چهارشنبه 6 تیر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

متولی زاده، مدیر عامل توانیر گفت: یک ماه آینده شرایط اضطراری است. در انتهای سال گذشته و اوایل سالجاری با ورود رمز ارز‌ها به مدار، شاهد رشد مصرف بودیم. امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم از این شرایط به سلامت عبور کنیم.

بخشی از مشکلات به وجود آمده و افزایش قیمت نهاده‌های دامی به علت انحراف ایجاد شده در ارز 4200 تومانی بوده است

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: حتما مشترکان باید صرفه جویی کنند به ویژه در ساعت 12 تا 18، همچنین مشترکان صنعتی و کشاورزی نیز باید مشارکت جدی داشته باشند تا سقف تعیین شده استان‌ها پوشش داده شود، در غیر این صورت جداول احتمالی خاموشی حتی برای تهران اجرایی خواهد شد.

نرخ سود تسهیلات کارت رفاهی 18 درصد و مهلت بازپرداخت آن نیز 18 ماهه است که با احتساب سود 1 میلیون و 200 هزار تومان بر مبلغ هفت میلیونی، دریافت کنندگان باید ماهانه 458 هزار تومان بپردازند.

مزارع رمزارز به میزان مشارکت خود در احداث نیروگاه‌های احداثی در مناطق محروم، از پرداخت هزینه حمل و نقل برق و پنجاه درصد تعهد ارزی این ماده مستثنی و مشمول یارانه گاز مصرفی بخش کشاورزی هستند.

در دولت یازدهم کمیجانی دوباره به دولت بازگشت و به مدت هشت‌سال، قائم‌مقام رئیس بانک‌مرکزی بود. حال بعد از دو دهه سابقه اجرایی، اکبر کمیجانی سکاندار جدید نهاد پولی کشور شده است

اکبر کمیجانی در جلسه هیات دولت به عنوان رییس بانک مرکزی منصوب شد.

رصد مطالبات مطرح‌شده در اعتراض‌های کارگری صنعت‌نفت نشان می‌دهد که آن‌ها دنبال دستمزد واقعی مطابق با هزینه‌های زندگی‌شان هستند، از قرارداد‌های سفید و موقت گلایه دارند و می‌گویند باید بساط شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی برچیده شود و با آن‌ها قرارداد دائم امضا شود تا حقوق‌شان همانند نیرو‌های رسمی شود.

قرارداد سپرده‌گذاری ارزی که بین صندوق و بانک‌های سپرده‌پذیر منعقد می‌شود در واقع قراردادی است که بنا به درخواست بانک و تا سقف مبلغ سپرده‌گذاری شده در آن، اجازه تامین مالی ارزی طرح‌های دارای اهلیت متقاضی و توجیه فنی، مالی و اقتصادی را پس از طی مراحل تصویب طرح در ارکان اعتباری بانک عامل را با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین قرارداد، می‌دهد.

تجربه چین نشان می‌دهد که می‌توان با تعریف یک دوره‌گذار در مسیر کوچک‌سازی دولت گام برداشت؛ بدون اینکه فشار سنگینی به معیشت خانوار‌ها وارد شود. به این ترتیب که در این دوره گذار، نیروی مازاد سازمان‌ها و ادارات که عامل تشدید ناکارآمدی بوروکراسی اداری و کاهش کارایی هستند و منفعتی برای سازمان و به طور کلی اقتصاد کشور ندارند، تعدیل می‌شوند.

نکته جالب توجه در این رتبه بندی، حضور پایتخت شهر ترکمنستان به عنوان یکی از گران قیمت‌ترین شهر‌های جهان برای مهاجرین خارجی است! به گفته مرکر، دلیل این مساله درآمد بسیار پایین اتباع خارجی در این شهر است که باعث می‌شود با توجه به درآمد پایین، هزینه‌های زندگی در این شهر برای کارکنان خارجی بسیار بالاتر باشد.

عضو فعلی شورای اسلامی شهر شیرود در شهرستان تنکابن بر سود حاصل از دلالی زمین صحه گذاشته و گفت: دلالان، زمین‌ها را از کشاورزان با قیمتی نازل خریداری کرده و سپس با ارتباط و نفوذی که داشته یا ایجاد می‌کنند، کاربری زمین‌ها را تغییر داده و با تفکیک اراضی، قطعات را با قیمتی 10 برابر آنچه خریداری کرده اند مجددا به فروش می‌رسانند.

کارشناس بین المللی نفت گفت: آنچه که در بازار جهانی نفت در طول 18 ماه رخ داد، در شرایط عادی بازار و بر مبنای تجارب گذشته در 10 سال هم اتفاق نمی‌افتاد. رخداد‌هایی که برای بازار جهانی نفت اتفاق افتاد از شرایط اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا به شمار می‌رود. در نوامبر 2019 میلادی تقاضای جهانی نفت برای اولین بار در تاریخ از رقم 100 میلیون بشکه در روز گذشت.

احمد میدری: تورم مانند هر بدبختی دیگری حد و اندازه ندارد. بدون تردید مردم از‌جمله کارکنان دولت و بازنشستگان در 10 سال اخیر شرایط سختی را سپری کرده‌اند، اما این وضعیت بدترین حالات ممکن نبوده است. تورم میلیون و میلیارد درصدی نیز ممکن است. محتمل است خدای نکرده حالات بدتری رخ دهد.