شنبه 14 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

گرچه تا کنون سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام رسمی در مورد زمان واریز یارانه اردیبهشت نداشته است، ولی به روال معمول باید یارانه نقدی این ماه ساعت 24 امشب (شنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

دقایقی قبل شاخص بورس مقاومت کانال یک میلیون واحد را شکست و به این کانال راه پیدا کرد تا برای نخستین بار شاخص بورس هفت رقمی شود.

گروهی از فعالان هم باور دارند، هر چقدر به انتهای ماه رمضان نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار بیشتر می‌شود. در کنار این دسته دیگری باور دارند اگر چه در دوران کرونا قرار داریم، آغاز به کار طلافروشی‌ها و سکه‌فروشی‌ها موجب شده است که برخی افراد برای تامین تقاضای موردنیاز خود به بازار مراجعه کنند.

خودرو‌های فرسوده‌ای که از سمت ناجا تائید نشوند هم مشمول در یافت کارت سوخت نیستند و در حال حاضر این تصمیم عدم صدور کارت سوخت به خودرو‌های فرسوده که از سال 1388 تاکنون در جریان است، تمام وسائل نقلیه‌ای که شامل این قانون می‌شوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.

باید ساز و کاری در نظر گرفته شود تا کسانی که امتیاز بهره‌برداری از معادن در بخش خصوصی به آنان واگذار شده و معادن آنها غیر فعال هستند، یا با مشوق های لازم معادن را فعال کنند یا امتیاز آنها واگذار شود.

حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به ضرورت انجام نظارت‌های دقیق برای کنترل قیمت کالاها، بر لزوم اقدام سریع و قاطع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اصناف تاکید کرد.

خودروسازان در حالیکه باید همه نهاده‌های تولید از فولاد و مس و آلومینیوم گرفته تا مواد شیمیایی و پلیمری را از بورس کالا و به نرخ آزاد تهیه کنند، ملزم هستند محصول نهایی را بر اساس قیمت مصوب عرضه کنند و این امر، منجر به زیان انباشته خودروسازان شده است.

توصیه ما به مردم این است که تا اعلام قیمت خودرو‌ها به هیچ عنوان از بازار خودروی خریداری نکنند و مطمئنا باشند که بعد از تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار ضمن ترکیدن حباب قیمت، قیمت انواع خودرو‌ها در بازار متعادل خواهد شد و در پی آن شاهد هماهنگی عرضه و تقاضا خواهیم بود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این ابلاغیه تاکید کرده این برنامه‌ها حداکثر ظرف یک ماه آینده تهیه و برای تصویب و ابلاغ برای اجرا ارایه شود.

طلا روز پنجشنبه تحت تاثیر آمار اقتصادی نامطلوب آمریکا و ابهامات پیرامون احیای اقتصاد جهانی و روابط تجاری میان آمریکا و چین که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرده بود، حدود دو درصد افزایش قیمت داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود 0.9 درصد رشد قیمت داشته است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی در بازار دو برابر شده است گفت: از اول آذر ماه سال 98 تاکنون بانک مرکزی هیچ گونه ارزی جهت واردات نهاده‌های دامی پر مصرف تامین نکرده است.

امروز قیمت نفت تحت تأثیر افزایش صادرات به کشور چین و کاهش تولید نفت آمریکا 2 دلار افزایش یافت و بازار در حال تثبیت قیمت‌های بالاتر از 30 دلار است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: شورای رقابت هفته آینده فرمول قیمت‌گذاری خودرو را ارائه می‌کند و قیمت خودرو بر اساس این فرمول تعیین می‌شود.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: احراز هویت غیرحضوری سجام با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی و با همکاری معاونت علمی و فناوری جمهوری اسلامی و تیم‌های دانش بنیان انجام می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد که برابر تعهدات طرف خودروساز، تولید پراید به نیمه دوم سال 99 نخواهد رسید.

4 طرح ملی صنعت مس ایران با سرمایه گذاری بالغ بر 2210 میلیارد ریال و اشتغال زایی برای بیش از 200 نفر در استان کرمان، با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.