دوشنبه 11 تیر 1403

طرز تهیه بورانی کنگر و ماست کرمانشاهی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
طرز تهیه بورانی کنگر و ماست کرمانشاهی

بورانی کنگر و ماست یکی از پیش غذاهای سنتی خوشمزه است که اصالت آن به شهر کرمانشاه برمی‌گردد. خواص کنگر ماست در کنار طعم بی‌نظیر آن، یک دیپ سنتی مقوی از آن ساخته است.

در این مقاله ما طرز تهیه بورانی کنگر و ماست و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه بورانی کنگر و ماست (برای 4 نفر)

کنگر: 500 گرم

ماست (چکیده): 2 لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: 2 لیوان فرانسوی دسته‌دار

سیر: 2 حبه متوسط

فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری

نمک: نصف قاشق چای‌خوری

سبزی خشک: نعناع1 قاشق غذاخوری سرخالی

پودر آویشن: 1 قاشق چای‌خوری

پودر پیاز: نصف قاشق چای‌خوری

مغز گردو: به مقدار دلخواه

مدت زمان پخت و آماده‌سازی بورانی کنگر و ماست: 1 ساعت

مراحل طرز تهیه بورانی کنگر و ماست

اگر سوال شما هم این است که با کنگر چی درست کنم برای تهیه این بورانی خوشمزه بهاری با کنگر و ماست، باید مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

مرحله اول: کنگرها را پاک کرده و خوب بشویید

در اولین مرحله از طرز تهیه بورانی کنگر و ماست باید کنگرها را خوب پاک کنید. برای پاک کردن کنگر باید قسمت انتهایی کنگر را جدا کرد و سپس برگ‌ها و ساقه‌ها تیره آن را کنار بگذارید.

حالا ساقه‌های سالم را از هم جدا کرده و خارهای کنگر را بگیرید و به اندازه دلخواه خرد کنید. برای تهیه این بورانی بهتر است ساقه‌های کنگر به اندازه 2 سانتی‌متر باشند.

در ادامه کنگر پاک شده را در داخل ظرف آب بریزید و اجازه دهید تا کاملاً گل و آلودگی‌های آن ته‌نشین شود. پس از گذشت یک ساعت کنگرها را شسته و داخل آبکش بگذارید.

مرحله دوم: کنگرها را بپزید

یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و آن را روی حرارت قرار دهید. به اندازه دو لیوان فرانسوی دسته‌دار به آن آب اضافه کنید. پس از به جوش آمدن آب کنگرها را به قابلمه اضافه کنید.

درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید، روی حرارت کم کنگرها به خوبی بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم: کنگرها را کنار بگذارید تا خنک شوند

بعد از اینکه آب داخل قابلمه کاملاً بخار شد و کنگرها پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید. کنگرها را در یک ظرف دیگر ریخته و اجازه دهید کاملاً خنک شوند. اگر کنگرها پخته شده، اما هنوز آب دارند، آنها را داخل یک آبکش بریزید و اجازه دهید آب اضافی کنگرها کاملا خارج شود.

مرحله چهارم: کنگرها را با ماست ترکیب کنید

بعد از اینکه کنگرها کاملاً خنک شدند، آنها را داخل کاسه ماست بریزید و کمی با هم ترکیب کنید.

مرحله پنجم: مغز گردو را اضافه کنید

برای تهیه انواع بورانی خوشمزه شما می‌توانید از مغز گردو استفاده کنید. در طرز تهیه کنگر ماست کرمانشاهی، استفاده از مغز گردو اختیاری است ولی طعم بورانی را لذیذ می‌کند. برای اضافه کردن مغز گردو به بورانی، مغزهای گردو را ریز خرد کنید و به ظرف ماست و کنگر اضافه نمایید.

