دوشنبه 16 مهر 1403

عملکرد ضعیف شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی در پیشگیری از آلودگی هوا

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عملکرد ضعیف شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی در پیشگیری از آلودگی هوا

حسین هراتی گفت: مسئله آتش زدن لاستیک‌های فرسوده، پسماندها و بقایای گیاهان کشاورزی، سلامت هوا خراسان شمالی را تهدید می کنند و شهرداری ها و سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه آگاه سازی و ساماندهی ضایعات و بقایای گیاهان به درستی عمل نکرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین هراتی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با بیان اینکه آتش زدن پسماندها، لاستیک های نقلیه فرسوده و بقایای گیاهان موجب می شود تا میکروارگانیسم های خاک از بین برود، اظهار کرد: دودی که از آتش زدن آنچه که اشاره شد، متساعد می شود، خطرناک هستند و موجب آلودگی هوا می شوند.

هراتی با تاکید بر این نکته که آتش زدن آنچه را که اشاره شد، بر اساس قانون، جرم محسوب می شود، عنوان کرد: در بهار امسال، در سطح استان تعدادی ضایعات چی که لاستیک های نقلیه فرسوده را از صنف آپارتی ها و لاستیک فروشان خریداری کرده و آنها را آتش زده بودند تا بقایای این لاستیک ها را خارج کنند و بفروشند را شناسایی کردیم و به مراجع قضایی معرفی کردیم.

وی افزود: بیشتر این متخلفان در شهرستان بجنورد شناسایی شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه شناسایی این متخلفان بسیار سخت است، گفت: این متخلفان لاستیک های نقلیه فرسوده را در خارج از مناطق مسکونی آتش می زنند و منطقه را تا خاموش شدن آتشی که برافروخته اند، ترک می کنند و پس از آن، برای جمع آوری بقایای لاستیک ها باز می گردند.

هراتی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته مسئله آتش زدن لاستیک های نقلیه فرسوده در سطح استان کم بود، با این وجود، از سال گذشته این مسئله به علت وضعیت اقتصادی بیشتر شده است.

وی درباره آتش زدن بقایای گیاهان در زمین های کشاورزی در استان نیز اظهار کرد: در شهرستان های جنوب استان خراسان شمالی شامل گرمه، جاجرم و اسفراین آتش زدن بقایای گیاهان کم است.

هراتی افزود: زمین های کشاورزی این شهرستان ها زیاد و آب کم است و کشاورزان این شهرستان بلافاصله دوباره کشتی را انجام نمی دهند تا بخواهند بقایای کاه و کلش را آتش بزنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: با این وجود، آتش زدن بقایای گیاهان در زمین های کشاورزی منطقه شمالی استان خراسان شمالی به ویژه در شهرستان بجنورد زیاد است چون سطح زمین های کشاورزی این منطقه کم اما آب بیشتر است، بنابراین کشاورزان این مناطق برای دوباره کشتی، کاه و کلش زمین های کشاورزی خود را آتش می زنند.

وی خاطر نشان کرد: آتش زدن نیزارهای کنار برکه ها در شهرستان شیروان بیشتر است که برای محیط زیست این شهرستان مسئله ساز شده است.

وی در خاتمه با یادآوری این مطلب که اداره کل محیط زیست خراسان شمالی بارها از سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری های استان درخواست کرده است تا در این زمینه به جامعه هدف خود آگاه سازی و اخطارهای لازم را انجام دهند، عنوان کرد: آنطور که انتظار می رفت تا پسماندها، مواد ضایعاتی و بقایای گیاهان مدیریت و ساماندهی شوند، انجام نشد.

هراتی تصریح کرد: این دو مجموعه اجرایی باید این مسئله را جدی بگیرند.

انتهای پیام /