شنبه 5 آبان 1403

عبدالوهاب شهیدی مهارت و معرفت را به غایت در هنر موسیقی جاری کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عبدالوهاب شهیدی مهارت و معرفت را به غایت در هنر موسیقی جاری کرد

تهران - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت عبدالوهاب شهیدی، گفت: این استاد فقید پیشکسوت موسیقی کشور، مهارت و معرفت را به غایت در هنر موسیقی جاری کرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام سید مجتبی حسینی آمده است: استاد عبدالوهاب شهیدی مهارت و معرفت را به غایت در هنر موسیقی جاری کرد و با دغدغه جانانه برای همه ابعاد اثر موسیقی که هر یک نقشی هماهنگ و همساز در اثر دارد، شخصیت هنری متمایزی یافت. استاد عبدالوهاب شهیدی خواننده و نوازنده توانمند و برجسته ایران است که با شناخت دقیق و عمیق از شعر، آواز و تصنیف می خواند.

استاد شهیدی آثار و تصنیف های ماندگاری را برای موسیقی ایران و ایران به یادگار گذاشت و با آثارش و همراهی و همدلی با هنرمندان شاخص موسیقی در دهه های گذشته در تاریخ موسیقی و هنر این سرزمین را نقشی خوش زده است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام می افزاید: درگذشت هنرمند گرانقدر و بی بدیل موسیقی ایران استاد عبدالوهاب شهیدی را به خانواده بزرگوارش، هنرمندان و مردم دوستدار موسیقی تسلیت می گویم. نام و یادش همیشه به نیکی در فرهنگ و هنر ایران باقیست.

درگذشت عبدالوهاب شهیدی ضایعه‌ای بزرگ است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی ضمن تسلیت در گذشت استاد عبدالوهاب شهیدی، آورده است: درگذشت هنرمند ارزشمند موسیقی ایران استاد عبدالوهاب شهیدی، ضایعه‌ای بزرگ و ناراحت کننده است.

محمد اله‌یاری می افزاید: مرحوم شهیدی دارای منشی بزرگوارانه در زندگی اجتماعی خود بود و در عمر پر تلاش هنری خود، آوازهای زیبایی خلق کرد و اکنون به جاودانگی پیوست، اما نغمه‌های دلنشین او تا ابد در یادها خواهد ماند.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده بزرگ این هنرمند فقید و تسلیت به جامعه موسیقی کشور به خاطر از دست دادن این استاد پیشکسوت، از درگاه خداوند برای این خواننده و نوازنده کشورمان، علو درجات و همنشینی با ابرار و نیکان را مسئلت کرد.

استاد عبدالوهاب شهیدی متولد سال 1301 خورشیدی در میمه اصفهان بود. وی از اوایل دهه 1320 فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد استاد زنده‌نام اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. شهیدی به‌جز آواز خواندن و آهنگسازی، نوازنده‌ای منحصر به‌فرد با ساز عود نیز بود که این ساز را ایرانی با چیره‌دستی فراوانی می‌نواخت.

وی همچنین سابقه همکاری با استادانی مانند جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی‌اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی را داشت.

عبدالوهاب شهیدی در اجرای آوازهای محلی نیز پیش‌رو بوده است. تصنیف معروف «زندگی» با مطلع «آن نگاه گرم تو» از جمله آثار این هنرمند در حوزه آوازهای محلی و فولکلور ایرانی است است.

هم‌چنین تصنیف‌های دیگری مثل یار «بی وفا» و «بی تو به سر نمی‌شود» از اجراهای اوست. شهیدی قطعات قدیمی معروفی مانند آثار عارف قزوینی را نیز اجرا کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به تصنیف‌های «گریه را به مستی بهانه کردم» و «گریه کن» اشاره کرد.

*س_برچسب‌ها_س*