شنبه 14 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

عرضه اولیه شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان در حالی که حداکثر تعداد سهام قابل خریداری برای هر شخص حقیقی و حقوقی 50 سهم اعلام شده بود، اما بنا بر آمار بالای مشارکت‌کنندگان حداکثر 15 سهم به هر کد معاملاتی تخصیص پیدا کرد.

سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا وزارت کار و رفاه اجتماعی از ثبت نام دومیلیون و 266 هزار و 263 خانوار یارانه بگیر در تاریخ اول تا هفتم اردیبهشت ماه برای دریافت وام یک میلیون تومانی از طریق ارسال پیامک خبر داد و گفت: فرایند واریز تسهیلات این افراد از فردا، پنج شنبه آغاز می‌شود.

شاخص کل در بازار بورس امروز (چهارشنبه) 32 هزار و 170 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم 878 هزار و 122 واحد رسید.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در گروه سایپا قرار است ظرفیت تولید این شرکت تا پایان امسال به روزانه 1000 ست دسته سیم خودرو افزایش یابد که به موازات آن، نیروی انسانی شاغل در این شرکت نیز با همکاری کمیته امداد و بهزیستی به 600 نفر افزایش خواهد یافت.

نشست خبری رییس کل سازمان خصوصی سازی در مورد آزادسازی سهام عدالت ظهر امروز در این سازمان برگزار شد.

وزیر اقتصاد گفت: با ابلاغیه رهبری درباره سهام عدالت تحول اساسی در دارایی افرادی انجام می‌شود که حدود پنجاه میلیون نفر را دربر می‌گیرند و ارزش بازار سرمایه نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: افرادی که تمایل دارند مدریت سهامشان با خودشان باشد، از امروز به سامانه سهام عدالت رجوع کنند. این افراد می‌توانند با کد ملی خود وارد سامانه شوند.

با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی برای بازگشت بهای بلیت کنسل شده هواپیما و قطار، برخی هنوز پولشان را دریافت نکرده اند. سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره اعلام کرده که ایرلاین‌های داخلی باید بهای بلیت استرداد شده را بازگردانند و درحال پیگیری این مسئله از طریق ایرلاین‌های خارجی نیز هستیم.

افق پیش روی بازار مسکن به عواملی از جمله مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا، نرخ ارز، قیمت نفت، ظرفیت بازار‌های موازی همچون بورس و طلا، تسهیلات بانکی، قیمت مصالح ساختمانی و میزان تولید مسکن بستگی دارد. با این حال برآیند کلی نظر کارشناسان این است که اگر وضعیت در یک روال معمول پیش برود حداکثر رشد قیمت مسکن در سال 1399 به اندازه نرخ تورم عمومی خواهد بود.

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار که ناشی از طرحهای گشایش تدریجی اقتصاد در بجبوحه ادامه شیوه پاندمی کرونا بود، بالا رفت.

درحالی که شاخص کل و همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن بازار سرمایه با سرعتی چشم‌گیر درحال رشد است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که تا شهریورماه به دلیل وزن زیاد شرکت‌های بنیادی شاهد رشد شاخص کل خواهیم بود؛ درحالی که سرعت رشد شاخص کل با معیار هم‌وزن کاهش خواهد یافت.

بررسی آثار اقتصادی شیوع کرونا بر وضعیت معیشتی خانوار نشان می‌دهد، بخش زیادی از نیروی کار کشور (حدود 70 درصد)، زیر چتر سیاست‌های پرداخت بیمه بی‌کاری یا حمایت از بنگاه به شرط حفظ نیروی کار قرار نمی‌گیرند. نکته مهم آن است که بخش قابل توجهی از این 70 درصد، در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند؛ برای مثال درحالی‌که حدود 70 درصد از خانوار‌های دهک اول، حداقل یک نفر شاغل دارند، تنها 12 درصد از...

در حالی که پیش از این، چندین بار افزایش قیمت محصولات شرکت مدیران خودرو در فاصله‌های زمانی کوتاه مورد تعجب قرار گرفته است؛ این بار این شرکت که قیمت اکثر محصولات خود را تا هفته گذشته 500 هزار تومان افزایش داده بود، اکنون 37 هزار تومان از آن کاسته است.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: ما تاکنون فقط در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب برای آزادسازی سهام عدالت بودیم و حال که ایشان موافقت خود را در این خصوص اعلام کردند از امروز ادامه اقدامات لازم در این زمینه را در دستور کار قرار می‌دهیم.

بورس تهران در ادامه رکوردشکنی‌ها به مرز کانال 846 هزار رسید و بیش از هر زمانی شاهد صف‌نشینی در معاملات سهام است. رفتاری که به‌دلیل محدودیت دامنه نوسان منجر به تحلیل‌گریزی سرمایه‌گذاران و پایداری هیجان شده است. چنین محدودیت‌هایی سه قربانی خواهند داشت. نخست، بازیگران تازه‌وارد که صف را معیار مناسبی برای خرید می‌دانند و معمولا در واپسین نقطه‌های روند امکان خرید می‌یابند. دوم، تحلیلگرانی...