سه‌شنبه 10 مهر 1403

عملیات کنترل آفات محصولات کشاورزی در زنجان موفقیت آمیز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات کنترل آفات محصولات کشاورزی در زنجان موفقیت آمیز است

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در سال زراعی جاری به دلیل تامین اعتبار به موقع و اقدامات انجام شده، مبارزه با آفت‌های محصولات کشاورزی در این استان، موفقیت آمیز بوده است.

جواد تاراسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کنترل آفت‌ها و بیماریهای گیاهی برای تامین امنیت غذایی بسیار مهم است، افزود: گاهی اوقات خسارت ناشی از برخی آفت ها، از بین رفتن 100 درصد محصول مزارع است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری مبارزه با سه آفت عمده سن گندم، علف های هرز و ملخ در مناطق مختلف استان در دستور کار است، اظهار داشت: در سطح 30 هزار هکتار از اراضی گندم استان کنترل آفت "سن مادر" انجام شد و تا کنون نیز مهار "سن پوره" در 10 هزار هکتار از مزارع عملیاتی شده و قرار است در روزهای آینده به میزان 100 هزار هکتار برسد.

تاراسی ادامه داد: مبارزه با آفت علف های هرز نیز تا کنون در سطح 30 هزار هکتار از مزارع استان انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در مهار ملخ صحرایی در منطقه طارم نیز نسبت به استان های همجوار عملکرد بهتری داشتیم، گفت: از اواسط اسفند سال گذشته با فعال کردن 14 اکیپ شامل 50 کارشناس برای برای بررسی و کانون یابی ملخ صحرایی در طارم قدم مناسبی برای مهار این آفت برداشته شد.

وی ادامه داد: عملیات کانون یابی ملخ صحرایی در سطح 52 هزار از اراضی طارم انجام شده و تا کنون نیز در 17 هزار و 500 هکتار، اقدام به کنترل شیمایی این آفت کرده ایم.

تاراسی خاطرنشان کرد: در مجموع در سال جاری به واسطه تامین اعتبار به موقع، عملیات مفابله با آفت ها، تا کنون موفقیت آمیز بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در صورت بارندگی های تکمیلی در خرداد جاری، انتظار می رود میزان تولید گندم در این استان به حدود 500 میلیون تن برسد.

وی افزود: در سال زراعی جاری حدود 308 هزار هکتار میزان سهم استان برای کشت گندم ابلاغ شده بود که 100 درصد آن تحقق پیدا کرد.

*س_برچسب‌ها_س*