سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

عریقات: امارات با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل حقوق فلسطینی ها را تباه کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عریقات: امارات با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل حقوق فلسطینی ها را تباه کرد

تهران - ایرنا - «صائب عریقات» دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت که امارات با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل حقوق فلسطینی ها را به رایگان تباه کرد.

به گزارش ایرنا، العریقات در گفت وگو با شبکه "الجزیره" قطر افزود: امارات از سال 2014 روابط خود را با ما قطع و توافق این کشور با رژیم اسرائیل ما را شوکه کرد.

وی افزود: اگر امارات حاکمیت سیاسی مستقل دارد، می‌تواند برای ما توضیح دهد که چه منافعی در امضای توافق با اسرائیل دارد.

عریقات با طرح این پرسش که "امارات از این پاداش که به اسرائیل داده، چه چیزی به دست خواهد آورد؟، افزود: این توافق ابتکار صلح کشورهای عربی را از میان برد.

در سال 2002 نشست سران عرب در «بیروت» پایتخت لبنان برگزار شد و در آن «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه پیشین عربستان که در آن زمان ولیعهد بود، یک ابتکار عمل برای سازش در خاورمیانه میان رژیم اشغالگر و مردم فلسطین ارائه داد که هدف آن برپایی دولت مستقل فلسطینی در مرزهای سال 1967 با مرکزیت قدس شرقی بود.

این طرح که با حمایت کشورهای عربی همراه بود, به حل موضوع آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل و عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از سرزمین‌هایی که بعد از سال 1967 اشغال کرده بود از جمله جولان اشغالی و زمین‌هایی که هنوز هم در جنوب لبنان تحت اشغال هستند, پرداخت.

بر اساس این طرح و با این شرایط قرار بود درگیری میان اعراب و رژیم صهیونیستی پایان یابد و اسرائیل کشورهای عربی روابط عادی برقرار کند.

طرح سازش عربی همچنین از رژیم اشغالگر و صهیونیست‌ها خواست تا آن را پذیرفته و کشورهای عربی و رژیم تل آویو بتوانند در کنار هم با صلح زندگی کنند.

عریقات یادآورشد که از آن زمان به بعد تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور پایان دادن به درگیری با رژیم صهیونیستی به این رویکرد پایبنده بوده است.

عریقات همچنین خواستار انصراف امارات از عادی سازی روابط با اسرائیل شد و افزود: صلح و سازش تنها در سایه پایان اشغالگری صهیونیست‌ها و نه عادی‌سازی روابط و تبادل سفارت‌خانه با آنها محقق می شود.

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: از برادران عرب خود خواسته‌ایم از امارات بخواهند از توافق اخیر با اسرائیل کناره‌گیری کند، همچنان که خواستار برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب برای بررسی این توافق شده‌ایم.

وی ادامه داد: صلح تنها با پایان اشغالگری اسرائیل محقق خواهد شد و اجازه نخواهیم داد کشوری به نمایندگی از ما سخن بگوید و تصمیم بگیرد.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی روز گذشته (پنجشنبه 23 مرداد) با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند؛ ابوظبی و تل‌آویو رسما روابط خود را عادی می‌کنند.

عربستان سعودی و امارات در سال‌های اخیر برای ارتباط با صهیونیست‌ها تلاش‌های زیادی کرده‌اند که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا در سال 2015 میلادی، این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است.

ریاض و ابوظبی به دنبال آن هستند که قبل از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، به رابطه با رژیم صهیونیستی دست یابند؛ زیرا در اصل این رابطه، شخص ترامپ قرار دارد و معلوم نیست که وی دوباره به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود.

*س_برچسب‌ها_س*