جمعه 7 اردیبهشت 1403

عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی

اوقات فراغت، مناسب ترین موقعیت برای اندیشه و تفکر خلاق و تبلور رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، اوقات فراغت، مناسب ترین و مطلوب ترین موقعیت برای اندیشه و تفکر خلاق و تبلور رفتارهای مطلوب و خوشایند فردی و اجتماعی است.

بدون تردید، هدایت فکری و حمایت مستمر و موثر کودکان، نوجوانان و جوانان در اوقات فراغت، به ویژه در تعطیلات نسبتا طولانی تابستان، نه تنها آسیب پذیری اجتماعی و کج روی های اخلاقی آنان را در هر شرایطی به حداقل می رساند، بلکه آنها را در برابر برخی آسیب ها و تهاجمات فرهنگی مصون می کند.

تفریح و سرگرمی نقش مهمی در پرورش قوای جسمانی، فکری و رفتاری افراد دارد

رویا فرامرزی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: فراغت در لغت به معنای آسودگی است و معمولاً در مقابل کار، انجام امور روزمره و اشتغالاتی که موجب خستگی می‌شود به کار می‌رود.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: در زمان فراغت معمولاً افراد به علایق و سرگرمی‌های خود می‌پردازند و این امر موجب تقویت بهداشت روانی آنها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چگونگی گذراندن اوقات فراغت تا حدود زیادی می‌تواند نشانگر ویژگی‌های فکری فرد و نیز ویژگی‌های فرهنگی جامعه‌ای باشد که فرد در آن زندگی کند.

فرامرزی گفت: اوقاتی که افراد در آن به فعالیت های منظم و برنامه‌ریزی شده (مثل مدرسه رفتن، درس خواندن و کار کردن) که انتظارات ویژه‌ای را برآورده می‌سازند می‌پردازند جزء اوقات فراغت محسوب نمی‌شود.

وی گفت: انسان تمایل دارد در اوقاتی که از کار اجباری و وظیفه‌ای فارغ می‌شود به نوعی به تفریح و یا سرگرمی بپردازد که این تمایل جزء نیازهای انسان محسوب می‌شود چگونگی گذارندن اوقات فراغت در هر جامعه به عوامل متعددی بستگی دارد که باید به فرهنگ، امکانات مالی فردی و اجتماعی به‌عنوان دو عامل مهم اشاره کرد.

عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می شود

این دانش آموخته روانشناسی افزود: تفریح و سرگرمی نقش مهمی در پرورش قوای جسمانی، فکری، اخلاقی و رفتاری افراد دارد و چنانچه از این اوقات به‌خوبی و به طرز صحیح استفاده شود در پیشگیری از انحرافات و کجروی‌ها می تواند به‌نحو چشم‌گیری مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: برخی از نوجوانان و جوانان گمان می کنند، اوقات فراغت فرصتی برای لذت جویی و خوشگذرانی است که چنین طرز تفکری خود می تواند به عاملی برای انحراف مبدل شود.

فرامرزی یادآوری کرد: والدین نباید تنها به فکر پر کردن وقت فرزند در سه ماهه تابستان باشند بلکه غنی‌سازی اوقات فراغت مهمتر است.

578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی

سیامک شیرمحمدی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: اداره کل آموزش پرورش استان کرمانشاه مجری طرح اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تعطیلات تابستانی است.

رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش پرورش استان کرمانشاه افزود: تعداد پایگاه های اوقات فراغت 578 مورد است که شامل کانون های فرهنگی تربیتی، اردوگاه های دانش آموزی، دارالقرآن ها، کانون مدرسه ها، سالن های ورزشی و مدارس دارای ظرفیت هستند.

 پیش‌بینی جذب 90 هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های تابستانی

وی با بیان اینکه 90 هزار نفر دانش آموز شاخص استان داریم، افزود: در سال گذشته بیش از 67 هزار دانش آموز در پایگاه های اوقات فراغت شرکت کرده اند.

شیرمحمدی تصریح کرد: ثبت نام در این پایگاه ها معمولا از نیمه دوم خردادماه شروع شده و تا اول تیرماه ادامه دارد.

رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش پرورش استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شروع کلاسها از اول تیرماه است، افزود: این کلاسها در حوزه های مختلف هنری، مهارتی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی برگزار می شود و تا 15 شهریور نیز ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: این مراکز وابسته به آموزش پرورش هستند و هزینه کلاسها برای تامین مربی دریافت می شود که تقریباً نصف کلاسهای آزاد سایر آموزشگاههاست و از طرفی مربیان مورد تایید این اداره کل هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه همه ساله در آستانه فصل تابستان، آموزش و پرورش با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش آموزان و در راستای استمرار فرآیندهای تربیتی اقدام به برگزاری فعالیت های تابستانی می کند تصریح کرد: شعار پایگاه های اوقات فراغت "هر دانش آموز و یادگیری یک مهارت" است.

به گزارش مرصادنیوز، اوقات فراغت به عنوان یکی از شاخصهای رفاه اجتماعی مطرح است که استفاده درست و مناسب از آن در افزایش بهره وری، کارآیی، بهداشت روانی بسیار مؤثر است.

اوقات فراغت، اگر چه وقت و زمان اندکی هم باشد، شرایطی را فراهم می آورد که در خلوت و تنهایی خود، به دور از هرگونه اشتغال ذهنی و تکالیف معین، آزادانه و آگاهانه و با میل و اشتیاق، نگاهی دوباره به خود و رفتارهایمان داشته باشیم.

انتهای پیام /

عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی 2
عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی 3
عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی 4
عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی 5
عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی 6
عدم مدیریت صحیح اوقات فراغت موجب انحراف می‌شود / 578 پایگاه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان کرمانشاهی 7