پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ضرورت هماهنگی وقف با نیازهای روز جامعه / وقف به نیت گروه‌های جهادی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ضرورت هماهنگی وقف با نیازهای روز جامعه / وقف به نیت گروه‌های جهادی

وقف یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند گره‌گشای مشکلات جامعه باشد به شرطی که واقف در هنگام نیت وقف به جای موارد سنتی نیاز روز جامعه و مردمش را بشناسد و در این راستا وقف کند، کاری که نمونه‌ای از آن را در روستای خرق از توابع فاروج انجام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترکاز فاروج، اهمیت وقف و جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست، امری که اثرات مادی و معنوی آن تا سال‌های سال ماندگارخواهد بود و موقوفات به عنوان سرمایه عظیم مالی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات مردم و جامعه باشد.

وقف علاوه بر اینکه می‌تواند راهگشای مشکلات باشد روحیه کمک به هم نوع را قوت می‌بخشد و گاها در برخی موارد تا مرز ایثار و فداکاری پیش می‌رود.

وقف نقش تاثیرگذاری در آبادانی شهرها و روستاها دارد، از سوی دیگر نیز ثواب معنوی امر وقف، ثوابی بزرگ و مانداگار است و تا زمانی که موقوفه وجود دارد، اثرات و ثواب آن نیز ماندگار است.

در رابطه با وقف مسئله‌ای که حائز اهمیت است، این است که با توجه به شرایط و نیازهای روز جامعه و مردم وقف صورت گیرد و تمام ابعاد و مشکلات جامعه و مردم مورد توجه قرارگیرد.

معمولا مردم بویژه در جوامع روستایی هنوز هم تمایل بیشتری به وقف سنتی دارند و موقوفه خود را وقف مجالس عزای سیدالشهداء و طبخ غذا می‌کنند، هرچند که این امرهم جایگاه ویژه دارد اما مسائلی که نیاز جامعه امروز است نیز باید مورد توجه واقفین قرارگیرد.

مسئله بهداشت و درمان، ساخت مدرسه، محرومیت زدایی، ازدواج جوانان از مسائل مهمی است که نیاز روز جامعه است و باید مورد توجه ویژه واقفان و خیرین قرار گیرد.

هرچند به ندرت از این انواع وقف در گوشه کنار صورت می‌گیرد اما برای حل مشکلات جامعه باید در نوع نیات وقف توجه ویژه ای داشت، سید حبیب عمرانی نمونه ای از این واقفان در روستای خرق از توابع شهرستان فاروج است که با توجه به نیاز محل سکونتش و دهستان سنگر که از محروم ترین روستاهای شهرستان فاروج تشکیل شده در اقدامی خداپسندانه تعدادی درخت پسته را وقف گروه جهادی و محرومیت زدایی نموده است.

این خیر در گفتگو با خبرنگار عصراترک در فاروج گفت: بنده سیدحبیب‌عمرانی از اهالی روستا خرق دهستان سنگر از توابع شهرستان فاروج هستم و 3 سال است که به عضویت بسیج درآمدم و توفیق این حاصل شد تا با تشکیل گروه‌های جهادی در اقصی نقاط دهستان مشغول فعالیت جهادی و محرومیت زدایی شویم.

عمرانی گفت: مردم دهستان سنگر از محرومیت‌ها و کمبودهای زیادی رنج می‌برند و ما برای رفع این محرومیت ها با گروه های جهادی دست به کار شده‌ایم و هرجایی نیاز به کمکی باشند در حدتوان و بر حسب تکلیف و آرمان گروه‌های جهادی بسیج برای خدمتگزاری به مردم و رفع محرومیت آماده خدمت رسانی هستیم.

این خیر افزود: اکنون نیز توفیق دیگری نصیب بنده شده است تا در عید بزرگ غدیر 21 اصله درخت پسته را به نیت امام علی (ع) با هدف محرومیت زدایی در دهستان سنگر وقف گروه جهادی سپهبد شهید قاسم سلیمانی حوزه مقاومت بسیج امام حسین (ع) کنم.

وی اظهار داشت: درآمد محصول این درختان را تا روزی که خودم توان دارم و در کسوت گروه جهادی، وقف رفع محرومیت و خدمت به مردم می‌کنم بعد از من نیز وظیفه آن به دوش نفرات بعدی و گروه‌های جهادی بعدی است.

ضرورت ثبت وقف با نیازهای روز جامعه رضا رحیمی رئیس اداره اوقاف شهرستان فاروج گفت: وقف در لغت به معنی توقف و حبس کردن و در اصطلاح حقوقی بدین معانست که عین مال حبس شود و منافع آن فی سبیل الله طبق نیت واقف هزینه می شود و منظور از عین مال حبس نیز این است که هرگونه دخل و تصرف و نقل و انتقال مال مورد وقف ممنوع باشد.

وی افزود: جوامع مختلف هرکدام به نحوی با مشکلات گوناگون درگیر هستند که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و دین مبین اسلام برای حل این مشکلات راه حل هایی از جمله صدقه، نذر، خمس، زکات و وقف مشخص کرده است.

رحیمی اظهار داشت: شخص واقف مال خود را در جهت امورات خیر وقف میکند که نیات مختلفی را برای این امر تعیین می‌کنند که اغلب نیات در سالیان گذشته اطعام عزاداری بوده است ولی به جهت اینکه در حال حاضر جامعه و محدوده اجرای نیات گسترش پیدا کرده، فرهنگ و سبک زندگی مردم دست خوش تغییراتی شده و نیاز های مردم هم تغییر پیدا کرده است لذا می‌طلبد که نیت‌های واقفین نیز بسته به نیاز جامعه تغییر پیدا کند.

رئیس اداره اوقاف فاروج گفت: در حال حاضر در شهرستان فاروج حدود 95 درصد نیات واقفین اطعام عزاداری بوده است در حالی که شهرستان فاروج مناطق محروم و کم برخوردار فراوانی دارد که در همین راستا ما سعی کردیم هرکسی که به اداره مراجعه می‌کند را راهنمایی کنیم تا شناختی نسبت به نیازهای روز جامعه پیدا کند و با اطلاع از این نیازها هر نیتی که مدنظر دارد را انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است خیرین در هنگام وقف توجه و اهتمام ویژه‌ای به نیات خود داشته باشند و مواردی از قبیل امورات قرآنی، کمک به نیازمندان، ساخت مدرسه، کمک به ازدواج جوانان، کمک به بیماران و هزینه های دارو و درمان کمک به هزینه تحصیل و سایر مواردی از این قبیل که نیاز روز مردم و جامعه است را مورد توجه قراردهند.

رحیمی در پایان گفت: از آنجایی که ما هرچه نیت واقف باشد مکلف به انجام دقیق همان هستیم لذا از همین جا از همه مردم که در شهرستان فاروج توانایی و امکان دارند تا بخشی از اموالشان را وقف کنند با توجه به اینکه در حال حاضر نیز جامعه گریبان گیر مشکلات اقتصادی فراوانی است با توجه به نیاز امروز جامعه و مردم در این امر خداپسنده شرکت نمایند و ما هم برای راهنمایی و ثبت امر وقف در اداره اوقاف شهرستان فاروج در خدمت همه بزرگواران هستیم.

انتهای پیام / م. شادکام

ضرورت هماهنگی وقف با نیازهای روز جامعه / وقف به نیت گروه‌های جهادی 2
ضرورت هماهنگی وقف با نیازهای روز جامعه / وقف به نیت گروه‌های جهادی 3