شنبه 14 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه فقط 2 نماینده عضو این کمیسیون از 23 نفر در مجلس یازدهم حضور دارند، گفت: نباید گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که در مجلس دهم به سرانجام رسید به فراموشی سپرده شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره شایعاتی مبنی بر اثر حذف چهار صفر در تورم کشور گفت: ما مطمئنیم حذف چهار صفر هیچ تاثیری در نرخ تورم ندارد، زیرا تورم در اینجا علت است نه معلول که ناشی از تورم مزمن چندین دهه گذشته می‌باشد.

سخنگوی دولت در توئیتی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح چهار صفر از پول ملی در مجلس نوشت: حذف چهارصفر یک کار لازم برای ساده کردن روابط مالی است.

هزینه دموراژ این کشتی‌ها به ازای هر روز توقف 20 هزار دلار است. از آنجا که به طور متوسط این 16 کشتی، 74 روز در بنادر ایران در انتظار دریافت بهای محموله برای تخلیه بار هستند، تاکنون کشور فقط برای تخلیه بخشی از نیاز نهاده صنعت طیور، در بازه زمانی یادشده حدود یک‌ونیم‌میلیون دلار (با درنظرگرفتن قیمت 15 هزارتومانی برای هر دلار، 22 میلیاردو 500 میلیون تومان) هزینه دموراژ پرداخت کرده است.

معاملات خرید مسکن در همه شهرها - همچون تهران - در فروردین امسال افت سنگینی را تجربه کرد. آمار‌های اولیه از حجم قرارداد‌های فروش خانه و آپارتمان در کشور، از کاهش 62 درصدی معاملات نسبت به اولین ماه سال گذشته حکایت دارد. سه علت برای این رکود شناسایی شده که «حرکت بخشی از تقاضای اولیه مسکن به سمت بورس» مهم‌ترین آن است. ماه گذشته خانه‌اولی‌ها در برخی شهر‌های بزرگ با دو محرک اصلی و مکمل، سرمایه‌گذاری...

دولت در تصمیمی جدید حجم تخصیص دلار 4200 تومانی را تعدیل کرده که احتمالا به معنی حذف بخشی از اقلام مشمول دلار 4200 تومانی است. با این حال بررسی انجام‌شده نشان می‌دهد که دولت با بهای نفت میانگین 30 دلاری در سال جاری، بنابر سناریو‌های مختلف درآمد کافی برای پاسخگویی به نیاز‌های مختلف وارداتی را ندارد.

همتی گفت: در خصوص بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا نیز در بانک مرکزی و وزارت رفاه جلسات مشترکی داشتیم و هفدهم اردیبهشت پیامکی برای این افراد ارسال خواهد شد و تا 20 اردیبهشت پرونده‌های آن‌ها دریافت و بررسی خواهد شد و از اواخر اردیبهشت آغاز به پرداخت 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد 12 درصد به این بنگاه‌ها خواهیم کرد.

ظاهرا رایزنی خودروسازان و مذاکره مدیران شرکت‌های خودروساز به ویژه ایران خودرو و سایپا با مسئولان دولتی برای افزایش قیمت خودرو به نتیجه رسیده و مدیران این شرکت‌ها توانسته اند موافقت دولت را با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو جلب کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از دو تا سه برابر شدن مراجعات مردم برای خدمات پس از فروش نسبت به اسفند ماه خبر داد و با اشاره به افزایش تقاضای موبایل به دلیل تجمیع تقاضا بعد از تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا، تصریح کرد که واردات موبایل طی 45 روز اول سال 99 کمتر از نیاز کشور بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن فرهنگیان در 6 استان خبر داد و گفت: به طور کلی برای 11 استان زمین تامین شده است و فرهنگیان در این استان‌ها صاحب مسکن ملی می‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این خبر که امسال بورس مستقل املاک راه اندازی می‌شود، گفت: 3 صندوق بزرگ قابل معامله بورسی مرکب از شرکت‌های دولتی در بورس عرضه می‌شود.

حدود پنج روز از ابلاغیه مقام معظم رهبری درمورد آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد و از مشمولین خواسته شده است روش سرمایه گذاری خود را مشخص کنند، این درحالی است که هنوز به بسیاری از سوالات مردم در این خصوص پاسخ داده نشده و بسیاری از مشمولین درمورد اینکه چه باید کنند و چه روشی را انتخاب کنند، سردرگم هستند.

صندوق واسطه‌گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» از امروز تا سی و یکم اردیبهشت‌ماه پذیره‌نویسی می‌شود.

به دنبال شیوع کرونا، میزان بدهی اقتصاد‌های بزرگ به شدت افزایش یافته است.

نشریه فوربس طبق روال گذشته اقدام به معرفی ثروتمندترین افراد جهان کرد که بر این اساس و تا پایان ماه آوریل، جف بزوس موفق شد بار دیگر به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جدیدترین اقدامات درباره واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم و آزاد سازی سهام عدالت را تشریح کرد.