پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ظریف: امنیت لبنان، امنیت همه منطقه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ظریف: امنیت لبنان، امنیت همه منطقه است

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت که همه کشورهای منطقه در این مساله موافق هستند که امنیت لبنان، امنیت همه منطقه است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه‌شب در پیامی توییتری نوشت: امروز برای ابراز همبستگی مردم ایران با همه مردم لبنان و برای اعلام آمادگی برای کمک در بیروت بودم. اکنون زمان کمک و گره‌گشایی است، نه تحمیل و دیکته کردن.

ظریف افزود: ما در منطقه در این موضوع متفق‌القول هستیم: امنیت لبنان، امنیت ما است.

ظریف که شب گذشته (پنجشنبه) وارد لبنان شده بود، در این سفر با «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور، «شربل وهبه» وزیر خارجه لبنان، «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان و «میشل عون» رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در این دیدارها بر حمایت ایران از آسیب دیدگان حادثه بندرگاه بیروت تاکید کرد و با ابلاغ تسلیت و همدردی دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان، آمادگی کشورمان برای همیاری در بازسازی خرابی های ناشی از انفجار در بیروت را اعلام کرد.

14 مردادماه در بندر بیروت انفجار مهیبی رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقه اشرفیه را تخریب کرد. موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارات گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد. شدت انفجار (معادل 1.2 کیلوتن تی‌ان‌تی) به حدی بود که به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ محسوب می‌شود و صدای آن در جزیره قبرس در فاصله 250 کیلومتری هم شنیده شد.

علت انفجار ذخیره دو هزار و 750 تن نیترات آمونیوم بود که به مدت 6 سال در گمرک بندر بیروت نگهداری شده بود. در پی انفجار دولت لبنان به مدت دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*