشور" مطرح است و از طرف دیگر به دلیل داشتن مرز مشترک با افغانستان به عنوان یک بازار فروش مناسب، موقعیت ویژه مرزی و تجاری دارد، نقش سازمان صمت در بهره مندی از این ظرفیت ها و پیشرفت اقتصادی استان، بسیار حائز اهمیت است. همچنین توسعه صنعتی استان هم تکمیل کننده این پازل اقتصادی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

اما برخلاف ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خراسان جنوبی، شاید اوضاع و احوال واحدهای تولیدی معدنی و صنعتی و همچنین تجارت در این استان، آنقدرها هم خوب نباشد. بطوری که بر اساس آخرین اخباری که در این خصوص وجود دارد، از 712 معدن موجود در استان، 220 معدن یعنی معادل بیش از 30 درصد آنها غیرفعال هستند.

در حوزه صنعت هم متاسفانه آمارهای ضد و نقیضی درباره تعداد واحدهای فعال، نیمه فعال و تعطیل ارائه می شود، بطوری که بنابر آمار ارائه شده در دی ماه 1400 توسط شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی، بیش از 363 واحد صنعتی در 23 شهرک و ناحیه صنعتی استان مستقر است که بر اساس آخرین عارضه‌یابی انجام شده در استان، از این تعداد 26 درصد تعطیل، 25 درصد زیر 40 درصد ظرفیت، 34 درصد بین 40 تا 70 درصد ظرفیت و 15 درصد بالای 70 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، اما با توجه به وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی استان بخصوص شهرک صنعتی بیرجند و قفل هایی که مهر تعطیلی را بر درب ها کوبیده اند، به جرأت می توان گفت که هم اکنون بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تعطیل است و از 50 درصد واحدهایی هم که فعال هستند، 30 درصد زیر 40-50 درصد ظرفیتشان کار می کنند. در واقع بسیاری از واحدهایی که روزی تولیدکننده یک کالا بودند، اما حالا کارشان به جایی رسیده که نه تنها از تولید در آنها خبری نیست، بلکه امروز فعالیتشان به انبار پخش و یا بسته بندی همان محصول تولیدی خودشان که حالا از استان های دیگر وارد می شود و مورد نیاز مصرف استان هم بوده است، محدود شده است.

در حوزه تجارت و صادرات نیز؛ علی رغم موقعیت مرزی استان و دسترسی به بازارهای مناسب، اما اخیرا و بر اساس نامه سازمان توسعه تجارت ایران؛ خراسان جنوبی جزو 5 استانی است که کمترین تحقق اهداف صادراتی در سال 1400 را داشته است.

بنابراین این؛ بررسی در حوزه های مختلف نشان می دهد که اوضاع تولید اعم از حوزه صنعت و معدن و همچنین اوضاع صادرات استان مناسب نیست.

با توجه به اینکه طی سالهای گذشته بی توجهی زیادی نسبت به مسئله تولید وجود داشت، یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم توجه به موضوع تولید، احیا و راه اندازی ظرفیت های راکد و غیرفعال تولیدی بود که انتظار می رود دولت در مسیر بهبود این شرایط گام بردارد.

نوزدهم شهریور امسال و در جریان سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بود که آیت الله سید ابراهیم رییسی با تاکید بر احیای پروژه‌های نیمه فعال در استان، گفت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود، هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود اضافه کرد: این به عنوان برنامه کفایت نمی‌کند و باید دنبال کرد که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد و باید حمایت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند.

آیت الله رییسی با اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به‌ویژه معادن زغال‌سنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.

بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال، رویکرد اقتصادی اتخاذ می کنند و در تمام این سالها، آنچه که در شعارها تکرار شده است، تولید و یا در واقع همان رونق تولید بوده است. این تمرکز و تاکید بر تولید، قطعا دلیلی جز برخورداری از یک اقتصاد قوی در برابر تمام دشمنی ها و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی دشمن هم ندارد.

با توجه به اینکه چکیده همه این شعارها در " تولید و توسعه اقتصادی " خلاصه می شود، مردم اولین مخاطب خود در جهت تحقق این شعارها را در کلان قضیه؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت و در بعد کوچک تر هم سازمان های صنعت، معدن و تجارت می شناسند که همین موضوع هم وظیفه و رسالت این سازمان را سنگین تر می کند.

چندی پیش یکی از دغدغه های مهم و بحق تولیدکنندگان و صنعتگران استان، انتخاب معاون اقتصادی استانداری بود که خوشبختانه این انتصاب انجام شد، اما با توجه به اهمیت و نقش سازمان صمت به عنوان یک سازمان موثر در حل مشکلات تولید، رونق تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی و همچنین اداره این سازمان توسط یکی از مدیران دولت قبل و در واقع بانیان وضع موجود، اکنون نیز یکی از دغدغه های دیگر فعالان این حوزه، تعیین تکلیف مدیریت سازمان صمت استان است. چرا که این تولیدکنندگان معتقدند؛ در شرایطی که صنعت، معدن و تجارت استان شرایط مطلوبی ندارد، تا زمانی که تکلیف مدیریت این سازمان به عنوان سازمان تصمیم گیر و موثر بر بخش های تولید، سرمایه گذاری و تجارت معین نباشد، قطعا اهداف و برنامه ای هم برای حل مشکلات تولید، سرمایه گذاری های جدید، توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی استان هم وجود نخواهد داشت و اگر هم برنامه ای وجود داشته باشد، جزو برنامه های کوتاه مدت خواهد بود که قطعا نتیجه قابل قبولی هم به دنبال نخواهد داشت.

بر همین اساس هم خواسته فعالان اقتصادی استان از استاندار خراسان جنوبی این است که هر چه سریع تر تکلیف سکانداری این سازمان مهم اقتصادی روشن شود. چرا که بدون شک تغییر مدیران و مسئولان اجرایی لازمه پویایی است و تحرک بیشتر جامعه را به همراه دارد و اکنون هم که دولت مردمی برای ساختن ایران قوی روی کار آمده است، تغییر مدیران قبلی و بانیان وضع موجود برای تحقق اهداف، موفقیت دولت و بهره مندی مردم ضروری است. البته تنها تغییر مدیران دغدغه مردم و نخبگان نیست؛ بلکه دغدغه مهم تر انتصاب افرادی جهادی و کارآمدتر از مدیران سابق است که عملکرد آنها امید را در دل مردم زنده کند، چه بسا تغییراتی که ممکن است رقم بخورد اما نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

انتهای پیام /