دوشنبه 16 مهر 1403

عکس‌های کمتر دیده شده از آرامگاه سعدی؛ یک قرن قبل

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
عکس‌های کمتر دیده شده از آرامگاه سعدی؛ یک قرن قبل

خان زند در سال 1187 قمری دستور داد تا بنای جدیدی روی مزار سعدی بسازند. بنایی که بار‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. البته در طول این مرمت‌ها تغییری در شکل اصلی بنا داده نشد تا طرح تاریخی دست نخورده باقی بماند.

ابومحمد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرف متخلص به سعدی سال 670 خورشیدی از دنیا رفت. پیکرش را در خانقاهش به خاک سپردند و بنای بر فراز مزارش ساخته شد. اما در طول زمان بار‌ها دچار تغییر و تحول شد و چند باری نابود شد.

به گزارش فرادید، پس از این فراز و نشیب‌ها کریم خان زند در سال 1187 قمری دستور داد تا بنای جدیدی روی مزار سعدی بسازند. بنایی که بار‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. البته در طول این مرمت‌ها تغییری در شکل اصلی بنا داده نشد تا طرح تاریخی دست نخورده باقی بماند.

در سال 1304 خورشیدی نیز ابراهیم قوام ملقب به قوام‌الملک پنجم نماینده شیراز در مجلس شورای ملی و آخرین دارنده لقب قوام‌الملک از خاندان قوام شیرازی دستور داد تا محوطه سازی آرامگاه سعدی و مرمت دوباره انجام شود.

اما در نهایت طرح جدید آرامگاه در سال 1330 به تصویب رسید و ساخت آن آغاز شد. یک سال بعد هم فرایند ساخت به پایان رسید و در بعدازظهر یازدهم اردیبهشت‌ماه 1331 آرامگاه سعدی افتتاح شد.

در ادامه تصاویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در گذر زمان یک قرن، هفتاد و پنجاه سال قبل را مشاهده می‌کنید.

از میان اخبار

مرگ با طعم «متانول»

جزییات مسمومیت مرگبار مشروب تقلبی در البرز / فاجعه با الکل‌های صنعتی خارج از شبکه