سه‌شنبه 29 خرداد 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به موازات املاکی که به رساتجارت می‌داده به‌صورت مستقیم چک‌هایی هم به پیمانکار می‌داده، گفت: آنچه مسلم است هم اقدام قرارگاه در خروج از قرارداد و پروسه تأمین مالی و موافقت شهرداری با این امر و با درخواست قرارگاه خاتم جهت پرداخت مستقیم هزینه‌های اجرای طرح‌های عمرانی مغایر با مفاد قرارداد و فاقد وجاهت قانونی است.

در حال حاضر، تأسیس مناطق آزاد بدون اهداف کلان و در مناطق مرزی تنها با هدف کنترل قاچاق و ایجاد اشتغال برای مردم بومی و پی‌گیری می‌شود و بیشتر زیر فشار نمایندگان مجلس تا بودجه‌های بیشتری جذب کنند و هر چند اگر این اهداف تأمین شود مفید است، اما چون از ریل سیاست اصلی خارج شده به جزایر پراکنده‌ای بدل می‌شود که شاید مدیرانی را به سبب استفاده از رانت به نان برساند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: براساس قانون، افرادی که از سال 97 ازدواج کرده و تسهیلات دریافت نکرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت وام ازدواج 70 میلیون تومانی اقدام کنند. این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج، بانک عامل و شعب را مشخص کنند و در مرحله آخر بانک از طریق ارسال پیامک متقاضی را مطلع می‌کند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به اینکه ارزش دستگاه‌های کشف شده توسط کارشناسان 60 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

بر اساس این رأی صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود. علت تأخیر در اعلام حکم این دادگاه، تمهید شرایط انتقال مالکیت توسط دولت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کارگری بوده است.

فرهاد نیلی نسخه مهار تورم مزمن را تشریح کرد. به گفته این اقتصاددان، در حال حاضر اقتصاد در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد که می‌تواند زمین بازی را برای کنترل تورم فراهم کند. این بزنگاه، تصویب طرح قانون بانکداری در مجلس پس از رفع ایرادات آن است. او این نکته را مطرح کرد که در کشور‌هایی نظیر افغانستان و عراق با وجود حکمرانی ضعیف، سیاست مهار تورم موفق بوده است. نیلی دلیل این امر را در این موضوع...

نرخ دلار در ایران از اواخر سال96 و همزمان با افزایش گمانه زنی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام روند افزایشی گرفت و در تابستان سال گذشته حتی به کانال 30 هزار تومان نیز راه یافت. در هفته‌های اخیر و پس از روی کار آمدن بایدن، نرخ دلار به کانال 25 هزار تومان بازگشت و با افزایش خوشبینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای حتی به مرز 20 هزار تومان نیز رسید.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت‌هی ثبت شده برای قطعات سکه و طلا و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته، گفت: قیمت سکه تمام بهار طرح جدید با 500 هزار تومان کاهش به 9 میلیون و 400 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با کاهش 500 هزار تومانی به 9 میلیون و 200 هزار تومان رسیده‌اند.

پاسخ این است که بازار، وقایع آتی را پیش بینی و به آن واکنش نشان می دهد. همانطور که در پاییز سال گذشته به سبب پیش بینی پیروزی ترامپ، دلار به بالای 30 هزارتومان رسید. حالا نیز بازار، بازگشت آمریکا به برجام و کاهش تحریم‌ها را قریب الوقوع می داند و بر همین اساس در حال پیش خور کردن این رخداد است.

کمال تعجب و ناباوری قوه مقننه به عنوان یکی از مهمترین ارکان کشور، به جای «مانع‌زدایی» و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌ها جهت تسهیل و رفع موانع تولید و عملی نمودن شعار سال، اولین گام «مانع‌زایی» را محکم و با قاطعیت برداشت، چرا که مصوبه اعمال «ارزش افزوده در مناطق آزاد» می‌تواند رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت حضور موثر در مناطق آزاد را کاهش داده و چه بسا این سرمایه‌ها جذب کشور‌های همجوار...

دبیرکل اتاق اصناف خواهان انعطاف بیشتر در بحث تعطیلی مشاغل شد و گفت: پیشنهاد ما این است که با تلفیقی از واکسن زدن و حمایت و رعایت حداکثری پروتکل‌ها و مسئولیت پذیری و نظارت بیشتر، بخش عمده اصناف را از حکم کلی تعطیلی خارج کرد. نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از 15 درصد است و سهم حمل و نقل عمومی خیلی بیشتر است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این افراد و متقاضیان برای انتقال سهام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، اما نمی‌خواهیم جمعیت 10 میلیون نفری در شرایط سخت نسبت به این حق قانونی خود اقدام کنند؛ بنابراین بهتر است صبر کنند تا زیرساخت‌های انتقال انلاین سهام با لینک تمام نهاد‌های مربوطه آماده شود.

هادی نژاد حسینیان در دوره وزارت بیژن زنگنه، به عنوان معاون وزیر نفت در امور بین الملل منصوب شد و پس از آن مشاور وزیر نفت بود.

در اولین روز هفته، سرعت کاهش قیمت دلار تندتر شد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی 450 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 23 هزار و 50 تومان رسید. این در حالی بود که روز پنج‌شنبه، دلار 190 تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. دلار تا ساعت 15:30 دیروز سعی کرد کانال 23 هزار تومانی را حفظ کند، ولی در بازار صرافی‌های بانکی، قیمت خیلی زودتر وارد محدوده کانال پایین‌تر شد.

بنابر بخشنامه بانک مرکزی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 1400 برابر 700 میلیون ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله است.

آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی همچنان فروش هتل و بلیت هواپیما را بدون توقف و محدودیت تا امروز ادامه داده‌اند و اکنون که تعطیلات عید فطر نزدیک شده است، با وجود قرنطینه سه‌هفته‌ای در ترکیه، تبلیغ تور‌ها را حتی به شهر‌های ساحلی این کشور علنی کرده‌اند.