دوشنبه 16 مهر 1403

طراحی کیت تشخیص آبله میمونی در اراک

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
طراحی کیت تشخیص آبله میمونی در اراک

خوانساری نژاد از طراحی کیت تشخیص آبله میمونی خبر داد و گفت: این کیت در اراک طراحی‌شده و از هفته گذشته در اندازه‌های نمونه‌گیری در داخل استان مورداستفاده قرارگرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ بهزاد خوانساری نژاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک امروز در جمع خبرنگاران گفت: کیت تشخیص آبله میمونی را از قبل در اراک طراحی کرده و تعداد محدودی را به‌عنوان نمونه ذخیره کرده بودیم که پس از شیوع این بیماری در جهان و مشاهده افراد مشکوک در کشور و استان از آن استفاده کردیم و خوشبختانه ضمن به دست آمدن جواب منفی، از کیفیت آنها نیز راضی هستیم.

خوانساری نژاد اظهار کرد: با توجه به مشاهده چندین نمونه از ابتلا به آبله میمونی در کشورهای همسایه از جمله امارات، آمادگی تشخیص آزمایشگاه‌های داخلی برای مقابله با این بیماری ضروری است.

وی تأکید کرد: علیرغم اینکه وزارت بهداشت حدود 15 دانشگاه علوم پزشکی را در کشور برای ساخت کیت تجهیز کرده، اما در اراک و در دانشگاه علوم پزشکی اراک بسیار زودتر از موعد ابلاغ و تکلیف از سوی وزارت بهداشت، این محصول را تولید کرده‌ایم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: درعین‌حال این کیت به‌زودی باقابلیت تشخیص انواع آبله‌ها امکان استفاده خواهد داشت و اقسام مختلف آبله را از یکدیگر تمایز خواهد داد.

خوانساری نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: عامل آبله میمونی، نوعی ویروس است. آبله میمونی یک بیماری به‌اصطلاح "خود محدود شونده" است، به این معنا که علائم آن به‌طور خودبه‌خودی معمولاً ظرف 2 تا 3 هفته از بین می‌رود.

این متخصص ویروس‌شناسی همچنین نشانه معمول این بیماری را دانه‌های پوستی همراه با تاول در صورت، دست، پا، دهان و اندام تناسلی برشمرد و گفت: این دانه‌ها ممکن است با تب، احساس ناراحتی یا ناخوشی، سردرد، خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه باشند. بروز دانه‌هایی در ناحیه تناسلی در طغیان کنونی این بیماری بیشتر گزارش‌شده است.

وی در پایان پرهیز از تماس پوست به پوست یا ارتباط رودررو با افراد دارای علائم و تمیز نگه‌داشتن دست‌ها را ازجمله روش‌های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون دانست و افزود: این بیماری به‌راحتی بین افراد سرایت نمی‌کند اما با ارتباط مستقیم با فرد مبتلا، ممکن است افراد سالم هم به آن مبتلا شوند.

انتهای پیام