شنبه 29 اردیبهشت 1403

طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟

کارشناس اقتصادی گفت: در کل طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل کمتر از یک درصد افرادی که بیشترین زیان را به اقتصاد کشور می‌زنند می‌شود.

در میز اقتصادی به موضوع طرح مالیات بر عایدی سرمایه با حضور مسئولان و کارشناس حوزه اقتصادی پرداخته شد. سوال: ماهیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ موحد رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی سازمان مالیاتی: مالیات بر عایدی سرمایه عبارت پر ابهامی برای عموم مردم است بهتر بود نام آن مالیات بر سودا گری و دلالی تغییر کند این رقم خورد سال‌های زیادی است که کشور از این جهت آسیب می بینید در چند دهه گذشته تولید ما ضربه‌های زیادی مانند تحریم و اختلال دیده و تحت فشار بوده است طبیعی است برخی افراد به دنبال بازده بهتر بوده این بازدهی را در بازار‌های سوداگرانه پیدا کردند و به شکل ناآگاهانه به این سمت جهت دهی شد بنابر این مالیات بر عایدی یکی از مالیات مهم است که به دنبال از صرف انداختن دلالی است کسی که دلال اطلاق می‌شود در آمد آن مشمول مالیات می‌شود تا برای بازار‌ها مشکل ایجاد نشود. سوال: این طرح شامل چند درصد مردم می‌شود؟ ملک زاده کارشناس اقتصادی: این طرح یک مالیات تنظیم گرانه است کارد کرد این مالیات اصلا به دنبال درآمد نیست باید ببینم چند درصد بازار به فعالیت‌های غیر مولد اختصاص دارد بر همان اندازه مالیات لحاظ می‌شود حدود 77 درصد مردم یک ملک دارند یا ندارد طبق این طرح خانواری که 4 خانه دارد جز این طرح می‌شود 50 درصد مردم اصلا خودرو ندارند 3 تا خودرو به بالا شامل این مالیات می‌شوند پیش بینی این است که طرح کمک کنند خواهد بود و به سمت کاهش قیمت‌ها خواهیم رفت. در کل این طرح شامل کمتر از یک درصد افرادی که بیشترین زیان را به اقتصاد کشور می‌زنند و بازار‌های تولیدی را از چرخه می اندازند می شود. سوال: جزئیات این قانون چگونه است؟ موحد: این طرح دو بخش اساسی دارد یکی آماده سازی و ایجاد بستر برای اخد این مالیات است این بستر نیازمند یک تعییر در فرآیند مالیات ستانی ما است نیازمند هستم بستر اجرایی را هم فراهم کنید در اقتصاد فعالیت‌های مالی گوناگونی وجود دارد تبادلات بین کسب و کار‌ها را در قانون سامانه‌های مودیان قرار است نظم دهی کنیم. اما جزئیات خود این طرح برای 4 دسته دارایی‌ها املاک، خودرو، انواع ارز، سکه و طلا لحاظ می شود. سوال: بورس شامل این مالیات نیست؟ موحد: بازار سرمایه دغدغه بسیاری از کارشناسان بود که در این لیست قرار بگیرد، اما به سبب مخالفت‌های نماینده مجلس مشروط شد بازار سرمایه جز این مالیات نباشد چرا که سال 99 و 1400 به اندازه کافی این بازار آسیب دیده بود و نباید مشکلی برای آن ایجاد می‌شود. سوال: آیا قرار است در آینده بورس به این طرح اضافه شود؟ موحد: این دست قانون گذار است، اما اکنون دیده نشده، اما بر اساس اصل 55 قانون اساسی مالیات بر اساس مجلس وضع می‌شود. سوال: جزییات این مالیات چیست؟ طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی: امروز شور دوم طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس آماد سال گذشته مرحله اول بود که مهم‌ترین اشکال بستر اجرایی این طرح مطرح شد اکنون بستر اجرایی تقویت شده است.

سوال: چرا سهام در این لیست جایی ندارد؟

طغیانی: بحث سهام اگر چه در دنیا تعریف شده است اما به دلیل اصلی آن که این بازار ارتباط بهتری با تامین مالی تولید دارد در لیست نبود، اما قانون قابل اصلاح است. سوال: این قانون چه زمانی تصویب می شود؟ طغیانی: قطعا قبل از بودجه و برنامه تصویب، اما بحث شورای نگهبان ایرادات هم محسوب می‌شود. شوال: این طرح باعث خروج سرمایه از کشور نمی‌شود؟ ملک زاده: پژوهش‌های انجام که مشخص شد برای فعالان اقتصادی مالیات زیاد مهم نبود این طرح بر روی سرمایه مولد تعلق نمی‌گیرد به طور مثال اگر فردی ساخت و ساز کند به آن مالیات اصابت نمی‌کند. اگر فعالیت‌های غیر مولد محدود شود سبب حرکت سرمایه به سمت فعالیت های مولد می شود و این یعنی کمک به رشد اقتصادی رقم خواهد خورد. در کشور‌های دیگر این مالیات وجود داشته و تشدید کننده خروج سرمایه نخواهد بود. سوال: جرئیات بیشتری ارائه می کیند؟ موحد: سفته باز کسی است که کالا و ملک مصرفی را به کالای سرمایه ای تبدیل می‌کند بنابر این کسانی که بخواهند یک ملک را خرید کنند یک سال کمتر نگه داشته اگر عایدی کسب کرده باشد اختلاف آن مشمول 35 درصد مالیات خواهد بود اگر 6 سال نگه داشت باشد 100 درصد تورم از آن تعدیل و بعد مالیات گرفته می‌شود. سوال: چه کسانی مشمول طرح می‌شوند؟ موحد: اگر فردی ده خانه داشته باشد مشمول نمی‌شود به عبارتی نگه داشتن خانه مشمول مالیات نمی کند اما کسی مشمول می‌شود که خانه ای را خریداری کرده و در زمان کوتاه بفروشد. در کل برای طلا 200 گرم طلای 18 عیار و ارز 800 یورو مبنای مالیات عایدی بر سرمایه است. دو ترس یکی منطقی که ترس دلال‌ها است که باید بترسند از این طرح وجود دارد چرا که هدف اصلی آن ها محسوب می شوند و دیگری ترس غیر منطقی برای مردم است که اصلا شامل طرح نمی‌شوند.

مالک زاده: در بحث تولید کسی که کار‌های مولد انجام می‌دهد معاف از این مالیات است نکته این است بانک‌ها به عنوان پرداخت کننده تسهیلات مجبور می‌شوند تسهیلات را به تولید بپردازند، اما اکنون به اسم تولید تسهیلات وارد فعالیت‌های سوداگری می‌شوند نقدینگی 10 درصد زیاد شده، اما رشد اقتصادی صفر است و این جای تعجب دارد.

سوال: طرح تعدیل تورم در این مالیات لحاظ می شود؟ موحد: بعد از سه سال طرح تعدیل تورم در این طرح دیده شده است نکته این مالیات این سات که اگر تصویب شود یک شوک کاهشی به بازار‌ها می‌دهد افراد بعد از تصویب 6 ماه فرصت دارند موارد در طرح بفروشند تا مشمول مالیات نشوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی