جمعه 7 اردیبهشت 1403

عادی‌انگاری آفت جامعه دوران عبور از موج چهارم کرونا است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عادی‌انگاری آفت جامعه دوران عبور از موج چهارم کرونا است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: موج چهارم کرونا با مخاطرات جدی در سایه همراهی مردم و تلاش کادر درمان در استان تاحدودی کنترل شده و آفت این دوران سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری است که می‌تواند دوباره به شعله‌ور کردن کووید 19 بیانجامد.

سید «علی آقازاده» روز شنبه در ستاد مدیریت کرونا استان مرکزی افزود: شدت و گستردگی شیوع ویروس کرونا در در موج چهارم استان مرکزی نسبت به یک سال و نیم اخیر بی‌سابقه بود و با توجه به جهش‌های مختلف ویروس کرونا نباید اجازه داد بار دیگر شهرهای استان دستخوش حمله کووید 19 واقع شود و خسارات اقتصادی و جانی بیشتری برجای بماند.

وی اظهار داشت: کادر درمانی، تجهیزات پزشکی و اناف در موج چهارم کرونا به شدت آسیب دیده و فرسوده شده‌اند و نباید با سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی هجمه سنگین از کرونا بخش‌های مختلف استان را زمین‌گیر کند.

استاندار مرکزی در ادامه گفت: آغاز واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی در برابر ویروس کرونا اتفاق مبارکی است که استان مرکزی بر اساس برنامه‌ریزی دقیق در این راستا توانسته تاکنون عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته باشد و تخلف و شکایتی در این زمینه گزارش نشده است.

آقازاده افزود: 30 میلیون دوز واکسن کرونا از سایر کشورها خریداری و به تایید مجامع رسمی داخلی رسیده و 30 میلیون دوز واکسن تولید داخل نیز تا پایان تیر نهایی می‌شود که ظرف 2 ماه آینده این حجم باید تزریق شود.

وی اظهار داشت: لازم است فرآیند واکسیناسیون در استان سریع‌تر انجام شود و برای این مهم دانشگاه علوم پزشکی برنامه خود را باید در سرعت بخشی به راهبردهای تقویت پوشش جمعیت هدف ارایه کند.

استاندار مرکزی گفت: با توجه به در پیش بودن عید فطر لازم است ترددها به صورت سختگیرانه کنترل شود و ورود و خروج به شهرستان‌های استان با محدودیت جدی و مطابق پروتکل‌ها صورت بگیرد چرا که هرگونه سهل گیری با توجه به شرایط شکننده استان مساوی با شیوع بالای ویروس کرونا خواهد بود.

آقازاده اظهار داشت: مردم روزه‌دار استان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برای برگزاری نماز عید فطر شرکت کنند و با کسانی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند برخورد جدی می‌شود.

وی گفت: یک و نیم میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ساختمان چند منظوره در کنار بیمارستان امیرالمومنین (ع) از محل منابع استانی در نظر گرفته شده و عملیات اجرایی این طرح امسال با سرعت کلید می‌خورد و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار می‌گیرد.

آقازاده گفت: در صورتی که شعب بانکی استان از مصوبه ستاد ملی و استانی در خصوص چک‌های بانکی پیروی نکرده باشند مشمول پیگیری و باید برخورد قانونی هستند و از مردم تقاضا می‌شود که موارد را اطلاع دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی در موج چهارم کرونا سونامی سختی را پشت سرگذاشته و اکنون که شرایط بهتر شده است به ازای هر 100 هزار نفر 13 نفر بیمار بدحال کووید 19 در مراکز درمانی بستری می‌شوند درحالی که در تهران این آمار 12 نفر ثبت شده است.

سید «محمد جمالیان» اظهار داشت: شمار پرستاران و تخت بستری در استان مرکزی هم از میانگین کشوری پایین‌تر است اما این قشر به کمبودها توجه نکرده و با تحمل سختی و جانفشانی از ارایه خدمات دریغ نکردند به‌طوری که هر یک پرستار در استان مرکزی معادل چهار پرستار و هر پزشک معادل 2و نیم برابر خدمات ارایه می‌کنند.

وی گفت: روحیه ایثارگری کادر درمان در موچ چهارم کرونا ستودنی است و با کمترین حاشیه به مردم خدمات ارایه کردند و باید مزد این همه جانفشانی با رعایت موازین بهداشتی جبران شود چون شمار بیماران کرونایی بستری در استان هنوز عادی نشده و کادر درمان وضعیت شرایط طبیعی در ارایه خدمات ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: 90 میلیارد ریال در یک ماه اخیر هزینه دارویی در بخش کرونایی پرداخت شده تا کمبود وجود نداشته باشد اما دانشگاه فشار زیادی برای تامین آن، را متحمل شده است.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: شرکت هپکو و ماشین سازی با دانشگاه در شارژ کپسول‌های اکسیژن همکاری خوبی داشته‌اند.

وی در ادامه گفت: استان مرکزی در واکسیناسیون کرونا از مناطق پیشروی کشور است و فرمانداری اراک در راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون همکاری خوبی داشته است به طوری‌که تاکنون در نوبت اول از 36 هزار و 111 واکسن در استان برای 23 هزار و 656 نفر تزریق شده و در نوبت دوم نیز از پنج هزار و 216 واکسن برای سه هزار و 116 نفر تزریق انجام گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 17 و 18 اردیبهشت برای واکسیناسیون افراد 80 سال فراخوان خواهد شد و از دوشنبه واکسیناسیون 75 ساله‌ها انجام می‌شود.

دکتر جمالیان افزود: 85 درصد فوت شدگان در موج چهارم کرونا در استان به طور میانگین 65 سال سن داشتند و اغلب آنان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: کادر درمان در ایام شیوع موج چهارم کرونا با محدودیت نیروی انسانمی و تجهیزات شاهکار بود و با ارایه خدمات درمانی موفق به مدیریت کووید 19 در استان شدند.

«بهروز اکرمی» افزود: کادر درمان موفق شد شرایط سخت را پشت سربگذارد اما وضعیت شکننده است و این مسئولیت طیف‌های مردمی را بیشتر می‌کند زیرا کوچکترین غفلت از سوی هر گروه و طیفی با سیلی محکم‌تر کرونا همراه است.

وی اظهار داشت: لازم است بازرسی‌ها از همه گروه‌های صنفی و فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی تشدید شود چون برای مهار بیماری نمی‌توان کشور را تعطیل کرد و تنها راهکار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تردد در استان از ساعت 12نیمه شب سه‌شنبه (21 اردیبهشت) تا 24 اردیبهشت ماه بدون توجه به رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع است و فقط می‌توان برای کادر درمان برگه تردد صادر کرد و ورود و خروج در تعطیلات عید فطر به استان ممنوع است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شمار بیماران کرونایی بستری در استان از 660 در هفته اول اردیبهشت ماه به 413 مورد در هفته دوم رسیده که با 37 درصد کاهش دارد.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: میزان مبتلایان به کرونا که خدمات سرگایی دریافت کرده‌اند نیز در مدت اشاره شده 46درصد کاهش داشته و موارد مثبت کووید 19 در هفته اول اردیبهشت امسال از پنج هزار و 936 مورد به سه هزار و 236 نفر در هفته دوم اردیبهشت ماه رسید ه و مرگ و میر از 16 به 98 مورد با هشت درصد گزارش شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: لازم است در نحوه توزیع واکسن نظارت جدی‌تری در استان انجام شود تا واکسن عادلانه و در نهایت نظم برای مشمولان هر سن تزریق شود.

«محسن خیرمند» افزود: برخی بانک‌های استان مرکزی نسبت به مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا کم توجه هستند و چک اصناف را برگشت زده‌اند که این مهم باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 28 نقطه اضطراری در کنترل و تردد جاده‌ای استان برای بهبود نظارت در آمد و شدها و جلوگیری از تخلف به 39 نقطه افزایش یافته است.

سردار «حسن مفخمی شهرستانی» افزود: 11 هزار و 819 واحد صنفی در موج چهارم کرونا در استان بازرسی شد که چهار هزار و 259 مورد تذکر گرفتند و 742 واحد صنفی متخلف مهر و موم شدند و 6 هزار و 818 تذکر به شکل زبانی انجام شده است.

وی اظهار داشت: 31 هزار و 447 دستگاه خودرو 2 میلیون ریال، یک هزار و 200 دستگاه پنج میلیون ریال و سه هزار و 848 دستگاه هم 10 میلیون ریال در هفته‌های اخیر جریمه شدند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: ورود 466 کیلوگرم انواع مواد مخدر، کشف 110 میلیارد ریال کالای قاچاق و دستگیری 186 سارق به هنگام ورود به استان نیز ثبت شده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال 98 آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

*س_برچسب‌ها_س*