مرحله ششم: سیر و ادویه‌ها را اضافه کنید

دو حبه سیر را پوست گرفته و با دنده ریز کاملاً پوره کنید. سپس سیرهای رنده شده را به کاسه ماست و کنگر خود اضافه نمایید. در این مرحله باید ادویه ماست کنگر مانند نمک، فلفل سیاه، آویشن و پودر پیاز را هم به کاسه بورانی اضافه کرده و همه مواد را با هم خوب ترکیب کنید تا یکدست شود.

مرحله هفتم: بورانی کنگر ماست را سرو کنید

برای آنکه مواد بورانی کنگر ماست کاملاً جا بیفتند و بورانی طعم‌دار شود باید ظرف بورانی را به مدت 24 ساعت در داخل یخچال قرار دهید. البته شما می‌توانید بورانی را بلافاصله نیز سرو کنید. در زمان سرو بورانی را با استفاده از کمی نعنا خشک یا غنچه‌های گل محمدی تزیین کنید. نوش جان!

روش تهیه ماست کنگر شیرازی

بورانی کنگر و ماست با نام ماست کنگر شیرازی نیز شناخته می‌شود. طرز تهیه این بورانی نیز بسیار شبیه به بورانی ماست و کنگر کرمانشاهی است. برای تهیه این بورانی خوشمزه بهاری نیز باید کنگرها را بپزید، اما نباید کنگرها له شوند. بعد از خنک شدن کنگرها به آنها دوغ کفیر گازدار اضافه کنید، طوری که دوغ کاملاً سطح کنگر را بپوشاند.

حالا ظرف حاوی دوغ و کنگر را باید به مدت یک تا دو روز در یخچال نگهداری کنید. بعد از این مدت ماست سفت را به ظرف کنگر و دوغ اضافه نمایید. در نهایت نمک، فلفل سیاه، نعنا خشک و سیر له شده را به سایر مواد بورانی اضافه کنید و همه مواد را با هم ترکیب نمایید. دوباره ظرف را داخل یخچال قرار دهید تا بورانی ماست کنگر شما کاملاً جا بیفتد.

نکات مهم در طرز تهیه بورانی کنگر و ماست

سعی کنید کنگر تازه را در اوایل فصل بهار تهیه کنید. در این زمان کنگرها جوان و آب‌دار هستند و به پخت کمی نیاز دارند.

از ماست چکیده و چرب برای تهیه بورانی استفاده کنید تا بورانی شما غلظت بیشتری داشته باشد.

در صورت عدم دسترسی به سیر تازه شما می‌توانید از پودر سیر (طرز تهیه پودر سیر) نیز برای تهیه بورانی استفاده کنید. اگرچه سیر تازه طعم و عطر بورانی شما را بیشتر خواهد کرد.

طرز تهیه کنگر ماست اصفهانی و تبریزی هم مرسوم است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بورانی کنگر و ماست 

چرا بورانی کنگر ماست شل می‌شود؟

اگر کنگر را آبدار بردارید یا هنگام اضافه کردن کنگر به ماست مرتب ماست را هم بزنید، ماست آب می‌اندازد و این باعث می‌شود تا بورانی شل به نظر برسد.

آیا می‌توان بورانی کنگر ماست را بدون مغز گردو نیز تهیه کرد؟

بله استفاده از گردو برای تهیه این بورانی اختیاری است ولی طعم آن را قوی‌تر می‌کند.

آیا استفاده از پودر پیاز برای تهیه بورانی کنگر و ماست الزامی است؟

در دستور اصلی تهیه این بورانی استفاده از پودر پیاز آمده است، اما اگر پودر پیاز در دسترس ندارید می‌توانید خودتان در منزل پودر پیاز تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه پودر پیاز را مطالعه کنید.

منبع: ایرنا

از دست ندهید

خطرات عطسه؛ از روده بیرون زده تا نای پاره شده

این پلوی مخلوط خوشمزه با لوبیا چیتی را از دست ندهید!

پودینگ با سس آلبالو، یک دسر مجلسی و خوشمزه

چرا انجام چند کار برای مغز شما مضر است؟