یک‌شنبه 15 مهر 1403

غربالگری تیروئید نوزادان در تربت‌حیدریه اجرا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
غربالگری تیروئید نوزادان در تربت‌حیدریه اجرا شد

تربت‌حیدریه - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: طی یک سال اخیر هفت هزار و 500 نوزاد در منطقه زیرپوشش این دانشگاه از نظر کم‌کاری تیروئید غربالگری شده‌اند.

الهام بهره‌مند روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به آغاز اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان در کشور از سال 1384 اشاره و بیان کرد: در طول این مدت افزون بر 100 نوزاد و کودک مبتلا به کم کاری تیروئید در جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه چهارم تا 10 خرداد ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی و روز جهانی تیروئید نامگذاری شده است، افزود: این طرح با توجه به نقش مهم آن در شناسایی بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان و جلوگیری از عوارض این بیماری در کودکان مورد توجه و استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه ادامه داد: سادگی، ارزان بودن آزمایش مربوطه و موثر بودن درمان کم‌کاری تیروئید باعث شده است از ابتدای اجرای این طرح تاکنون بیش از 12 میلیون نوزاد در کشور غربالگری تیروئید شوند و شمار زیادی بیمار نیز شناسایی و درمان گردند.

وی گفت: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید گفته می‌شود که در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است و در صورت تشخیص ندادن به موقع یا درمان نامناسب، می‌تواند باعث بروز عقب ماندگی ذهنی و اختلال در رشد کودک شود.

بهره‌مند افزود: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان از جمله بیماری‌هایی است که در بدو تولد به طور معمول بدون علامت است و به همین خاطر غربالگری نوزادان برای شناسایی این بیماری در سن سه تا پنج روز پس از تولد از اهمیت بسیار برخوردار است و تنها با غربالگری، می‌توان این بیماری را در زمان مناسب تشخیص داد و درمان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به 363 هزار نفر جمعیت این سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

این دانشگاه 190 تخت در بیمارستان نهم دی شهر تربت‌حیدریه و 20 تخت بیمارستانی در شهر فیض‌آباد مرکز شهرستان مه‌ولات دارد. مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت‌حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*